De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 51 17,4%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 98 33,4%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 111 37,9%

  • Totaal aantal stemmers
    293
Ook op die paar jaar tijd 2 keer gehad dat mijn kofferklep terug dicht ging tijdens het inladen, gelukkig snel genoeg gemerkt en niets tegen mijn hoofd gehad. En op parkings toch al vaker gezien bij andere mensen...
Hij waarschuwt wel met een piep maar gaat daarna direct dicht, dus als er omgevingsgeluid is waar dat die piep niet zo opvalt hebt ge prijs. Maar na een tijdje weet je dat en hou je rekening met de stand van uw voeten bij het in- en uitladen ;)
 
Mag ik even ranten?

Volgende maand start ik in een nieuwe job bij een vzw die verbonden is aan de Vlaamse overheid. Ik zal als bedrijfsadviseur digitalisering meerdere dagen per week klanten bezoeken en krijg hiervoor een bedrijfswagen ter beschikking gesteld.

Vandaag heb ik een call gehad met de fleetverantwoordelijke van de vzw om de bedrijfswagen te bespreken. Nu komt de aap uit de mouw: zij rekenen het VAA als eigen bijdrage door aan de werknemers. Bovendien zijn het allemaal dieselwagens, want voor een vzw maakt aftrekbaarheid niks uit (ze betalen geen vennootschapsbelasting dus kunnen ook geen vennootschapsbelasting uitsparen).

Nog perverser zelfs: dieselauto's stijgen de komende jaren flink in VAA doordat het Belgische wagenpark elektrificeert. Dat wil zeggen dat ik jaar na jaar meer eigen bijdrage zal betalen, en dat mijn werkgever dus jaar na jaar een kleiner deel van het leasebedrag zelf zal moeten betalen. Het komt de vzw dus mooi uit dat het VAA stijgt door de dalende CO2-referentie-uitstoot.

En dat voor een functie als vertegenwoordiger waarbij die auto echt een werkinstrument is om naar klanten te rijden. Nog erger: ik heb momenteel niet eens een auto, omdat ik woon en werk in dezelfde stad en mijn vrouw een bedrijfswagen heeft, die onze gezinsauto is. Die bedrijfswagen die ik ga "krijgen" is voor mij amper een voordeel.

In het loonsvoorstel stond letterlijk het volgende:
Adviseurs kunnen beschikken over een bedrijfswagen. Om de 4 jaar wordt een aanbesteding uitgevoerd, resulterend in een aanbod van wagens. Bij nieuwe medewerkers waarbij er nog een wagen beschikbaar is van iemand die de organisatie verliet, is er geen keuze. Zij nemen de wagen die al aanwezig is. Door leverproblemen op dit moment wordt er met beschikbare aanloopwagens bij de lease firma gewerkt.
Niks over VAA... En zelfs in de car policy staat het maar omfloerst omschreven dat het VAA volledig wordt aangerekend. Ik had dat beter moeten uitspitten, maar omdat ik dus geen auto mag kiezen (aanloopwagen of wagen die al aanwezig is) heb ik daar niet te veel aandacht aan besteed.

De fleetverantwoordelijke sprak van een Peugeot 5008 1.5 diesel die beschikbaar zou komen "omdat hij bij nader inzien te groot is voor een andere collega". Te groot?! Te duur, ja...

--> €392,41 VAA = netto te betalen aan de werkgever. En dat stijgt dus de komende jaren nog door... Als ik 100 km privé zou rijden op een maand is het veel, dan is dat €4 netto per km! Dan pak ik wel een taxi hoor.

Ik ben eigenlijk best gedegouteerd van deze manier van werken. Toen ik vroeg of een Tesla Model Y RWD een optie was, omdat die een veel lager VAA heeft en vanaf december leverbaar is, lachte hij mij letterlijk uit. "Haha, een Tesla?! Dat kunnen we écht niet maken, een Tesla, haha, nee nee. Daarbij, heel dat elektrisch gedoe staat nog niet op punt, kost veel te veel, ... blablabla".

Blijkbaar was er recent ook iemand gestart die geen auto moest hebben, maar voor wie ze dan wel een Cambio abonnement hadden voorzien om naar klanten te rijden. Cambio bestaat echter niet waar ik woon. Ik heb dan maar gevraagd of ze niet met een nettovergoeding voor dienstverplaatsingen willen werken, en dat ging hij eens uitrekenen. Maar uit zijn Excelletje zal wel komen dat het veel voordeliger is om de werknemers > 50% van de leaseprijs zelf te laten betalen ipv km-vergoeding te geven.

Mijn goesting om daar te gaan werken is al serieus bekoeld.
 
Mag ik even ranten?

Volgende maand start ik in een nieuwe job bij een vzw die verbonden is aan de Vlaamse overheid. Ik zal als bedrijfsadviseur digitalisering meerdere dagen per week klanten bezoeken en krijg hiervoor een bedrijfswagen ter beschikking gesteld.

Vandaag heb ik een call gehad met de fleetverantwoordelijke van de vzw om de bedrijfswagen te bespreken. Nu komt de aap uit de mouw: zij rekenen het VAA als eigen bijdrage door aan de werknemers. Bovendien zijn het allemaal dieselwagens, want voor een vzw maakt aftrekbaarheid niks uit (ze betalen geen vennootschapsbelasting dus kunnen ook geen vennootschapsbelasting uitsparen).

Nog perverser zelfs: dieselauto's stijgen de komende jaren flink in VAA doordat het Belgische wagenpark elektrificeert. Dat wil zeggen dat ik jaar na jaar meer eigen bijdrage zal betalen, en dat mijn werkgever dus jaar na jaar een kleiner deel van het leasebedrag zelf zal moeten betalen. Het komt de vzw dus mooi uit dat het VAA stijgt door de dalende CO2-referentie-uitstoot.

En dat voor een functie als vertegenwoordiger waarbij die auto echt een werkinstrument is om naar klanten te rijden. Nog erger: ik heb momenteel niet eens een auto, omdat ik woon en werk in dezelfde stad en mijn vrouw een bedrijfswagen heeft, die onze gezinsauto is. Die bedrijfswagen die ik ga "krijgen" is voor mij amper een voordeel.

In het loonsvoorstel stond letterlijk het volgende:

Niks over VAA... En zelfs in de car policy staat het maar omfloerst omschreven dat het VAA volledig wordt aangerekend. Ik had dat beter moeten uitspitten, maar omdat ik dus geen auto mag kiezen (aanloopwagen of wagen die al aanwezig is) heb ik daar niet te veel aandacht aan besteed.

De fleetverantwoordelijke sprak van een Peugeot 5008 1.5 diesel die beschikbaar zou komen "omdat hij bij nader inzien te groot is voor een andere collega". Te groot?! Te duur, ja...

--> €392,41 VAA = netto te betalen aan de werkgever. En dat stijgt dus de komende jaren nog door... Als ik 100 km privé zou rijden op een maand is het veel, dan is dat €4 netto per km! Dan pak ik wel een taxi hoor.

Ik ben eigenlijk best gedegouteerd van deze manier van werken. Toen ik vroeg of een Tesla Model Y RWD een optie was, omdat die een veel lager VAA heeft en vanaf december leverbaar is, lachte hij mij letterlijk uit. "Haha, een Tesla?! Dat kunnen we écht niet maken, een Tesla, haha, nee nee. Daarbij, heel dat elektrisch gedoe staat nog niet op punt, kost veel te veel, ... blablabla".

Blijkbaar was er recent ook iemand gestart die geen auto moest hebben, maar voor wie ze dan wel een Cambio abonnement hadden voorzien om naar klanten te rijden. Cambio bestaat echter niet waar ik woon. Ik heb dan maar gevraagd of ze niet met een nettovergoeding voor dienstverplaatsingen willen werken, en dat ging hij eens uitrekenen. Maar uit zijn Excelletje zal wel komen dat het veel voordeliger is om de werknemers > 50% van de leaseprijs zelf te laten betalen ipv km-vergoeding te geven.

Mijn goesting om daar te gaan werken is al serieus bekoeld.
Kunnen beschikken...

Niet aanvaarden, dat ze maar zorgen dat er een poolwagen is. Desnoods degene die ze voorstellen om te nemen als bedrijfswagen.
Je werkt in dezelfde stad? Met fiets naar stalplaats en vandaar naar de klant. Jij geen kosten en misschien zelfs iets extra van brutoloon.

Of ander werk zoeken.
 
Ik meen mij ook te herinneren dat de verkoper zei dat als je de M multifunctionele sportzetels hebt hij de zijsteunen een beetje dichtknijpt wanneer je de wagen in sport zet. Maar ik merk daar precies toch niks van. Broodje aap verhaal? Want die verkoper had wel meer onware zaken gezegd. (meneer was er van overtuigd dat de 545e ook een 25kwh batterij had bijvoorbeeld. Toch best een belangrijke..)
Ik heb daar toch nog nooit van gehoord. En het is ook wat "onlogisch" omdat in een échte M je niet de "sportstand" maar een configureerbare M-stand gebruikt...
Hetzelfde als @ThekillingGoku zegt hier. Ik heb een 5 met comfort zetels ofzo (de duurste zetels denk ik?), en daar blazen de wangen zich inderdaad op als ik mij in sport zet. Kunt ge gewoon afzetten in de instellingen van uw sport modus.

Die comfort zetels zijn wel echt de max. Nog nooit ZOveel instelopties gehad :love:. Stukken meer dan de sportstoelen van mijne 4 (al was dat ook een generatie ouder).
 
Hetzelfde als @ThekillingGoku zegt hier. Ik heb een 5 met comfort zetels ofzo (de duurste zetels denk ik?), en daar blazen de wangen zich inderdaad op als ik mij in sport zet. Kunt ge gewoon afzetten in de instellingen van uw sport modus.

Die comfort zetels zijn wel echt de max. Nog nooit ZOveel instelopties gehad :love:. Stukken meer dan de sportstoelen van mijne 4 (al was dat ook een generatie ouder).
Ik heb de multifunctionele m sport zetels, toch ook enorm veel instelmogelijkheden, ik denk zelfs dat ik daar voor heb moeten bijbetalen tov de comfortzetels :unsure:

Maar ik zit ook nogal graag wat harder en lager. Qua comfort zijn die comfortzetels natuurlijk pakken beter.

wVy1vYs.jpeg
 
Ik heb de multifunctionele m sport zetels, toch ook enorm veel instelmogelijkheden, ik denk zelfs dat ik daar voor heb moeten bijbetalen tov de comfortzetels :unsure:

Maar ik zit ook nogal graag wat harder en lager. Qua comfort zijn die comfortzetels natuurlijk pakken beter.

wVy1vYs.jpeg
Ik dacht dat die comfortzetels duurder waren dan de sport. Maar ik zal het deze week eens bezien in de configurator nu ik dankzij BG de 545e heb gevonden :laugh:
 
Ik meen mij ook te herinneren dat de verkoper zei dat als je de M multifunctionele sportzetels hebt hij de zijsteunen een beetje dichtknijpt wanneer je de wagen in sport zet. Maar ik merk daar precies toch niks van. Broodje aap verhaal?
Bij de M5 F80 is dat wel heel merkbaar als je de M stand aanzet.
Geen idee of dat anders is bij de gewone 5 serie.
 
Mag ik even ranten?

Volgende maand start ik in een nieuwe job bij een vzw die verbonden is aan de Vlaamse overheid. Ik zal als bedrijfsadviseur digitalisering meerdere dagen per week klanten bezoeken en krijg hiervoor een bedrijfswagen ter beschikking gesteld.

Vandaag heb ik een call gehad met de fleetverantwoordelijke van de vzw om de bedrijfswagen te bespreken. Nu komt de aap uit de mouw: zij rekenen het VAA als eigen bijdrage door aan de werknemers. Bovendien zijn het allemaal dieselwagens, want voor een vzw maakt aftrekbaarheid niks uit (ze betalen geen vennootschapsbelasting dus kunnen ook geen vennootschapsbelasting uitsparen).

Nog perverser zelfs: dieselauto's stijgen de komende jaren flink in VAA doordat het Belgische wagenpark elektrificeert. Dat wil zeggen dat ik jaar na jaar meer eigen bijdrage zal betalen, en dat mijn werkgever dus jaar na jaar een kleiner deel van het leasebedrag zelf zal moeten betalen. Het komt de vzw dus mooi uit dat het VAA stijgt door de dalende CO2-referentie-uitstoot.

En dat voor een functie als vertegenwoordiger waarbij die auto echt een werkinstrument is om naar klanten te rijden. Nog erger: ik heb momenteel niet eens een auto, omdat ik woon en werk in dezelfde stad en mijn vrouw een bedrijfswagen heeft, die onze gezinsauto is. Die bedrijfswagen die ik ga "krijgen" is voor mij amper een voordeel.

In het loonsvoorstel stond letterlijk het volgende:

Niks over VAA... En zelfs in de car policy staat het maar omfloerst omschreven dat het VAA volledig wordt aangerekend. Ik had dat beter moeten uitspitten, maar omdat ik dus geen auto mag kiezen (aanloopwagen of wagen die al aanwezig is) heb ik daar niet te veel aandacht aan besteed.

De fleetverantwoordelijke sprak van een Peugeot 5008 1.5 diesel die beschikbaar zou komen "omdat hij bij nader inzien te groot is voor een andere collega". Te groot?! Te duur, ja...

--> €392,41 VAA = netto te betalen aan de werkgever. En dat stijgt dus de komende jaren nog door... Als ik 100 km privé zou rijden op een maand is het veel, dan is dat €4 netto per km! Dan pak ik wel een taxi hoor.

Ik ben eigenlijk best gedegouteerd van deze manier van werken. Toen ik vroeg of een Tesla Model Y RWD een optie was, omdat die een veel lager VAA heeft en vanaf december leverbaar is, lachte hij mij letterlijk uit. "Haha, een Tesla?! Dat kunnen we écht niet maken, een Tesla, haha, nee nee. Daarbij, heel dat elektrisch gedoe staat nog niet op punt, kost veel te veel, ... blablabla".

Blijkbaar was er recent ook iemand gestart die geen auto moest hebben, maar voor wie ze dan wel een Cambio abonnement hadden voorzien om naar klanten te rijden. Cambio bestaat echter niet waar ik woon. Ik heb dan maar gevraagd of ze niet met een nettovergoeding voor dienstverplaatsingen willen werken, en dat ging hij eens uitrekenen. Maar uit zijn Excelletje zal wel komen dat het veel voordeliger is om de werknemers > 50% van de leaseprijs zelf te laten betalen ipv km-vergoeding te geven.

Mijn goesting om daar te gaan werken is al serieus bekoeld.
Geen mogelijkheid om km -vergoeding en zelf wagen kopen?
 
Kunnen beschikken...

Niet aanvaarden, dat ze maar zorgen dat er een poolwagen is. Desnoods degene die ze voorstellen om te nemen als bedrijfswagen.
Je werkt in dezelfde stad? Met fiets naar stalplaats en vandaar naar de klant. Jij geen kosten en misschien zelfs iets extra van brutoloon.

Of ander werk zoeken.
Nee, mijn huidige job (waar ik mijn opzeg nog aan het doen ben) is vlakbij, waardoor ik de afgelopen jaren geen auto heb (nodig) gehad.
Ik zeg dat erbij om aan te geven dat ik perfect zonder auto leef op dit moment, en dat het puur om de nieuwe job te kunnen uitoefenen is dat ik een auto nodig heb.

Mijn werk/verplaatsingsregime zal er ongeveer zo uitzien:
  • Thuis - klanten: 30 tot 80 km (allen gelegen in 1 provincie), 2 à 3 dagen per week naargelang de afspraken
  • Thuis - kantoor: 50 km, 1 vaste dag per week
  • Thuiswerk: de rest van de tijd
Thuis - kantoor met de auto = 45 min, weinig filegevoelig traject
Thuis - kantoor met de trein = slechtste verbinding ooit = 2u+ enkel



Geen mogelijkheid om km -vergoeding en zelf wagen kopen?
Ja, dat ging hij dus uitrekenen. Maar ik ben bang dat hij dan tot de conclusie komt dat dat duurder is voor hem dan de regeling waarbij de werknemer het VAA netto aan de vzw betaalt.

Die Peugeot 5008 kost bv. 700 euro per maand aan leasing, maar de werknemer betaalt bijna 400 euro per maand aan VAA. Da's nog 300 euro zelf te betalen door de vzw. 300 euro à €0,4170 per km is maar 720 km op een maand. Met 300 euro aan km-vergoeding ga ik dus langs geen kanten toekomen, dus de vzw doet daar schade aan t.o.v. de bedrijfswagen.
 
Ja, dat ging hij dus uitrekenen. Maar ik ben bang dat hij dan tot de conclusie komt dat dat duurder is voor hem dan de regeling waarbij de werknemer het VAA netto aan de vzw betaalt.

Die Peugeot 5008 kost bv. 700 euro per maand aan leasing, maar de werknemer betaalt bijna 400 euro per maand aan VAA. Da's nog 300 euro zelf te betalen door de vzw. 300 euro à €0,4170 per km is maar 720 km op een maand. Met 300 euro aan km-vergoeding ga ik dus langs geen kanten toekomen, dus de vzw doet daar schade aan t.o.v. de bedrijfswagen.
Maar mss wel verteerbaar, liever tevreden werknemer dan misnoegde werknemer. Minstens verdedigbaar denk ik dan

Anders gewoon aanvaarden en zorgen dat wagen in kanaal terechtkomt, al is dat mss wat drastisch
 
Laatst bewerkt:
Bwa, levertermijnen van Range Rover Sport een paar weken na introductie, is 2 jaar...
Het is wat meer modelafhankelijk (waar het bij EV's elk model lijkt te treffen), maar het is toch ook vrij problematisch aan het worden.

De hybride Sport nu bestellen is levering Q3 2023. Ga 1 van deze weken een offerte laten maken.
 
Hetzelfde als @ThekillingGoku zegt hier. Ik heb een 5 met comfort zetels ofzo (de duurste zetels denk ik?), en daar blazen de wangen zich inderdaad op als ik mij in sport zet. Kunt ge gewoon afzetten in de instellingen van uw sport modus.

Die comfort zetels zijn wel echt de max. Nog nooit ZOveel instelopties gehad :love:. Stukken meer dan de sportstoelen van mijne 4 (al was dat ook een generatie ouder).

Zetels ga ik wel eens moeten testen in de BMW.

Voor mij zijn de S Line sportzetels in de Audi's alvast geen optie. De duurste zetels en ook de enige die met massage (minder belangrijk maar eigenlijk wel fijn) en ventilatie (op de Q8 toch, en zou ik wel graag hebben) komen, maar precies voor kleine mensen gemaakt. Ze zitten echt heel goed maar de hoofdsteunen komen veel te laag, het bovenste randje zit iets onder mijn oren denk ik. En ze zijn niet verstelbaar in hoogte. Pass.

X-design hoofdsteunen zijn imo pakken beter want verstelbaar in hoogte EN diepte maar dan moet ik dus naar de gewone sportzetels en heb ik geen ventilatie.

Niet onoverkomelijk, maar toch :)
 
Voor mij zijn de S Line sportzetels in de Audi's alvast geen optie. De duurste zetels en ook de enige die met massage (minder belangrijk maar eigenlijk wel fijn) en ventilatie (op de Q8 toch, en zou ik wel graag hebben) komen, maar precies voor kleine mensen gemaakt.
Ah nee die in BMW passen mij echt goed met mijn 1m90 (wel eerder langere benen dan bovenlijf).

het bovenste randje zit iets onder mijn oren denk ik.
Lol, dat is zot laag idd :eek:

en heb ik geen ventilatie.
Als er iets een must is voor mijn volgende wagen, is het idd ventilatie.


Ga daar vooral eens mee testrijden.

En stage 1 530pk :biglaugh:
Al vast gelegd voor binnen 2 weken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musk
😂

Droog, maar goed 😂
Ja kijk, idealiter had ik een A6 Avant TFSIe of 530e (of 545e mocht die bestaan) Touring gewild met een koffer van >500 liter. Ben zelf geen SUV man. Maar teruggaan naar 400ish liter ga ik niet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ook geen SUV fan, maar die Q8 ziet er dan idd nog wel schoon uit. Vind ze alleen wat decadent uitzien irl. Denk dan vaak 'is dit nu echt nodig?' als er zo eentje geparkeerd staat. :p
 
Terug
Bovenaan