Opnieuw op eigen benen na een lange relatie

Ja natuurlijk, liever nu dan binnen 5 jaar tot die conclusie te komen. Maar wel ontgoochelend dat het allemaal abrupt gebeurt en zonder eerst eens te praten over de dingen waar ze mee zit. Als je geen open gesprek kan voeren over zo'n dingen slaagt er geen enkele relatie. Ik had ze echt anders ingeschat. En nog wel wat rode vlaggen die je dan wegsteekt onder het mom "iedereen heeft zijn minpunten".
Als ik dit lees: " Als er al een gesprek was kwam het met veel drama en weinig inzicht in en verantwoordelijkheid nemen voor haar eigen aandeel in de dingen." was er wel een poging om het daarover te hebben, maar is er sprake van miscommunicatie? Partners kunnen soms een andere taal spreken en dan mis je elkaar compleet. Ik vind het niet zo evident om je compleet bloot te stellen en een rationeel gesprek te hebben als de emoties hoog oplaaien.

Maar het is inderdaad zuur, vooral omdat het zo abrupt overkomt. Dat is je tegen de muur gedrukt voelen en voor een voldongen feit staan.

was er wel een poging om het daarover te hebben, maar is er sprake van miscommunicatie? Partners kunnen soms een andere taal spreken en dan mis je elkaar compleet.
Goh ja, gal en emoties uitspuwen vind ik geen poging om een gesprek te hebben. En wanneer ik dit soort zaken aankaartte was de reactie opnieuw veel emoties, weinig inhoudelijk reageren en 0,0 zelfinzicht. Vooral dat laatste is een probleem want dan maak je een gesprek onmogelijk.

Miss "ik ben een heel trouwe" zat blijkbaar overigens achter mijn rug nog op datingapps te swipen. Nam ook daar geen enkele verantwoordelijkheid voor, veel meer dan "goh ja, ik ben een impulsieve" kwam er niet uit.

Als de rationaliteit overneemt na het proces kan je alleen maar blij zijn dat je ze kwijt zijt toch @MisterV

Dat is geen persoon om een toekomst mee te bouwen

Als de rationaliteit overneemt na het proces kan je alleen maar blij zijn dat je ze kwijt zijt toch @MisterV

Dat is geen persoon om een toekomst mee te bouwen
Inderdaad. Beter nu na een klein jaar dan na jarenlang in een relatie te hebben geïnvesteerd zo'n toeren tegenkomen. Geeft mij ook het vermoeden dat als ze alles zo plots afbreekt er mogelijk een derde in 't spel is. Hij mag ze hebben.

Allez de ex met bindingsangst die 2 maand geleden de relatie abrupt heeft stopgezet heeft vorige week een story geplaatst terwijl ze bij het concert van Lenny kravitz was. "So many years we tried, to keep our love alive, but baby it ain't over til it's over"... De spijt zal stilaan binnenkomen. Nog nooit een dumper geweten die zo'n zever begint te posten. Denk in het vervolg 2 keer na voor je mensen kwetst en doe iets aan uw issues.

Na een relatie van 10 jaar gaan we uit elkaar. 2 jonge kinderen (3 en 5), een huis. Triestige boel, vooral voor onze kinderen. We hebben gelukkig geen ruzie en zijn nu rustig aan het ontdekken hoe we verder willen. Zonder dit hele topic te doorbladeren (ik heb wel enkele pagina’s gelezen), zijn er mensen die in een gelijkaardige situatie zaten/zitten en die hun stappenplan kunnen delen?

Laat je je huis eerst schatten? Nadien naar de bank om te begrijpen wat je kan lenen indien je de andere wil uitkopen of iets nieuws wil kopen?
Huur je best eerst iets?
Wanneer onthef je best het wettelijk samenwonen?

Na een relatie van 10 jaar gaan we uit elkaar. 2 jonge kinderen (3 en 5), een huis. Triestige boel, vooral voor onze kinderen. We hebben gelukkig geen ruzie en zijn nu rustig aan het ontdekken hoe we verder willen. Zonder dit hele topic te doorbladeren (ik heb wel enkele pagina’s gelezen), zijn er mensen die in een gelijkaardige situatie zaten/zitten en die hun stappenplan kunnen delen?

Laat je je huis eerst schatten? Nadien naar de bank om te begrijpen wat je kan lenen indien je de andere wil uitkopen of iets nieuws wil kopen?
Huur je best eerst iets?
Wanneer onthef je best het wettelijk samenwonen?
Uit mekaar gaan is nooit gezellig en dat gaat het ook niet meteen worden. Soortgelijke situatie hier met 9 jaar en 1 kleine. Ze woont momenteel nog even in tot ze wat anders heeft gevonden of ik het grondig beu ben.

Allereerst heb ik bij de bank gecheckt of ik de lening wel kan overnemen. Hierna het huis door enkele makelaars laten schatten en daar een gemiddelde genomen en samen met haar de prijs bekeken.

In tussentijd wel de wettelijke samenwoont opgezegd want dit is nodig om het huis aan een tarief van 1% over te nemen.

Nadat we de prijs van de woning en de uitkoopsom hadden, zijn we naar het notariaat gegaan om dit allemaal op papier te laten zetten en dit dan door te sturen naar de bank voor de goedkeuring van de tenlasteneming. Deze is nu rond en hier wachten we nu nog op documentatie.

Nadat de papierhandel met het huis in orde is, zullen we een ouderschapsplan opstellen en dit indienen bij de griffie. Je kan dit zelf doen of via een advocaat. Hetgeen jullie je prettig bij voelen.

Het is mogelijk dat ik nog wat vergeten ben dat ik op deze weg nog tegenkom, maar ik hoop dat je hier al mee verder kan.

Hierna het huis door enkele makelaars laten schatten en daar een gemiddelde genomen en samen met haar de prijs bekeken.
Laat het ook eens schatten door de notaris. Makelaars hebben erbij te winnen dat het huis niet kan worden overgenomen wegens te duur zodat ze het zelf kunnen verkopen.

Ex hier wou huis absoluut laten schatten door notaris. Ik zou er zelf een bedrag op geplakt hebben. Uiteindelijk heeft de notaris het huis (iets) lager geschat dan het bedrag dat ik in mijn hoofd had. Pech voor de ex.

Inderdaad sowieso eens gaan luisteren bij de bank wat er mogelijk is qua lening zodat je al een indicatie hebt welke bedragen haalbaar zijn.

Laat het ook eens schatten door de notaris. Makelaars hebben erbij te winnen dat het huis niet kan worden overgenomen wegens te duur zodat ze het zelf kunnen verkopen.

Ex hier wou huis absoluut laten schatten door notaris. Ik zou er zelf een bedrag op geplakt hebben. Uiteindelijk heeft de notaris het huis (iets) lager geschat dan het bedrag dat ik in mijn hoofd had. Pech voor de ex.

Inderdaad sowieso eens gaan luisteren bij de bank wat er mogelijk is qua lening zodat je al een indicatie hebt welke bedragen haalbaar zijn.
Dat moest er inderdaad nog bij. Of dit door een erkende schatter zelf laten doen:

Intussen hier een hoop drama over mijn kop gestort gekregen. Geen deftige closure gekregen buiten wat oppervlakkige algemeenheden waarvan ik denk "Moet je daarvoor nu den boel opblazen? Had er op zijn minst eerst eens over gepraat, we zijn volwassen mensen." Ik had het daarmee gehad en wil dan zelf afsluiten, ik laat weten dat ik ferm ontgoocheld ben en het contact stopzet. Dat resulteert dan in 30 gemiste oproepen van haar in nog geen half uur tijd. Wanneer ik ze dan aan de telefoon krijg veel drama, komt erop neer dat we positief naar mekaar moeten kijken. Jah misses, sluit dan eens op een volwassen manier af, of beter nog, had erover gepraat.

Ze begon dan nog eens "denk je dat we nog samen zouden komen na zoveel tijd, er zijn nog koppels die na een aantal maanden weer samen komen". Geen idee wat daar de bedoeling van was, denkt ze dat ik zit te hopen daarop? Is ze zelf helemaal niet zeker van haar keuze? Ook daarop kwam weer geen inhoudelijk antwoord buiten wat vage algemeenheden. Ik krijg uiteindelijk een bericht "ik had dat niet moeten vragen". Ik reageer daar verder niet op, wat moet ik daar begot mee? Dat resulteert wéér in een dramatelefoon omdat ik daar verder niet op ingegaan ben, weer het riedeltje dat we positief naar elkaar moeten kijken en geen rancune mogen hebben.

Ja mannekes zeg, dat ze eerst eens aan haarzelf werkt i.p.v. met iemands voeten te rammelen.

Intussen hier een hoop drama over mijn kop gestort gekregen. Geen deftige closure gekregen buiten wat oppervlakkige algemeenheden waarvan ik denk "Moet je daarvoor nu den boel opblazen? Had er op zijn minst eerst eens over gepraat, we zijn volwassen mensen." Ik had het daarmee gehad en wil dan zelf afsluiten, ik laat weten dat ik ferm ontgoocheld ben en het contact stopzet. Dat resulteert dan in 30 gemiste oproepen van haar in nog geen half uur tijd. Wanneer ik ze dan aan de telefoon krijg veel drama, komt erop neer dat we positief naar mekaar moeten kijken. Jah misses, sluit dan eens op een volwassen manier af, of beter nog, had erover gepraat.

Ze begon dan nog eens "denk je dat we nog samen zouden komen na zoveel tijd, er zijn nog koppels die na een aantal maanden weer samen komen". Geen idee wat daar de bedoeling van was, denkt ze dat ik zit te hopen daarop? Is ze zelf helemaal niet zeker van haar keuze? Ook daarop kwam weer geen inhoudelijk antwoord buiten wat vage algemeenheden. Ik krijg uiteindelijk een bericht "ik had dat niet moeten vragen". Ik reageer daar verder niet op, wat moet ik daar begot mee? Dat resulteert wéér in een dramatelefoon omdat ik daar verder niet op ingegaan ben, weer het riedeltje dat we positief naar elkaar moeten kijken en geen rancune mogen hebben.

Ja mannekes zeg, dat ze eerst eens aan haarzelf werkt i.p.v. met iemands voeten te rammelen.
1 ding onthou ik toch, wees verdorie blij dat ge daar van af zijt. Wat een drama zeg

Amai, precies een reality programma. Ex on the beach-materiaal.

Zo herkenbaar om geen deftige closure te krijgen. Zo'n vrouwen weten vaak niet wat ze zelf willen. Om dan na een paar maanden met hangende pootjes terug te komen waarschijnlijk.

Uit mekaar gaan is nooit gezellig en dat gaat het ook niet meteen worden. Soortgelijke situatie hier met 9 jaar en 1 kleine. Ze woont momenteel nog even in tot ze wat anders heeft gevonden of ik het grondig beu ben.

Allereerst heb ik bij de bank gecheckt of ik de lening wel kan overnemen. Hierna het huis door enkele makelaars laten schatten en daar een gemiddelde genomen en samen met haar de prijs bekeken.

In tussentijd wel de wettelijke samenwoont opgezegd want dit is nodig om het huis aan een tarief van 1% over te nemen.

Nadat we de prijs van de woning en de uitkoopsom hadden, zijn we naar het notariaat gegaan om dit allemaal op papier te laten zetten en dit dan door te sturen naar de bank voor de goedkeuring van de tenlasteneming. Deze is nu rond en hier wachten we nu nog op documentatie.

Nadat de papierhandel met het huis in orde is, zullen we een ouderschapsplan opstellen en dit indienen bij de griffie. Je kan dit zelf doen of via een advocaat. Hetgeen jullie je prettig bij voelen.

Het is mogelijk dat ik nog wat vergeten ben dat ik op deze weg nog tegenkom, maar ik hoop dat je hier al mee verder kan.
Bedankt voor de info, dit helpt zeker.
Het vastleggen van een ouderplan bij de griffie had ik niet aan gedacht. Hoe verdeel jij/anderen het financiële naar de kinderen (kleren, school, hobby’s, etc.)? Bv. een gemeenschappelijke rekening waar jullie beiden evenveel op storten en waar het kindergeld op terecht komt? Dragen jullie beiden evenveel bij? Ik merk dat ze polst of ik niet meer kan bijdragen omdat mijn loon hoger is. Ze pushed niets voor alle duidelijkheid en ik begrijp dat ze dit voorstelt, maar het lijkt mij logischer dat het 50/50 is. Ik wil eerder wat op mijn strepen staan nu.

Zo herkenbaar om geen deftige closure te krijgen. Zo'n vrouwen weten vaak niet wat ze zelf willen. Om dan na een paar maanden met hangende pootjes terug te komen waarschijnlijk.
Hetzelfde kan ook van mannen gezegd worden.

In het verleden zelf ook nog veel drama gecreëerd waar ik niet fier op ben, het heeft me een bezoek van de wijkagent gekost terwijl we op 100km afstand van mekaar woonden. Woorden kunnen erg kwetsend zijn en soms kan een druppel de emmer doen overlopen.

Tegenwoordig zou ik zo'n drama zelf niet kunnen verdragen, in beide richtingen. Uiteindelijk leer je ook uit je fouten. De meeste mensen toch...?

Terug
Bovenaan