De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 51 17,4%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 98 33,4%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 111 37,9%

  • Totaal aantal stemmers
    293
CO2 uitstoot moet onder de 50 g/km zitten - ik vermoed dat dit vanaf 2021 de WLTP uitstoot moet zijn, niet NEDC.

Batterijcapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kilogram is een tweede vereiste, maar als je onder de 50 g/km zit, zal dat alleen kunnen met een voldoende grote batterij - enkel voor de zekerheid nog eens checken.
Dat klopt niet he, De XC90 zat zo bvb onder de 50g/km, maar die had een te kleine batterij. Of de oude 330e bvb.

De geupdate lijst vind je hier: https://www.fleet.be/valse-hybrides-fod-financien-werkt-de-lijst-bij/ maar hou er rekening mee dat uw specifieke opties etc van belang gaan zijn.

Daarnaast onlangs nog iets doorgekregen waar je ook eens over moet nadenken. De CO2-uitstoot van uw auto wordt vastgelegd bij productie (uw gelijkvormigheidsattest), niét bij bestelling. Aangezien er tegenwoordig levertermijnen van enkele jaren zijn, heb je geen enkele garantie dat eentje die nu 49gr zou uitstoten, op die moment dat ook nog doet. Een simpele aanpassing in de testcyclus en je bent genaaid.
 
Skoda zit nog steeds rond een jaar voor zover ik weet. Geen 2,5j zoals de Kia.
De dealer sprak voor de Enyaq een dikke maand geleden van ~15 maand en dat was de termijn die het ondertussen al een hele tijd was ondanks het oplopende aantal bestellingen. Dat is dus wel een indicatie dat de productiecapaciteit stilaan aan het opschalen is.
Voor de ID.4 spraken ze toen van 10 maand, voor de ID.5 zou dat nog korter zijn (voorlopig).
 
Skoda zit nog steeds rond een jaar voor zover ik weet. Geen 2,5j zoals de Kia.

Ik vind de EV6 trouwens gewoon totaal niet mijn ding. Beetje zoals de Civic R, love it or hate it, there is no inbetween.
Skoda heeft zelfs een bestelstop ingevoerd voor hun hybride modellen.. enyaq mag je zeeeer blij zijn als je hem op 2 jaar hebt.
 
Skoda heeft zelfs een bestelstop ingevoerd voor hun hybride modellen.. enyaq mag je zeeeer blij zijn als je hem op 2 jaar hebt.
Ik had het enkel op de Enyaq, van de rest weet ik het niet.
En ik heb zelf een Enyaq in bestelling, ik volg die fora. De meeste die nu geleverd worden zitten net boven een jaar. Met af en toe wat uitzonderingen die het zelfs op 9 maand doen.
En van nieuwe leveringen wordt er vaak rond de 12-15 maand gesproken. Van 2 jarige levertermijnen nog niets gelezen.
 
Hangt nogal van uw budget af he ;)
Tgoh, in theorie is het budget hoog omdat er veel cash in de vennootschap zit. In praktijk heb ik het moeilijk om meer dan 80k voor een nieuwe, en meer dan 40k voor een jonge 2ehands te betalen... en zelfs die bedragen vind ik al hoog.
Maar voor de ideale wagen (al gok ik dat die nog niet bestaat voor mij) zou ik wel diep in de buidel durven tasten.


Dat klopt niet he, De XC90 zat zo bvb onder de 50g/km, maar die had een te kleine batterij. Of de oude 330e bvb.

De geupdate lijst vind je hier: https://www.fleet.be/valse-hybrides-fod-financien-werkt-de-lijst-bij/ maar hou er rekening mee dat uw specifieke opties etc van belang gaan zijn.

Daarnaast onlangs nog iets doorgekregen waar je ook eens over moet nadenken. De CO2-uitstoot van uw auto wordt vastgelegd bij productie (uw gelijkvormigheidsattest), niét bij bestelling. Aangezien er tegenwoordig levertermijnen van enkele jaren zijn, heb je geen enkele garantie dat eentje die nu 49gr zou uitstoten, op die moment dat ook nog doet. Een simpele aanpassing in de testcyclus en je bent genaaid.
Ow dat laatste wist ik niet. Dus eigenlijk, als ik een hybride wil, koop ik best een 2e hands dus?
Dan denk ik vooral aan een 330e of 530e, eventueel een Superb hybride als dat geen valse is.
Een goede andere optie is er niet denk ik? Nog is er niets in de "leuke fun" categorie?


Wat mij ook opviel, als gen een 545e 2e hands zoekt, koopt ge beter een 745e, marginale meerprijs :unsure:. Maar dan zit ge weer met de miserie dat ge ne chauffeur moet zoeken enzo :tongue:.
 
Tgoh, in theorie is het budget hoog omdat er veel cash in de vennootschap zit. In praktijk heb ik het moeilijk om meer dan 80k voor een nieuwe, en meer dan 40k voor een jonge 2ehands te betalen... en zelfs die bedragen vind ik al hoog.
Maar voor de ideale wagen (al gok ik dat die nog niet bestaat voor mij) zou ik wel diep in de buidel durven tasten.



Ow dat laatste wist ik niet. Dus eigenlijk, als ik een hybride wil, koop ik best een 2e hands dus?
Dan denk ik vooral aan een 330e of 530e, eventueel een Superb hybride als dat geen valse is.
Een goede andere optie is er niet denk ik? Nog is er niets in de "leuke fun" categorie?


Wat mij ook opviel, als gen een 545e 2e hands zoekt, koopt ge beter een 745e, marginale meerprijs :unsure:. Maar dan zit ge weer met de miserie dat ge ne chauffeur moet zoeken enzo :tongue:.
Als je 100% zeker wil zijn, wel. Al is de kans vrij klein dat ze die tests aanpassen he...

In de fun-categorie: Panamera e-hybrid, maar dat is wel een héél pak duurder. Voor de rest kan ik niet direct iets bedenken...
En als je vooral een comfortabele auto wil, zou ik de Superb kiezen ipv een 530e, die is imo de meerprijs niet waard.

En een 745e gaat inderdaad niet veel meer kosten, maar is gewoon al een stuk ouder he.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Als je 100% zeker wil zijn, wel. Al is de kans vrij klein dat ze die tests aanpassen he...

In de fun-categorie: Panamera e-hybrid, maar dat is wel een héél pak duurder. Voor de rest kan ik niet direct iets bedenken...
En als je vooral een comfortabele auto wil, zou ik de Superb kiezen ipv een 530e, die is imo de meerprijs niet waard.

En een 745e gaat inderdaad niet veel meer kosten, maar is gewoon al een stuk ouder he.
Dan zat ik precies al met de juiste downselectie (jammer genoeg). Thanks
 
Dat klopt niet he, De XC90 zat zo bvb onder de 50g/km, maar die had een te kleine batterij. Of de oude 330e bvb.

De geupdate lijst vind je hier: https://www.fleet.be/valse-hybrides-fod-financien-werkt-de-lijst-bij/ maar hou er rekening mee dat uw specifieke opties etc van belang gaan zijn.

Daarnaast onlangs nog iets doorgekregen waar je ook eens over moet nadenken. De CO2-uitstoot van uw auto wordt vastgelegd bij productie (uw gelijkvormigheidsattest), niét bij bestelling. Aangezien er tegenwoordig levertermijnen van enkele jaren zijn, heb je geen enkele garantie dat eentje die nu 49gr zou uitstoten, op die moment dat ook nog doet. Een simpele aanpassing in de testcyclus en je bent genaaid.

Bedankt voor de correctie, al dacht ik dat de XC90 onder WLTP al boven de 50 g/km zat.
Idem met de oude 330e; de nieuwe zit maar op 31g, maar dat is dankzij de grotere batterij.

Maar inderdaad sowieso best van de lijst te checken. Trouwens niet evident om de juiste WLTP waardes te vinden, en het wordt al helemaal een soep als ze daar een range aangeven...
 
Bedankt voor de correctie, al dacht ik dat de XC90 onder WLTP al boven de 50 g/km zat.
Idem met de oude 330e; de nieuwe zit maar op 31g, maar dat is dankzij de grotere batterij.

Maar inderdaad sowieso best van de lijst te checken. Trouwens niet evident om de juiste WLTP waardes te vinden, en het wordt al helemaal een soep als ze daar een range aangeven...
Klopt, het is echt niet zo evident om dat uit te zoeken.
Zo heb ik zelf op een gegeven moment bijna een i8 gekocht die voor de regeling de eerste keer was ingeschreven. Toen had die een te kleine batterij, maarja, voor de regeling dus geen probleem (dacht ik). Nu blijkt dat in te gaan "bij verkoop", dus als je nu nog een 2e handshybride koopt die ondertussen een fake hybrid zou zijn, dan wordt dat ook effectief een fake hybrid.

Die regeling is dan ook gewoon een soep, puur omdat de overheden graag wouden dat de Porsches niet 100% aftrekbaar waren, ironisch genoeg zijn ze dat nu dus wel.
 
Als je 100% zeker wil zijn, wel. Al is de kans vrij klein dat ze die tests aanpassen he...

In de fun-categorie: Panamera e-hybrid, maar dat is wel een héél pak duurder. Voor de rest kan ik niet direct iets bedenken...
En als je vooral een comfortabele auto wil, zou ik de Superb kiezen ipv een 530e, die is imo de meerprijs niet waard.

En een 745e gaat inderdaad niet veel meer kosten, maar is gewoon al een stuk ouder he.
Dan zat ik precies al met de juiste downselectie (jammer genoeg). Thanks
Als je nu nog een 330e of een 530e besteld zal die altijd een 'correcte' hybrid zijn. Als je écht oude wagens kijkt kan je een oude 330e op de kop tikken die mogelijks een valse hybrid is, maar dan moet je toch al ver terug eh.

De meeste PHEV's die je de dag van vandaag koopt zijn ook fiscaal interessant. Er zullen wel wat higher end uitzonderingen zijn, maar 't gros zal gewoon geen probleem zijn.
Zelfs een 545e X-Drive was OK (kwam niet boven de 50g uit). En daar zit toch wel wat power in.
Was veel te kostelijk natuurlijk, dus mijn bestelde 530e is ook OK. Dacht ook met een aftrekbaarheid van 100% als je de cijfers door de formule haalt.
Dat is trouwens al vele jaren zo, dus zelfs al kijk je naar 'recente' 2e hands wagens ... dan nog zullen de meeste PHEV's wel OK zijn. Mijn huidige 530e is +/-3,5j oud en was ook OK, maar slechts een 96% aftrekbaar of zoiets.

't Probleem met de PHEV's is dat er een dikke vette deadline op zit. Vanaf volgend jaar in juli is't gedaan met de fiscale interessantigheid.

Basically ... als je nog een PHEV wil, moet je er nu aan beginnen. Anders moet je richting EV.
Que model denk ik niet dat je weinig keuze hebt, want de meeste PHEV's zijn fiscaal OK.

By the by ... lever termijnen voor EV's zijn een ramp ... voor PHEV's blijkt het over 't algemeen nog wel een beetje mee te vallen.
OK, 't is geen 5 weken meer zoals bij mij 3j terug. Maar ook geen 2/3 jaar.
Ik heb zo'n 9 maanden gekregen (TBD of dat gerealiseerd zal worden, mor soit).
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
By the by ... lever termijnen voor EV's zijn een ramp ... voor PHEV's blijkt het over 't algemeen nog wel een beetje mee te vallen.
OK, 't is geen 5 weken meer zoals bij mij 3j terug. Maar ook geen 2/3 jaar.
Ik heb zo'n 9 maanden gekregen (TBD of dat gerealiseerd zal worden, mor soit).
Bwa, levertermijnen van Range Rover Sport een paar weken na introductie, is 2 jaar...
Het is wat meer modelafhankelijk (waar het bij EV's elk model lijkt te treffen), maar het is toch ook vrij problematisch aan het worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Van de fiscale termijn weet ik hoor, vandaar dat ik nu aan het zien ben.

De 545e was nog wel een kanshebber, maar die kan ik niet meer nieuw bestellen :headshake:. En 2ehands gaan die voor zowat de nieuwprijs, en dan zit ik met een config die ik niet zelf heb gekozen, maar wel de volle mep betalen...
 
Van de fiscale termijn weet ik hoor, vandaar dat ik nu aan het zien ben.

De 545e was nog wel een kanshebber, maar die kan ik niet meer nieuw bestellen :headshake:. En 2ehands gaan die voor zowat de nieuwprijs, en dan zit ik met een config die ik niet zelf heb gekozen, maar wel de volle mep betalen...
That's new? Sinds wanneer kan je geen 5 reeksen meer bestellen?

't Is niet zoals de 7 reeks dat je net met een uitgaand model zit of zoiets, waar je dan de 'oude' niet meer kan bestellen.
De nieuwe 5 verwacht ik binnenkort wel, but still.
 
Van de fiscale termijn weet ik hoor, vandaar dat ik nu aan het zien ben.

De 545e was nog wel een kanshebber, maar die kan ik niet meer nieuw bestellen :headshake:. En 2ehands gaan die voor zowat de nieuwprijs, en dan zit ik met een config die ik niet zelf heb gekozen, maar wel de volle mep betalen...
Hoe ge kunt geen nieuwe 5 meer bestellen?

545e hands down beste wagen die ik ooit gehad heb.
 
A

Als je in de configurator de 545e kiest, krijg je nu wel direct melding dat sommige opties niet leverbaar zijn, ook al heb je nog geen opties gekozen...
Bij mij zijn er ook opties uit gekegeld alvorens de bestelling door mocht (die al in de offerte zaten & paar weken later niet meer mochten).
Da's ondertussen weliswaar wel al even 't geval.
Zolang het geen écht essentiële zaken zijn is dat voor mij nog wel OK.

Moest men af komen dat men het touch screen er uit ging kegelen ... jah ... dat zou dan weer niet zo OK meer zijn (is blijkbaar effectief gebeurd in USA tijdje terug).

In mijn geval was het parking pack + (die 3D view dingen) dat bye bye moest.
 
Bij mij hadden ze er ook een optie uitgekegeld, maar dan na bestelling en bevestiging en zonder melding.

Die optie zit er nu dus wel in :unsure:
 
That's new? Sinds wanneer kan je geen 5 reeksen meer bestellen
Hoe ge kunt geen nieuwe 5 meer bestellen?

545e hands down beste wagen die ik ooit gehad heb.
Als je in de configurator de 545e kiest, krijg je nu wel direct melding dat sommige opties niet leverbaar zijn, ook al heb je nog geen opties gekozen...
De 545 he, de 530e wel nog.
Maar ik kan die niet selecteren, noch als model noch al motorisatie. Julie wel??????
 
Terug
Bovenaan