De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 51 17,4%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 98 33,4%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 111 37,9%

  • Totaal aantal stemmers
    293
Ook geen SUV fan, maar die Q8 ziet er dan idd nog wel schoon uit. Vind ze alleen wat decadent uitzien irl. Denk dan vaak 'is dit nu echt nodig?' als er zo eentje geparkeerd staat. :p
Naast een 545e :D

Maar ik snap uw punt wel, het lijkt toch altijd een enorme tank te zijn als ze passeren. Anderzijds:
2020-BMW-X7-xDrive40i-vs-2021-Cadillac-Escalade-ESV-4WD-vs-2020-Lincoln-Navigator-Black-Label-4x4-vs-2020-Mercedes-Benz-GLS580-4Matic-1.jpg

Dat is een X7 en GLS he :p die verdwijnen nog in het niks tov een Escalade of Navigator...
 
Zetels ga ik wel eens moeten testen in de BMW.

Voor mij zijn de S Line sportzetels in de Audi's alvast geen optie. De duurste zetels en ook de enige die met massage (minder belangrijk maar eigenlijk wel fijn) en ventilatie (op de Q8 toch, en zou ik wel graag hebben) komen, maar precies voor kleine mensen gemaakt. Ze zitten echt heel goed maar de hoofdsteunen komen veel te laag, het bovenste randje zit iets onder mijn oren denk ik. En ze zijn niet verstelbaar in hoogte. Pass.

X-design hoofdsteunen zijn imo pakken beter want verstelbaar in hoogte EN diepte maar dan moet ik dus naar de gewone sportzetels en heb ik geen ventilatie.

Niet onoverkomelijk, maar toch :)

Ik heb bij Audi ook voor gewone sportzetels met X-design hoofdsteunen gekozen, ik vind dat Audi's niet-verstelbare hoofdsteunen de laatste jaren niet alleen te laag zijn maar ook te ver naar voor staan. Misschien ontworpen voor Neanderthalers, of voor mensen die graag achteruit liggen in hun zetel?

Een Q8 is nu wel een paar cm kleiner en lager dan een Q7. Ik vind hem daardoor ook eleganter.

Eleganter... of minder lomp? 😋 Maar iets serieuzer, een Q8 ziet er door zijn lijn nog elegant uit voor zoiets groot, een Q7 geeft mij altijd het lompe tankgevoel
 
Ik heb bij Audi ook voor gewone sportzetels met X-design hoofdsteunen gekozen, ik vind dat Audi's niet-verstelbare hoofdsteunen de laatste jaren niet alleen te laag zijn maar ook te ver naar voor staan. Misschien ontworpen voor Neanderthalers, of voor mensen die graag achteruit liggen in hun zetel?

Neanderthalers hebben notoir lange achterhoofden, dus die passen zeker niet.

Spijtig want je moet al het verstand van een oermens hebben om een Audi te overwegen, dus daar slaan ze de bal mis.
 
Ze staan er dan ook achter :unsure:

Nu goed, so een Escalade/navigator zie je hier gelukkig amper.
Kunt ge dat hier überhaupt krijgen? 'k Denk dat je die wel zou moeten importeren dan.

Nee, mijn huidige job (waar ik mijn opzeg nog aan het doen ben) is vlakbij, waardoor ik de afgelopen jaren geen auto heb (nodig) gehad.
Ik zeg dat erbij om aan te geven dat ik perfect zonder auto leef op dit moment, en dat het puur om de nieuwe job te kunnen uitoefenen is dat ik een auto nodig heb.

Mijn werk/verplaatsingsregime zal er ongeveer zo uitzien:
  • Thuis - klanten: 30 tot 80 km (allen gelegen in 1 provincie), 2 à 3 dagen per week naargelang de afspraken
  • Thuis - kantoor: 50 km, 1 vaste dag per week
  • Thuiswerk: de rest van de tijd
Thuis - kantoor met de auto = 45 min, weinig filegevoelig traject
Thuis - kantoor met de trein = slechtste verbinding ooit = 2u+ enkel




Ja, dat ging hij dus uitrekenen. Maar ik ben bang dat hij dan tot de conclusie komt dat dat duurder is voor hem dan de regeling waarbij de werknemer het VAA netto aan de vzw betaalt.

Die Peugeot 5008 kost bv. 700 euro per maand aan leasing, maar de werknemer betaalt bijna 400 euro per maand aan VAA. Da's nog 300 euro zelf te betalen door de vzw. 300 euro à €0,4170 per km is maar 720 km op een maand. Met 300 euro aan km-vergoeding ga ik dus langs geen kanten toekomen, dus de vzw doet daar schade aan t.o.v. de bedrijfswagen.
Dat hele 'systeem' is gewoon afzetterij. Klopt ook voor gene meter.
VZW of niet, irrelevant. Het kan uw budget/keuze bepalen, OK, daar ben ik nog mee. Maar daar blijft het dan ook bij.

VAA is een personen belasting. E.g. uwe WG heeft daar nul de ballen mee te maken.
Als jij een 'budget' krijgt voor een wagen, dan is dat een vast bedrag. Da's een kost voor de WG, sure enough. In de meeste gevallen dus te zien als een loon kost.
Als je daarvoor moet bij leggen omdat uw budget niet voldoet, sure, fine, whatever, dat kan/gebeurd nog. Sommige WG's verplichten 'by default' al een eigen inbreng, 'k heb daar al meermaals m'n gedacht over uitgeschreven hier, mor soit ... het gebeurd.

Dit bedrag bepalen o.b.v. VAA is sowieso al F'd up.
Maar eenmaal het bedrag eigen bijdrage is vast gelegd ... dan is het dat ook eh.

't Is niet omdat UW PERSONEN belasting stijgt dat ge ineens ook minder budget krijgt voor uw wagen (e.g. gewoon minder loon).

Dit is hetzelfde als zeggen dat uw bruto loon daalt elke keer uw persoonlijke situatie veranderd en tot een verhoging in belasting resulteert.
Concreet -> Uw madam gaat full time werken, gij geen huwelijkscoëfficiënt meer ---> Sorry mister TKG ... gij moet meer belasting betalen, dus vanaf vandaag gaat ge minder bruto verdienen eh, tush valt ge in een lagere schaal en betaal je terug minder belasting :oops:
-- How does that make ANY sense? --

Anyway ... enough rant ... ge zou de wagen dan moeten weigeren als 'privé gebruik' wagen. Dan is het een 'bedrijfswagen' avant la lettre & moet je geen VAA betalen.
Zorgt er voor dat je telkens de wagen moet af zetten op 't buro natuurlijk, maar gezien men een bedrijfswagen aanziet als een 'noodzakelijke tool voor het werk' ... jah ... 't is aan de WG om de tools ter beschikking te stellen eh. Net zoals pakweg een camionette van Telenet voor hun installateurs.
 
Iemand een idee of de Tesla model Y RWD in het budget cat 3 van cronos past?
Weinig kans dat die al in de lijst staat, maar ik vermoed dat deze in het budget zal passen eenmaal de auto in de lijst voorkomt.
Cat3 is 1075 euro TCO zeker hé? De Tesla M3SR was rond 1050 TCO vorig jaar als ik het me goed herinner en de basis MY is een paar duizend euro goedkoper, dus de verwachting is dat die dan ook een goedkopere TCO heeft.
Vergeet niet dat je nog 40 euro over moet hebben voor een laadpaal (of 20 euro als je een laadkabel neemt).
 
Weinig kans dat die al in de lijst staat, maar ik vermoed dat deze in het budget zal passen eenmaal de auto in de lijst voorkomt.
Cat3 is 1075 euro TCO zeker hé? De Tesla M3SR was rond 1050 TCO vorig jaar als ik het me goed herinner en de basis MY is een paar duizend euro goedkoper, dus de verwachting is dat die dan ook een goedkopere TCO heeft.
Vergeet niet dat je nog 40 euro over moet hebben voor een laadpaal (of 20 euro als je een laadkabel neemt).
Past er niet in
Nu weet ik niet waar ik op verder moet gaan.. 🥲 @poeperman is Tesla dan zo duur? Toen ik tekende waren de referentieautos i4, ix3, etron, … (die in aankoop toch een pak duurder zijn?) ben je zeker dat hij er niet inpast? Want volgens @Nineshots staat hij nog niet in de lijst?
 
Nu weet ik niet waar ik op verder moet gaan.. 🥲 @poeperman is Tesla dan zo duur? Toen ik tekende waren de referentieautos i4, ix3, etron, … (die in aankoop toch een pak duurder zijn?) ben je zeker dat hij er niet inpast? Want volgens @Nineshots staat hij nog niet in de lijst?

Tesla geeft geen fleetkorting.
Mijn iX3 was goedkoper dan een Tesla Model 3 standard range.
 
Nu weet ik niet waar ik op verder moet gaan.. 🥲 @poeperman is Tesla dan zo duur? Toen ik tekende waren de referentieautos i4, ix3, etron, … (die in aankoop toch een pak duurder zijn?) ben je zeker dat hij er niet inpast? Want volgens @Nineshots staat hij nog niet in de lijst?
De i4 is altijd CAT 3 geweest
De iX3 was CAT 3 en is nu CAT 4
De Etron is altijd CAT 4 geweest
De Model 3 is altijd CAT 3 geweest
De Model Y is altijd CAT 4 geweest

De Ioniq5 is CAT 2 🤷‍♂️
De EV6 is CAT 3
 
De i4 is altijd CAT 3 geweest
De iX3 was CAT 3 en is nu CAT 4
De Etron is altijd CAT 4 geweest
De Model 3 is altijd CAT 3 geweest
De Model Y is altijd CAT 4 geweest

De Ioniq5 is CAT 2 🤷‍♂️
De EV6 is CAT 3
Maar de model Y is 3000 euro goedkoper dan de model 3 op dit moment? Ik snap niets van die leasebudgetten…
 
Testrit met de X5 was ook top. Gaat nu nog tussen 2 wagens - Q8 en X5.

Q8 pro: mooier (ja ok, subjectief), verschuifbare en verstelbare achterstoelen zijn wel een troef.
X5 pro: groter elektrisch bereik, overall wat beter uitgerust met het first class pack, lagere uitstoot betekent minder risico op een stijgend VAA na verloop van tijd wanneer de referentie uitstoot dik onder de 50g gaat zakken.

Rationeel beste koop is in principe de X5. Maar hij oogt wat lomper (alweer, imo) en je ziet hem ook heel vaak rijden daar waar die Q8 toch (mede omdat die pas sinds een paar maand in sub-50g versie bestelbaar is) eens iets anders is.

Lastig 😑

Edit: ohja, de B58 klinkt ook wel beter dan de V6 in de Q8.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Testrit met de X5 was ook top. Gaat nu nog tussen 2 wagens - Q8 en X5.

Q8 pro: mooier (ja ok, subjectief), verschuifbare en verstelbare achterstoelen zijn wel een troef.
X5 pro: groter elektrisch bereik, overall wat beter uitgerust met het first class pack, lagere uitstoot betekent minder risico op een stijgend VAA na verloop van tijd wanneer de referentie uitstoot dik onder de 50g gaat zakken.

Rationeel beste koop is in principe de X5. Maar hij oogt wat lomper (alweer, imo) en je ziet hem ook heel vaak rijden daar waar die Q8 toch (mede omdat die pas sinds een paar maand in sub-50g versie bestelbaar is) eens iets anders is.

Lastig 😑

Edit: ohja, de B58 klinkt ook wel beter dan de V6 in de Q8.
en en GLE staat niet op de short?
 
Terug
Bovenaan