Mag ik even ranten?
Volgende maand start ik in een nieuwe job bij een vzw die verbonden is aan de Vlaamse overheid. Ik zal als bedrijfsadviseur digitalisering meerdere dagen per week klanten bezoeken en krijg hiervoor een bedrijfswagen ter beschikking gesteld.
Vandaag heb ik een call gehad met de fleetverantwoordelijke van de vzw om de bedrijfswagen te bespreken. Nu komt de aap uit de mouw: zij rekenen het VAA als eigen bijdrage door aan de werknemers. Bovendien zijn het allemaal dieselwagens, want voor een vzw maakt aftrekbaarheid niks uit (ze betalen geen vennootschapsbelasting dus kunnen ook geen vennootschapsbelasting uitsparen).
Nog perverser zelfs: dieselauto's stijgen de komende jaren flink in VAA doordat het Belgische wagenpark elektrificeert. Dat wil zeggen dat ik jaar na jaar meer eigen bijdrage zal betalen, en dat mijn werkgever dus jaar na jaar een kleiner deel van het leasebedrag zelf zal moeten betalen. Het komt de vzw dus mooi uit dat het VAA stijgt door de dalende CO2-referentie-uitstoot.
En dat voor een functie als vertegenwoordiger waarbij die auto echt een werkinstrument is om naar klanten te rijden. Nog erger: ik heb momenteel niet eens een auto, omdat ik woon en werk in dezelfde stad en mijn vrouw een bedrijfswagen heeft, die onze gezinsauto is. Die bedrijfswagen die ik ga "krijgen" is voor mij amper een voordeel.
In het loonsvoorstel stond letterlijk het volgende:
Niks over VAA... En zelfs in de car policy staat het maar omfloerst omschreven dat het VAA volledig wordt aangerekend. Ik had dat beter moeten uitspitten, maar omdat ik dus geen auto mag kiezen (aanloopwagen of wagen die al aanwezig is) heb ik daar niet te veel aandacht aan besteed.
De fleetverantwoordelijke sprak van een Peugeot 5008 1.5 diesel die beschikbaar zou komen "omdat hij bij nader inzien te groot is voor een andere collega". Te groot?! Te duur, ja...
Peugeot 5008 1.5 BlueHDi 96kW S&S EAT8 Allure Pack leasen bij DirectLease ✓ Zakelijk leasen vanaf 741 per maand!
directlease.be
--> €392,41 VAA = netto te betalen aan de werkgever. En dat stijgt dus de komende jaren nog door... Als ik 100 km privé zou rijden op een maand is het veel, dan is dat €4 netto per km! Dan pak ik wel een taxi hoor.
Ik ben eigenlijk best gedegouteerd van deze manier van werken. Toen ik vroeg of een Tesla Model Y RWD een optie was, omdat die een veel lager VAA heeft en vanaf december leverbaar is, lachte hij mij letterlijk uit. "Haha, een Tesla?! Dat kunnen we écht niet maken, een Tesla, haha, nee nee. Daarbij, heel dat elektrisch gedoe staat nog niet op punt, kost veel te veel, ... blablabla".
Blijkbaar was er recent ook iemand gestart die geen auto moest hebben, maar voor wie ze dan wel een Cambio abonnement hadden voorzien om naar klanten te rijden. Cambio bestaat echter niet waar ik woon. Ik heb dan maar gevraagd of ze niet met een nettovergoeding voor dienstverplaatsingen willen werken, en dat ging hij eens uitrekenen. Maar uit zijn Excelletje zal wel komen dat het veel voordeliger is om de werknemers > 50% van de leaseprijs zelf te laten betalen ipv km-vergoeding te geven.
Mijn goesting om daar te gaan werken is al serieus bekoeld.