Mobiliteit in campagnes: flitstolerantie, kilometerrijden, eigen wagen

Dat is cute, maar niet nodig.



Of je leest wat er staat en waar op gereageerd wordt; ook altijd handig :).
De stelling is was "het is (te) goedkoop". Ik geef gewoon de kost mee en die is, ook in het tegenvoorbeeld dat gegeven wordt, niet goedkoop. Het is niet omdat een ander betaalt, dat het goedkoop is.

Als het verschil is dat persoon 1 dubbel zoveel moet neerleggen voor zijn wagen dan persoon 2 dan kan je wel van goedkoop spreken ja.
Dat het ook niet goedkoop is voor persoon 2 in absolute cijfers dat is nog iets totaal anders.

De discussie gaat over salariswagens en de zeer gunstige fiscaliteit. Niet over wagens die wel of niet goedkoop zijn.


Los daarvan snap ik niet wat uw concreet punt nu juist is.
Zou je deze dan ook kunnen maken?
 
Als het verschil is dat persoon 1 dubbel zoveel moet neerleggen voor zijn wagen dan persoon 2 dan kan je wel van goedkoop spreken ja.
Dat het ook niet goedkoop is voor persoon 2 in absolute cijfers dat is nog iets totaal anders.

De discussie gaat over salariswagens en de zeer gunstige fiscaliteit. Niet over wagens die wel of niet goedkoop zijn.

Dat was anders wel het punt dat gemaakt werd en daar werd op gereageerd.

De vergelijkingen tussen zij met salariswagen en zij zonder, doen verder weinig ter zake. De ene is een salariswagen waard voor de werkgever, de andere niet, easy as that. En qua fiscaal gunstregimes zijn ze niet anders (in tegendeel, door de beperkte aftrek zelfs iets minder voordelig) dan zaken als leasefietsen, gsm's, laptops, internetabo's, goedkoop/gratis product, cafetaria-plannen, onkostenvergoedingen, hospialisatieplannen en what not.
 
Dat doet er me aan denken: ik weet eigenlijk niet waarom bedrijfswagens vooral de laatste ~10 jaar (als ik er een getal op moet plakken, pure inschatting) zo populair geworden zijn, de mogelijkheid bestaat al decennialang en vroeger waren de belastingschalen minstens zo hoog als nu. Steeds meer bedrijven die kijken naar mogelijkheden om loonkost te optimaliseren vermoed ik dan?
Ik denk dat er ook een zelfversterkend effect speelt wegens de krappere arbeidsmarkt. Als quasi al uw concurrenten wagens geven, probeer dan maar eens een veelgezocht profiel binnen te halen als je zelf geen wagen aanbiedt.
 
Denk dat quasi iedereen het daarmee eens is, maar daar knelt het schoentje niet - diegenen met een wagen willen daar gewoon een equivalent bedrag of ander voordeel in ruil. Mss vervangen door consumptiebedrag uit te geven in ons land - de economie zou nogal een boost krijgen.
Wat is het probleem met het equivalent bedrag eigenlijk? Die wagen kost de werkgever op dit moment X, dus dan krijg je gewoon die X. Nul operatie voor de werkgever. En de werknemer kan daar nog altijd een wagen met kopen. Het zal dan mss een ID.3 zijn ipv een Q8 maar dat is niet echt een probleem.
 
Pakt iets meer dan 15j.

...

Heel interessant!

En voor mij verrassend om te zien dat die stijging al zo lang vrij lineair verloopt - mijn indruk was altijd dat de grote groei van bedrijfswagens wat recenter gekomen was, toen bedrijfswagens precies algemener werden (lees: ook meer voor jobs in finance, operations, administratieve functies,...) maar het is dus al een langer, geleidelijk verhaal.

En de groei + aandeel bedrijfswagens in PC200, ik had daar wel een vermoeden van maar nog niet eerder feiten/cijfers gezien.
 
Laatst bewerkt:
Als firmawagenrijder die die firmawagen ook zelf betaalt via zijn BV: niets goedkoop aan aan en op een stuk BTW na even duur als voor wie dan ook (uitgezonderd misschien grotere bedrijven die ietwat betere lease-voorwaarden kunnen krijgen). Excl BTW zal dat op maandbasis all in al gauw 1650/maand zijn. Daar bestaan geen tussenkomsten voor, daar bestaan geen subsidies voor.

Dit doet niets ter zake. Maar het is in ieder geval een pak goedkoper dan wanneer iemand het met enkel zijn nettoloon moet betalen. Wat het geval is voor wat was het 92% van de werkende bevolking ? (percentage kan mis zijn, las hier ergens dat maar 8% van de werkende bevolking dit heeft, indien dat 16% of whatever moet zijn pas dan die 92% aan).

Sowieso is de consequentie van dergelijke maatregelen zoals altijd dat het geld dat de overheid potentieel mist gecompenseerd gaat moeten worden met nieuwe belastingen. Op het moment dat 100% van de bevolking dit voordeel heeft is het een eerlijke belasting. Zolang dit echter niet het geval is, is het een voordeel dat niet zou mogen zijn. Naast het feit dat het een voordeel is die onze volledige sociale verzekering ondergraaft (ook al is het dan niet voor het volledige bedrag). En is het een achterpoortje dat in het verleden is gecreëerd voor zeer specifieke uitzonderingen. Ik dacht mij te herinneren dat dit een achterpoortje was dat rond de periode van de paarse regering door de liberalen was voorzien. Maar kan mis zijn, dacht dat rond 2004 - 2007 de wettelijke aanpassing gemaakt was (of dat ik het via via gehoord had dat dit voordeliger was dan loon - maar toen was het nog echt niet zo prevalent)

Het enige verschil is dat als rijder, iemand anders voor je betaalt (uitgezonderd de VAA van een 250 euro die dan nog niet in die kost van 1650/maand inbegrepen is), maar dat maakt dan gewoon deel uit van je loonkost.
Maar als ik 1650€ aan een wagen kan spenderen of het netto equivalent van die 1650€ dan is dat echt wel een enorm verschil.
Als ik aan de andere er 125€ per maand op moet betalen voor een minimaal bruto equivalent van 1650€ te hebben dan is dat eigenlijk een zeer goede deal? Niet ? Een deal die veel mensen, waar dit niet aangeboden wordt, of die aan het minimumloon uitbetaald worden ook niet neen zouden tegen zeggen. Desondanks dat ze zelf ook al zeer weinig belastingen betalen.

En het feit dat dit mee 1 van de oorzaken is van de promotieval. Want in plaats van mensen extra bruto te geven geeft men mensen een fiscaal geoptimaliseerd loon waardoor het nog meer lijkt alsof extra moeite de moeite niet waard is want die overheid neemt er zoveel van af.

Een lease is meer dan het zuivere leasebedrag, maar bon. Wat is je punt nu? Het gaat je niet om de leasewagens maar om iedereen aan de wagen die jouw goedkeur heeft te krijgen?

Mij draait het rond het feit dat ik wil dat mensen in brutoloon betaald worden. En dat iedereen de correcte belastingen betaalt op dat bruto loon. Ongeacht van waar of voor wie je werkt. En dat je zelf kan bepalen hoe en aan wat je dat geld netto aan besteed. You do you.
Zodanig dat we op die manier er ook voor zorgen dat onze sociale zekerheid ook correct gefinancierd wordt.
Vanaf dat moment is het dan aan iedereen om te bepalen hoe en op welke wijze we, als maatschappij en dus met een meerderheid, deze sociale zekerheid willen hervormen voor 100, 200, 300,... € netto budget elke maand als individu (meer of minder).

Integraal? Nee, zo werkt dat niet :).
Maar ja, los daarvan, dat is een kost, en op een kost betaal je geen vennootschapsbelasting, net zoals alle andere kosten als loon, materiaal, energie etc. Basis boekhouden is dat. Op wat na kosten overblijft kan je VB heffen; dat gechargeerd gekozen "pak" is in realiteit dus heel weinig.
Hangt allemaal af van de regels. Je kan track en trace vereisen om een aftrekbaarheid te voorzien. Je kan maximum catologuswaarden opleggen om ervoor te zorgen dat bedrijven enkel functioneel aankopen ipv de folliekes te laten bekostigen. Er zijn 101 zaken die je kan doen.
Het is gewoon een feit dat het niet is omdat het nu zo werkt dat het zo altijd moet werken. Uiteindelijk is er ook een maatschappelijke component.

Als je vanaf morgen zegt dat er een koppeling is tussen de cataloguswaarde en het bruto loon, waarboven je (aangepast) belast wordt zoals loon (of zelfs extra, terwijl alles ter waarde van die cataloguswaarde als normaal loon belast wordt) en dit al dan niet op basis van vb track en trace gegevens (wat is private km en wat niet : ergo woon - werk is privaat, werk - werk is dat niet) waarna de andere kosten (gebruiks, etc) ook mee verrekend worden. Wat ook perfect kan ingevoerd worden voor zelfstandigen. Er is namelijk geen enkele reden waarom dit enkel voor mensen in loon zou moeten zijn. Waarbij je ernaast de aftrekbaarheid ook kan afhankelijk maken van gebruiksfrequentie (alle dagen gebruik versus 1 keer in de week of indien gebruikt door dezelfde persoon 1/7% aftrekbaar omdat de eigenaar zijn ferrari of bugatti maar 1 keer in de week gebruikt en voor de rest onderweg is met zijn ID3/i5/whatever of zelfs 1/1000ste (ter indicatie) wanneer je naar aantal km's kijkt)...

Ja maar het gaat hier niet om andere landen. Je wil meer gelijkheid in belastingen in België; maar zelfs binnen Belgïe zorgt enkel en alleen de plaats waar je woont reeds voor een ongelijkheid in belastingen, waarom dan iedereen zijn focus wil leggen op de belastingvoordelen die tussen verschillende werkgevers van toepassing zijn is mij een raadsel.

Het is een startpunt als een ander. Al is de keuze van woonplaats veel meer een eigen keuze dan de werkplaats. Voor mij is het belangrijk dat alle extralegale voordelen eruit gezwierd worden.

De bedrijfswagen lijkt de grootste doorn in het oog voor velen, maar slechts 8% van de werknemers geniet van dit voordeel. Concreet gaat een afschaffing ervan dus quasi niets opleveren in belastingverlaging voor de overige 92%, dus vandaar puur ingegeven door afgunst.

Ik ben gewoon voorstander van de volledige betaling in bruto loon ipv extralegale voordelen. Dat kan mogelijks afgunstig zijn. Maar mij lijkt het gewoon veel eerlijker om belastingen te heffen als je u kan baseren op 1 metric dan dat je moet beginnen rekening te houden met een plethora aan metrics.
Lijkt mij gewoon KISS.

Fileleed gaat dit eveneens niet oplossen volgens mij. Om mezelf als voorbeeld te nemen, ik had tot voor kort geen bedrijfswagen.
Het bedrijf waar ik nu ga werken ligt echter aan de buitenrand van Bxl, dat ik mij dus bij een afschaffing ervan mij het openbaar vervoer ga verplaatsen, dat is dus een illusie (en voor velen anderen ook zo), dan zal het terug eigen wagen en km vergoeding worden zoals enkele jaren geleden. Ik ben trouwens daarvoor 20 jaar met het openbaar vervoer gaan werken, maar dat hangt toch zeer sterk samen met ligging van het bedrijf waar je gaat werken (bereikbaarheid openbaar vervoer). Als je daar meer vat op wil krijgen moet je veel harder aan ruimtelijk ordening gaan werken (quasi onbestaande in Belgïe).
Wat meer bijdraagt tot oplossing van fileleed is een veel flexibeler opstelling van werkgevers "wanneer" je de arbeidsuren kan presteren en telewerk, maar dan moet je ook niet toelaten dat iedereen ineens de vrijdag wil "thuiswerken" natuurlijk, maar moet het telewerk ook gaan spreiden (net als de 80% werkers natuurlijk). Issues is ook gewoon dat iedereen dezelfde dagen wil gaan thuiswerken.

Ik denk dat als mensen ZELF voor alle kosten opdraaien, dat ze ZELF de keuze kunnen maken hoe en waar ze gaan werken. En welke voorzieningen ze treffen om er te geraken. Fiets, scooter, moto, OV... er zijn altijd verschillende opties. Als je ZELF ervoor moet opdraaien dan evalueer je de kost van de verschillende opties. Als er enkel een forfaitaire kost is (uw VAA) dan is die afweging er gewoon niet tot minder.

Daarnaast heeft de salariswagen of hoe je het ook wil noemen ervoor gezorgd dat centralisatie, en de kostenbesparing die hiermee gecorreleerd wordt, geen probleem geeft om toch nog personeel te vinden. Ipv dat je in samenspraak met vb de lijn of ... een centrale pendeldienst voorzag, al dan niet gezamenlijk met andere bedrijven in de industriezone of dat je toch ipv te verhuizen naar Brussel, Gent,... je toch in Bommerskonten bleef met een divisie. Wat uit mijn gesprekken met mijn grootvader en mijn vader vroeger gewoon veel meer het geval leek. Al is telewerk nu 1 van de tools van de werkgever om de terughoudenheid tgv het fileleed op te vangen.

Waarbij mensen die vonden dat die tijdsbesparing tov het OV die men met het voorzien van een eigen wagen dan zou winnen de moeite waard was van de kostprijs.
Mij lijkt dit persoonlijk nog altijd een betere werkwijze dat mensen zelf bepalen hoe en op welke wijze men zijn geld spendeert.
Als je als overheid dan toch wil subsidiëren dan subsidieer je beter naar de bevolking rechtstreeks ipv naar bedrijven waar het afhankelijk is van de goesting van de werkgever of de bevolking erop kan intekenen.

Bon ik ben niet absoluut tegen, vervanging door een mobiliteitsbudget (ter waarde van een leasing natuurlijk) kan natuurlijk ook. Maart afschaffen zonder degelijk alternatief (zowel financieel als nog voor men degelijk heeft geïnvesteerd in infrastructuur) kan voor mij niet.
Gewoon afschaffen met een overgangsperiode.

Dat mensen bewust ver zoeken om een wagen te krijgen - dat is gewoon zever - geen enkel rationeel denkend mens gaat het bewust ver van huis zoeken, liever om de hoek, met thuiswerk en een wagen - of gewoon een wagen, ook al werk en woon je in een station bij wijze van spreken - voor velen is het gewoon handig en noodzakelijk om hebben.

Als zonder een wagen geen enkel rationeel mens bij de werkgever wil komen werken. Dan zal deze werkgever ofwel het loon moeten verhogen zodanig dat er wel een rationeel denkend mens wil komen werken ofwel voorzieningen treffen (pendeldienst,...) zodanig dat men mensen wel kan overtuigen ofwel allez ik weet het niet hé verhuizen naar een locatie met hoge werkloosheid (ik zeg maar iets Wallonië / Limburg /... ?) zodanig dat men wel aan personeel komt.

Dat doet er me aan denken: ik weet eigenlijk niet waarom bedrijfswagens vooral de laatste ~10 jaar (als ik er een getal op moet plakken, pure inschatting) zo populair geworden zijn, de mogelijkheid bestaat al decennialang en vroeger waren de belastingschalen minstens zo hoog als nu. Steeds meer bedrijven die kijken naar mogelijkheden om loonkost te optimaliseren vermoed ik dan?

Sneeuwbaleffect. Het neemt nu eenmaal tijd voor zaken die ik dacht +/-20j geleden in wetgeving zijn gegoten als achterpoortje meer en meer tractie krijgen. Naast het feit dat werknemers er achter vragen en bedrijven er dan ook dienen in mee te gaan als ze nog aan personeel wensen te geraken die dat voordeel niet wensen op te geven.

Al zal het feit dat het rond die laatste 5-7 j sneller is gegaan ook wel iets te maken hebben met die war on talent die rond die tijd serieus geintensifieerd is.
Al zal de groei der verschijnzelfstanidgheid of freelancing/consultants ook wel een effect hebben.

Actief aanmoedigen is nogal optimistisch verwoord, het was & is bij gebrek aan beter gewoon 1 van de meest fiscaal interessante constructies om mensen te verlonen (jammer genoeg) en daarnaast nog eens voor een deel van de werknemers een zeer zichtbare manier van verlonen want dure / grote / ... auto.
Daarom afschaffen. Net zoals schijnzelfstandigheid en dergelijke meer.

Niet alleen waar, zelfs op basis regionale connectiviteit zijn ze slecht.
Door to door hier is iets van een 30km; dat zou 2,5hr enkel zijn met de bus, met de trein is geeneens een optie.

Dat kun je gedeeltelijk wel oplossen hoor. Als je inzet ipv basismobiliteit op snelle mobiliteit vanuit bepaalde knooppunten. Waarbij je de verbinding tot aan die knooppunten enkel nog organiseert met eigen vervoer. Of je zelfs voor grotere knooppunten een afdroppunt voorziet rond de uiterste kant en dan pendelbussen hebt die u naar het knooppunt brengen. En deze knooppunten u ook verbinden met de industriezones.

Maar dan heb je natuurlijk niet meer het feit dat je eventjes 3 - 5 minuutjes kan wandelen tot de bushalte. En daar dan 1.5 uur op een bus kan zitten omdat die op al die tussenhaltes moet stoppen voordat je aan het knooppunt komt om dan de aansluitbus te missen op dat knooppunt. Noch het feit dat een basismobiliteit (ook voor ouderen, ...) gegarandeerd wordt hetgeen nu wel voorzien is.

Al moeten we ook wel eerlijk zijn dat het enorm moeilijk is voor een meerpuntsverbinding om efficiënter te zijn dan een eenpuntsverbinding of de wegen moeten zodanig dichtgeslibd zijn zoals het eigenlijk voor sommige grotere steden eigenlijk wel voor een stuk het geval is.
 
Wat is het probleem met het equivalent bedrag eigenlijk? Die wagen kost de werkgever op dit moment X, dus dan krijg je gewoon die X. Nul operatie voor de werkgever. En de werknemer kan daar nog altijd een wagen met kopen. Het zal dan mss een ID.3 zijn ipv een Q8 maar dat is niet echt een probleem.
Het probleem is dat men op dat equivalent bedrag aan werknemers kant een hoop bijdragen en belastingen heft waardoor de werknemer netto een hoop minder krijgt van dat originele bedrag. Terwijl die bedrijfswagen voor de werkgever niks meer kost en de werknemer een hoger voordeel geniet ipv gewoon een hoger loon met bijhorende heffingen.
 
Sowieso is de consequentie van dergelijke maatregelen zoals altijd dat het geld dat de overheid potentieel mist gecompenseerd gaat moeten worden met nieuwe belastingen. Op het moment dat 100% van de bevolking dit voordeel heeft is het een eerlijke belasting. Zolang dit echter niet het geval is, is het een voordeel dat niet zou mogen zijn. Naast het feit dat het een voordeel is die onze volledige sociale verzekering ondergraaft (ook al is het dan niet voor het volledige bedrag).

Dat is onzin eh; we zijn nog steeds een land dat sinds jaar en dag in de absolute top qua overheidsbeslag staat. En dat is ondanks salariswagens, vennootschappen en alle andere manieren om fiscaal te optimaliseren. Er is geen gebrek aan geld en er is geen ondergraving van de SZ, er is enkel budgettair wanbeheer.

Maar als ik 1650€ aan een wagen kan spenderen of het netto equivalent van die 1650€ dan is dat echt wel een enorm verschil.
Als ik aan de andere er 125€ per maand op moet betalen voor een minimaal bruto equivalent van 1650€ te hebben dan is dat eigenlijk een zeer goede deal? Niet ? Een deal die veel mensen, waar dit niet aangeboden wordt, of die aan het minimumloon uitbetaald worden ook niet neen zouden tegen zeggen. Desondanks dat ze zelf ook al zeer weinig belastingen betalen.

En het feit dat dit mee 1 van de oorzaken is van de promotieval. Want in plaats van mensen extra bruto te geven geeft men mensen een fiscaal geoptimaliseerd loon waardoor het nog meer lijkt alsof extra moeite de moeite niet waard is want die overheid neemt er zoveel van af.

Dat is juist de hele clue ja; die overheid neemt idd belacheljk veel af.
Salariswagens zijn geen oorzaak, ze zijn niet meer dan een symptoom.
 
Het probleem is dat men op dat equivalent bedrag aan werknemers kant een hoop bijdragen en belastingen heft waardoor de werknemer netto een hoop minder krijgt van dat originele bedrag. Terwijl die bedrijfswagen voor de werkgever niks meer kost en de werknemer een hoger voordeel geniet ipv gewoon een hoger loon met bijhorende heffingen.
Wel ja ik ben me er van bewust dat de werknemer dan minder zal overhouden. Maar is dat een probleem? Het doel zou toch moeten zijn om iedereen meer en meer gelijk te belasten ipv random voordelen uit de mouw te schudden.

Het is een probleem als het de werkgevers meer zal kosten want dan verschuiven die de jobs naar ergens anders. Maar wat gaan al die mensen die nu een wagen hebben doen? Allemaal verhuizen? Ik betwijfel het.
 
Heel interessant!

En voor mij verrassend om te zien dat die stijging al zo lang vrij lineair verloopt - mijn indruk was altijd dat de grote groei van bedrijfswagens wat recenter gekomen was, toen bedrijfswagens precies algemener werden (lees: ook meer voor jobs in finance, operations, administratieve functies,...) maar het is dus al een langer, geleidelijk verhaal.

En de groei + aandeel bedrijfswagens in PC200, ik had daar wel een vermoeden van maar nog niet eerder feiten/cijfers gezien.
En het is niet enkel PC200 natuurlijk. Het werklandschap/de arbeidsmarkt is de laatste 25j natuurlijk enorm veranderd. Als we kijken naar de index van werkzame personen in België sinds 2000, zie je ook een shift dat de dienstensector bijna een verdubbeling heeft aan werkzame personen sinds dan.
PwOJF2R.png

Bron (Alles is relatief t.o.v. 2015, dat heeft men als index 100 genomen)

Als je dat puzzelstuk samenneemt met de punten uit mijn vorige post, krijg je al een breder beeld. En er zullen nog tal van puzzelstukken zijn om het volledig te verklaren, al vermoed ik dat in het totaalbeeld (veranderende demografie, evolutie arbeidsmarkt, meer mensen met hoger diploma, ...) je vorige stelling maar een klein deel van de verklaring zal zijn:
Steeds meer bedrijven die kijken naar mogelijkheden om loonkost te optimaliseren vermoed ik dan?

Mij lijkt het voornamelijk dat dezelfde functies (of equivalente nieuwe functies door nieuwe technologieën) al die tijd al een firmawagen binnen hun loonpakket hadden. Maar er is gewoon meer vraag (en ook aanbod van hooggeschoolden om die functies in te vullen) dan vroeger en dus zijn er meer personen werkzaam in die functies. En zijn er dus ook meer firmawagens.
 
Wel ja ik ben me er van bewust dat de werknemer dan minder zal overhouden. Maar is dat een probleem? Het doel zou toch moeten zijn om iedereen meer en meer gelijk te belasten ipv random voordelen uit de mouw te schudden.

Het is een probleem als het de werkgevers meer zal kosten want dan verschuiven die de jobs naar ergens anders. Maar wat gaan al die mensen die nu een wagen hebben doen? Allemaal verhuizen? Ik betwijfel het.

Dat is effectief een probleem, als het afschaffen van bedrijfswagens neerkomt op een extra belastingverhoging, het is niet alsof we dat nodig hebben, we staan nu al op de eerste plaats, zowel qua belasting op loon als qua loonwig (als je de lasten voor de werkgever ook meerekent).
Zoals @Ares het exact verwoordde: bedrijfswagens zijn daar een symptoom van, dat is de hele reden waarom er in België zoveel rond rijden.

Gegarandeerd krijg je wel een zekere extra brain drain van hogere profielen en ondernemers naar andere landen en dat is effectief ook een probleem. Dat zie je nu trouwens al tot op zekere hoogte, onder andere dankzij ons fantastisch belastingstelsel.

Het "beste" scenario lijkt me gewoon de huidige lijn blijven doortrekken en bedrijfswagens stap voor stap fiscaal onaantrekkelijker maken in een uitdoofscenario. En hopelijk wordt er op de duur ook iets gedaan aan de belastingen & loonkosten om dat te compenseren, en is het geen platte belastingverhoging.

...

Mij lijkt het voornamelijk dat dezelfde functies (of equivalente nieuwe functies door nieuwe technologieën) al die tijd al een firmawagen binnen hun loonpakket hadden. Maar er is gewoon meer vraag (en ook aanbod van hooggeschoolden om die functies in te vullen) dan vroeger en dus zijn er meer personen werkzaam in die functies. En zijn er dus ook meer firmawagens.

Ik kan er geen cijfers op plakken, maar er zijn zeker grote groepen werknemers die vroeger geen bedrijfswagen kregen, en grote werkgevers die dat vroeger nooit gaven behalve voor het hogere management, waar dat nu wel het geval is: bv. interne finance profielen, grote industriële bedrijven,...
Maar de sterke groei van PC200 speelt sowieso ook wel een rol, waarschijnlijk nog eens in combinatie met het meer aanbieden van bedrijfswagens in een aantal jobs binnen dat PC waardoor ze waarschijnlijk meer dan 1/3 van de toename in bedrijfswagens verklaren.
 
Wel ja ik ben me er van bewust dat de werknemer dan minder zal overhouden. Maar is dat een probleem? Het doel zou toch moeten zijn om iedereen meer en meer gelijk te belasten ipv random voordelen uit de mouw te schudden.

Het is een probleem als het de werkgevers meer zal kosten want dan verschuiven die de jobs naar ergens anders. Maar wat gaan al die mensen die nu een wagen hebben doen? Allemaal verhuizen? Ik betwijfel het.
Akkoord hoor. Maar het neemt niet weg dat arbeid in belgie eigenlijk te hoog belast wordt. Als men nu enkel salariswagens aanpakt (een symptoom van de hoge belasting op arbeid) zonder iets te doen aan de oorzaak ga je toch ook veel kwaad bloed zetten en ervoor zorgen dat er iets anders in de plek komt. Eerlijk belasten is ook zorgen dat mensen dat als eerlijk aanvoelen. En met de huidige fiscale regelgeving zal je toch moeilijk een eerlijk gevoel creëeren.
 
Ik kan er geen cijfers op plakken, maar er zijn zeker grote groepen werknemers die vroeger geen bedrijfswagen kregen, en grote werkgevers die dat vroeger nooit gaven behalve voor het hogere management, waar dat nu wel het geval is: bv. interne finance profielen, grote industriële bedrijven,...
Maar de sterke groei van PC200 speelt sowieso ook wel een rol, waarschijnlijk nog eens in combinatie met het meer aanbieden van bedrijfswagens in een aantal jobs binnen dat PC waardoor ze waarschijnlijk meer dan 1/3 van de toename in bedrijfswagens verklaren.
In welke bubbel leven jullie eigenlijk? De tijd dat bedrijfswagens beperkt waren tot dat soort profielen is al lang achter ons

Bij ons (en onze zusterbedrijven) hebben alle arbeiders en bedienden ook gewoon een bedrijfswagen hoor, in ons geval (en die zusterbedrijven) zijn dat potentieel al iets meer dan 7500 bedrijfswagens (nu is het wel zo dat niet iedereen een bedrijfswagen neemt bij ons, ik schat 60%).
 
Dit is een discussie die je gewoon niet los kan zien van heel het systeem (hoe graag dat het die richting ook wordt uitgeduwd), aangezien er veel balanceringen worden gemaakt. Er wordt hier gefocust op de "loonswinst" en verlies in belastinginkomsten bij, laat ons eerlijk zijn, veelal de hogere inkomens. Werkgevers kunnen het wel aan iedereen aanbieden dacht ik, dus ergens is het dan zelfs de keuze van de werknemer daarin te stappen (of daarvoor van werkgever te wisselen om in te kunnen stappen). Die keuze niet (kunnen) maken, is gelijk met niet kunnen kiezen voor een bedrijf naast een bushalte (heel cru gezegd). Dat die bedrijven daar niet liggen en die keuze er nooit (realistisch door 2,5 uur enkele reistijd of omdat niet alle bedrijven het aanbieden) voor iedereen kan zijn kan ook voor beide situaties gebruikt worden.

Diezelfde "sterke schouders" met salariswagens mogen dan ook niet genieten van de subsidie van bv. kinderopvang (ca. €30/dag tov soms maar €5/dag of in extremisch nog geen €2/dag, reken maar uit op 20-22 werkdagen per maand). Zo zijn er nog wel meer zaken op te noemen. Dat zijn dus ook verdoken "belastingen" op het feit dat je een hoger inkomen hebt. Tel die samen, en die bedrijfswagens worden ruim gecompenseerd.
En net zoals er met de bedrijfswagens geoptimeerd wordt, gebeurt hetzelfde met die andere voordelen ("ik stuur mijn kleine naar de opvang, want dat kost minder dan hem zelf eten en pampers te geven de hele dag").
Schaffen we die dan gelijktijdig af omdat we vinden dat iedereen gelijk belast moet worden? Waarschijnlijk niet, want dat is dan solidariteit in de maatschappij. Dat principe heb ik op zich geen probleem mee, maar dan mag de afgunst in de omgekeerde richting ook wel eens stoppen, want het begint toch te irriteren dat altijd op dezelfde nagel wordt geklopt.
Laatste hervormingen waren ook weer leuk: €22/maand netto erbij... voor €500 extra belasting op het einde van het jaar, maar de "sterke schouders" moeten hun verantwoordelijkheid nemen en dat normaal vinden.

Tot slot: het voorbeeld kwam hierboven, liever een goedkope auto van 20 jaar oud dan een leasewagen... dan gaat het milieu zeker gered zijn door het afschaffen van dit milieuvervuilend systeem van salariswagens.
 
Dit is een discussie die je gewoon niet los kan zien van heel het systeem (hoe graag dat het die richting ook wordt uitgeduwd), aangezien er veel balanceringen worden gemaakt. Er wordt hier gefocust op de "loonswinst" en verlies in belastinginkomsten bij, laat ons eerlijk zijn, veelal de hogere inkomens. Werkgevers kunnen het wel aan iedereen aanbieden dacht ik, dus ergens is het dan zelfs de keuze van de werknemer daarin te stappen (of daarvoor van werkgever te wisselen om in te kunnen stappen). Die keuze niet (kunnen) maken, is gelijk met niet kunnen kiezen voor een bedrijf naast een bushalte (heel cru gezegd). Dat die bedrijven daar niet liggen en die keuze er nooit (realistisch door 2,5 uur enkele reistijd of omdat niet alle bedrijven het aanbieden) voor iedereen kan zijn kan ook voor beide situaties gebruikt worden.

Diezelfde "sterke schouders" met salariswagens mogen dan ook niet genieten van de subsidie van bv. kinderopvang (ca. €30/dag tov soms maar €5/dag of in extremisch nog geen €2/dag, reken maar uit op 20-22 werkdagen per maand). Zo zijn er nog wel meer zaken op te noemen. Dat zijn dus ook verdoken "belastingen" op het feit dat je een hoger inkomen hebt. Tel die samen, en die bedrijfswagens worden ruim gecompenseerd.
En net zoals er met de bedrijfswagens geoptimeerd wordt, gebeurt hetzelfde met die andere voordelen ("ik stuur mijn kleine naar de opvang, want dat kost minder dan hem zelf eten en pampers te geven de hele dag").
Schaffen we die dan gelijktijdig af omdat we vinden dat iedereen gelijk belast moet worden? Waarschijnlijk niet, want dat is dan solidariteit in de maatschappij. Dat principe heb ik op zich geen probleem mee, maar dan mag de afgunst in de omgekeerde richting ook wel eens stoppen, want het begint toch te irriteren dat altijd op dezelfde nagel wordt geklopt.
Laatste hervormingen waren ook weer leuk: €22/maand netto erbij... voor €500 extra belasting op het einde van het jaar, maar de "sterke schouders" moeten hun verantwoordelijkheid nemen en dat normaal vinden.

Tot slot: het voorbeeld kwam hierboven, liever een goedkope auto van 20 jaar oud dan een leasewagen... dan gaat het milieu zeker gered zijn door het afschaffen van dit milieuvervuilend systeem van salariswagens.
Wat mij vooral irriteert is dat rationele argumenten tegen bedrijfswagens weggezet worden onder afgunst. Een overheid die wagengebruik stimuleert terwijl in elk ontwikkeld land men dat net aan banden wil leggen voor het verminderen van uitstoot (klimaat, globaal) en luchtkwaliteit (lokaal), is gewoon absurd.

Verder is het onzin dat men plots met 20 jaar oude wagens gaat rijden zonder een systeem waarvoor elke 4 jaar een volledig nieuwe wagen wordt geproduceerd. Als je vragen stelt bij het "groene" aspect van altijd maar nieuwe wagens produceren komt men dan af met de positieve effecten van elektrische wagens vs ICE, alsof uitgaan van het allerbeste geval representatief is (en het waren cijfers van VW zelf). Zoek eens op hoe lang de huidige uitstootnormen al meegaan en toon me eens een berekening van hoeveel kilometers je net moet rijden met een nieuwe wagen tegenover een van X jaar oud voor je de negatieve effecten van de productie compenseert.
 
Akkoord hoor. Maar het neemt niet weg dat arbeid in belgie eigenlijk te hoog belast wordt. Als men nu enkel salariswagens aanpakt (een symptoom van de hoge belasting op arbeid) zonder iets te doen aan de oorzaak ga je toch ook veel kwaad bloed zetten en ervoor zorgen dat er iets anders in de plek komt. Eerlijk belasten is ook zorgen dat mensen dat als eerlijk aanvoelen. En met de huidige fiscale regelgeving zal je toch moeilijk een eerlijk gevoel creëeren.

Tja, het is geen kleuterklas eh. Er zijn decennia lang problemen gemaakt en die moeten opgelost worden. En dat gaat pijn doen.
 
Tja, het is geen kleuterklas eh. Er zijn decennia lang problemen gemaakt en die moeten opgelost worden. En dat gaat pijn doen.
De realiteit natuurlijk is dat in een democratie geen enkele politicus zo'n grote groep tegen zich in het harnas wil jagen. Dat komt meestal neer op niet herverkozen worden en volgende regering die zaken terugdraait.

Kleinere groepen zijn gemakkelijker om aan te pakken, of mensen die toch niet kunnen stemmen op wie het voorstelt.
 
Zou leiden tot een serieuze verarming...In de plaats van een mooie bedrijfswagen die de werkgever 1.000 euro kost, krijg je 780 bruto (want ook nog eens 220 euro wg bijdrage), daarvan houd je pakweg 350 euro netto over (want aan hoogste schijf) -> Koop maar eens wagen, tanken/opladen, verzekeringen,... met 350 euro.

Nee, het is niet realistisch om dit zomaar af te schaffen, het beschikbaar inkomen zou dramatisch zakken voor deze groep.
 
In welke bubbel leven jullie eigenlijk? De tijd dat bedrijfswagens beperkt waren tot dat soort profielen is al lang achter ons

Bij ons (en onze zusterbedrijven) hebben alle arbeiders en bedienden ook gewoon een bedrijfswagen hoor, in ons geval (en die zusterbedrijven) zijn dat potentieel al iets meer dan 7500 bedrijfswagens (nu is het wel zo dat niet iedereen een bedrijfswagen neemt bij ons, ik schat 60%).

Dat was net mijn punt, dat bedrijfswagens nu veel breder verspreid zijn dan >10 jaar geleden. Vooral grote industriële bedrijven waren vrij laat met dat in te voeren.
 
Terug
Bovenaan