De grote (flits)boetes thread

Goed nieuws - na de zomer van 2023 zal u uw verkeersboetes "asap" digitaal ontvangen via uw e-box en ontvangt u geen papieren versie meer!
Flits! Flits! Flits! :tongue:
Super, dan gaan ze lang op hun geld mogen wachten*, want ik gebruik die e-box totaal niet.

*Als ik al eens een boete krijg, want dat gebeurd maar heel heel zelden.
 
Super, dan gaan ze lang op hun geld mogen wachten*, want ik gebruik die e-box totaal niet.

*Als ik al eens een boete krijg, want dat gebeurd maar heel heel zelden.
Dat is natuurlijk alleen het geval als je uw e-box activeert hé. Zo niet dan sturen ze het wel nog via de post.
En herinneringen (voor mensen die hun ebox nooit open doen), worden nog wel per post verstuurd.
 
Super, dan gaan ze lang op hun geld mogen wachten*, want ik gebruik die e-box totaal niet.

*Als ik al eens een boete krijg, want dat gebeurd maar heel heel zelden.
Ben je niet verplicht die E-box daarwerkelijk te gebruiken eenmaal je ze geactiveerd hebt?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet weten.
Maar ik heb die nooit bewust geactiveerd, dus ik zou niet weten of die nu actief is of niet.
Zolang je die niet activeert, verandert er niets. Ik heb zelf ook bewust nog nooit iets met die ebox gedaan. Dat ze maar alles per post blijven sturen, al is het maar om het hen niet nog makkelijker te maken om in m'n zakken te zitten.
 
Wat doen jullie met buitenlandse boetes?

Heb gisteren een boete in de bus gehad van in Frankrijk, 48 EUR voor 72 km/u ipv 70 km/u.

In het Nederlands opgesteld, alles klopt van locatie en uur.

Collega hier zegt niet betalen, die kunnen u niks maken tenzij ge terug in Frankrijk komt en ze adhv uw nummerplaat u tegenhouden.

De boete wordt hoger naarmate ge langer wacht blijkbaar, 48 - 68 -180 EUR.
 
Wat doen jullie met buitenlandse boetes?

Heb gisteren een boete in de bus gehad van in Frankrijk, 48 EUR voor 72 km/u ipv 70 km/u.

In het Nederlands opgesteld, alles klopt van locatie en uur.

Collega hier zegt niet betalen, die kunnen u niks maken tenzij ge terug in Frankrijk komt en ze adhv uw nummerplaat u tegenhouden.

De boete wordt hoger naarmate ge langer wacht blijkbaar, 48 - 68 -180 EUR.

Gewoon betalen? Je hebt een fout gemaakt en dat is nu geen absurd bedrag he.
Een boete uit Oezbekistan zou je nog kunnen negeren omdat je er niet meer komt.
 
Collega hier zegt niet betalen, die kunnen u niks maken tenzij ge terug in Frankrijk komt en ze adhv uw nummerplaat u tegenhouden.
Die tijd is echt wel voorbij hoor. Was gisteren nog uitgebreid in de pers:
Wie in Frankrijk of Nederland met de auto een snelheidsovertreding begaat, weet inmiddels dat er geen ontsnappen meer is aan de buitenlandse boete. Dat is het gevolg van de Europese Cross-Border Enforcement-richtlijn. Die richtlijn uit 2015 maakt dat elke EU-lidstaat een burger van een andere Europese lidstaat die op zijn grondgebied een verkeersovertreding beging, kan opsporen en vervolgen.
 
Waarom zou je dat allemaal riskeren voor ocharme 50 euro.

Stel u voor dat je dat vergeet en over een paar jaar nog eens in Frankrijk komt toevallig en daar dan een hoop miserie hebt.
 
Mijn beste maat heeft nu enkele gasboetes van telkens €53 in de bus gekregen. Dit doordat de vaste flitspaal in een straat in de buurt van zijn woonplaats sinds 3 weken in 2 richtingen flitst.
Hij heeft schrik dat er nog gaan volgen van 2 weken geleden en vorige week.
Valt daar ergens over te praten met igean/politie of is dat de bittere pil slikken en potentieel opgeteld +-€800 aan boetes betalen?

Hij heeft de boodschap sinds de 1ste brief begrepen en houdt zich daar nu aan de snelheid.
 
Mijn beste maat heeft nu enkele gasboetes van telkens €53 in de bus gekregen. Dit doordat de vaste flitspaal in een straat in de buurt van zijn woonplaats sinds 3 weken in 2 richtingen flitst.
Hij heeft schrik dat er nog gaan volgen van 2 weken geleden en vorige week.
Valt daar ergens over te praten met igean/politie of is dat de bittere pil slikken en potentieel opgeteld +-€800 aan boetes betalen?

Hij heeft de boodschap sinds de 1ste brief begrepen en houdt zich daar nu aan de snelheid.
Te snel rijden is boete betalen. Als hij het daar niet mee eens is, kan hij verhaal halen bij de rechter 🤷
 
Te snel rijden is boete betalen. Als hij het daar niet mee eens is, kan hij verhaal halen bij de rechter 🤷
Haha das balen. Dure maand voor hem :p
Ik vind het toch een manier van geldklopperij. Als bestuurder word je pas 3 weken later op de hoogte gesteld en ondertussen is het toch een dure les geworden.

Ach ja, not my problem.
 
Je moet gewoon overal de snelheid rijden die toegelaten is hé. En anders loop je risico's op boetes :)

Heb er dit jaar ook al genoeg betaald en ook veel op dezelfde plaats doordat de 1e pas 3 weken later binnen kwam.
 
Je moet gewoon overal de snelheid rijden die toegelaten is hé. En anders loop je risico's op boetes :)

Heb er dit jaar ook al genoeg betaald en ook veel op dezelfde plaats doordat de 1e pas 3 weken later binnen kwam.
Ik heb de laatste maanden geen boetes meer in de bus gehad. *hout vasthouden*
Op mijn gebruikelijke routes weet ik waar ze meestal kunnen staan. En verder rij ik sowieso rustig rond.

Maar mijne maat reed eigenlijk ook nog wel redelijk rustig rond. In een zone 30 reed hij dus telkens rond de 38 km/h, met correctie 32 km/h.
Dit 's avonds laat in een verlaten straat.

Dan kan je je afvragen of dit nog iets met verkeersveiligheid heeft te maken. Maar goed, te snel is te snel en daarvoor zal hij betalen.
 
Mijn beste maat heeft nu enkele gasboetes van telkens €53 in de bus gekregen. Dit doordat de vaste flitspaal in een straat in de buurt van zijn woonplaats sinds 3 weken in 2 richtingen flitst.
Hij heeft schrik dat er nog gaan volgen van 2 weken geleden en vorige week.
Valt daar ergens over te praten met igean/politie of is dat de bittere pil slikken en potentieel opgeteld +-€800 aan boetes betalen?

Hij heeft de boodschap sinds de 1ste brief begrepen en houdt zich daar nu aan de snelheid.
Waarschijnlijk een oude Gatso die vervangen is door een nieuwe?
Deze flitst altijd in 2 richtingen op 1x1 wegen zonder middenberm:
40d036_ee3ca1b1d5e94662901d357712a5cb7b~mv2.jpg


In tegenstelling tot de oude flitspalen in Vlaanderen die maar in 1 richting flitsen.
Een misconceptie is wel dat deze nieuwe flitspalen 24/7 actief zouden zijn. In gemeenten met 1 zo'n flitspaal waarschijnlijk wel, maar als er meerdere in dezelfde gemeente staan hebben ze gemiddeld 1 camera per 4 flitspalen en wordt die camera dus geroteerd tussen de verschillende flitspalen.

De kans is dus bestaande dat je maat niet voor elke snelheidsovertreding aan die paal een boete zal ontvangen. Ik hoop mee voor hem, want het is idd dikke geldklopperij zo. De opbrengst gaat tegenwoordig ook integraal naar de stadskas in veel gemeenten, daarom dat ze waarschijnlijk ineens zo gretig zijn om niet-actieve flitspalen te vervangen door nieuwe exemplaren.
 
Waarschijnlijk een oude Gatso die vervangen is door een nieuwe?
Deze flitst altijd in 2 richtingen op 1x1 wegen zonder middenberm:
40d036_ee3ca1b1d5e94662901d357712a5cb7b~mv2.jpg


In tegenstelling tot de oude flitspalen in Vlaanderen die maar in 1 richting flitsen.
Een misconceptie is wel dat deze nieuwe flitspalen 24/7 actief zouden zijn. In gemeenten met 1 zo'n flitspaal waarschijnlijk wel, maar als er meerdere in dezelfde gemeente staan hebben ze gemiddeld 1 camera per 4 flitspalen en wordt die camera dus geroteerd tussen de verschillende flitspalen.

De kans is dus bestaande dat je maat niet voor elke snelheidsovertreding aan die paal een boete zal ontvangen. Ik hoop mee voor hem, want het is idd dikke geldklopperij zo. De opbrengst gaat tegenwoordig ook integraal naar de stadskas in veel gemeenten, daarom dat ze waarschijnlijk ineens zo gretig zijn om niet-actieve flitspalen te vervangen door nieuwe exemplaren.
Yes, exact zo'n model! Kheb vandaag eens gestuurd en vandaag niets in de bus. Nog 2 weken bang afwachten :p
 
Ik zou het niet weten.
Maar ik heb die nooit bewust geactiveerd, dus ik zou niet weten of die nu actief is of niet.
Bij het indienen van uw belastingsbrief vinken ze standaard aan dat je je communicatie in de toekomst ook de in Ebox wil ontvangen.
Opletten dus dat ze u dat niet aansmeren als je dat niet wil.
Ook lees je best onderstaande dat ik ontvangen heb via de ebox...
 

Bijlagen

  • ebox.png
    ebox.png
    33,5 KB · Weergaven: 6
Mijn beste maat heeft nu enkele gasboetes van telkens €53 in de bus gekregen. Dit doordat de vaste flitspaal in een straat in de buurt van zijn woonplaats sinds 3 weken in 2 richtingen flitst.
Hij heeft schrik dat er nog gaan volgen van 2 weken geleden en vorige week.
Valt daar ergens over te praten met igean/politie of is dat de bittere pil slikken en potentieel opgeteld +-€800 aan boetes betalen?

Hij heeft de boodschap sinds de 1ste brief begrepen en houdt zich daar nu aan de snelheid.
Wachten en na 10 boetes voor hetzelfde mag je op HLN komen.😆
 
Mijn beste maat heeft nu enkele gasboetes van telkens €53 in de bus gekregen. Dit doordat de vaste flitspaal in een straat in de buurt van zijn woonplaats sinds 3 weken in 2 richtingen flitst.
Hij heeft schrik dat er nog gaan volgen van 2 weken geleden en vorige week.
Valt daar ergens over te praten met igean/politie of is dat de bittere pil slikken en potentieel opgeteld +-€800 aan boetes betalen?

Hij heeft de boodschap sinds de 1ste brief begrepen en houdt zich daar nu aan de snelheid.
Ik zou hem aanraden even te wachten met betalen en eerst even de kat uit de boom kijken totdat alle of de meeste boetes binnen zijn.
Daarna even kijken of het sop te kolen waard is.

Vanaf +-1000 eurokes (Mijn eigen mening, hij moet dit zelf uitmaken of het sop de kolen waard is he tov het totaalbedrag) kan je altijd via de rechter een poging wagen tot matiging van de boetes. Met wat geluk matigt ie het boetebedrag. Rechters zijn niet dom en weten ook wel dat dit dikwijls gewoon dient om de gemeentekas te spijzen en niet altijd voor de verkeersveiligheid.

Maar er is geen enkele garantie op succes. En besef ook: Je hebt extra kosten als het voor de rechtbank komt. Dus heel dikwijls zal ondanks een boete matiging (die niet eens gegarandeerd is) er toch meer moeten betaald worden dan het oorspronkelijke totaalbedrag van de boetes. (Oa gerechtskosten komen er sowieso bij)
 
Terug
Bovenaan