De grote (flits)boetes thread

Ik zou hem aanraden even te wachten met betalen en eerst even de kat uit de boom kijken totdat alle of de meeste boetes binnen zijn.
Daarna even kijken of het sop te kolen waard is.

Vanaf +-1000 eurokes (Mijn eigen mening, hij moet dit zelf uitmaken of het sop de kolen waard is he tov het totaalbedrag) kan je altijd via de rechter een poging wagen tot matiging van de boetes. Met wat geluk matigt ie het boetebedrag. Rechters zijn niet dom en weten ook wel dat dit dikwijls gewoon dient om de gemeentekas te spijzen en niet altijd voor de verkeersveiligheid.

Maar er is geen enkele garantie op succes. En besef ook: Je hebt extra kosten als het voor de rechtbank komt. Dus heel dikwijls zal ondanks een boete matiging (die niet eens gegarandeerd is) er toch meer moeten betaald worden dan het oorspronkelijke totaalbedrag van de boetes. (Oa gerechtskosten komen er sowieso bij)
Zou ik toch mee opletten.
1: het zijn gas boetes/minnelijke schikkingen welke vaak nog relatief "laag" zijn. Boetes die politierechtbank oplegt (voor zelfde overtreding) zijn normaal hoger.
2: politierechtbank komt op uw strafblad te staan
3: bij meerdere snelheidsovertredingen kan men uw rijbewijs invorderen. Als je de minnelijke schikkingen betaald lijkt mij dit risico aanzienlijk kleiner dan wanneer je daar bij de politierechtbank met 20 gas boetes komt zwaaien.
4: je gaat zelf tonen dat je je structureel niet aan de snelheid houd, risico m.i. niet onbestaande dat bij dit uitstapje naar politierechtbank je overtredingen samen worden genomen en als 1 feit zwaarder bestraft worden dan de individuele feiten.
 
Zou ik toch mee opletten.
1: het zijn gas boetes/minnelijke schikkingen welke vaak nog relatief "laag" zijn. Boetes die politierechtbank oplegt (voor zelfde overtreding) zijn normaal hoger.
2: politierechtbank komt op uw strafblad te staan
3: bij meerdere snelheidsovertredingen kan men uw rijbewijs invorderen. Als je de minnelijke schikkingen betaald lijkt mij dit risico aanzienlijk kleiner dan wanneer je daar bij de politierechtbank met 20 gas boetes komt zwaaien.
4: je gaat zelf tonen dat je je structureel niet aan de snelheid houd, risico m.i. niet onbestaande dat bij dit uitstapje naar politierechtbank je overtredingen samen worden genomen en als 1 feit zwaarder bestraft worden dan de individuele feiten.
Bedankt voor de aanvullende post. Je moet inderdaad goed afwegen of het sop de kolen waard is.
In 99.x % van de scenario's is dat niet zo en kan je beter gewoon de bittere pil slikken en het betalen.

---

4. Dat is net de bedoeling hé. Dit noemt wettelijk 'éénheid van opzet'. Dit lukt 'soms' als de boetes zoals bij deze mens zéér snel na elkaar zich opvolgen. Als een rechter echt alle boetes 1 voor 1 behandelt en bekijkt, dan is daar géén sprake van.

Anderzijds heb je ook wel kans dat de rechter de "éénheid van opzet" niet aanvaardt. Dan loop je -zoals je zelf zegt- net het risico het averechtse te verkrijgen. Namelijk dat je net zwaarder bestraft wordt ipv lichter.

Je gaat dus wél met goede argumenten moet afkomen om tot boete matiging te komen.

1. Ja daarom dat je de boetes gaat moeten bundelen en dat het bedrag hoog genoeg moet zijn wil je finaal 'mogelijks MAAR niet zeker' toch lager uitkomen. Voor 50€ moet je het niet doen want de boetes gaan default inderdaad hoger liggen + de gerechtskosten + ...

2. Helaas dat klopt - voor een periode van 3 jaar. Dat ga je er dan wel moeten bijnemen.

3. Net zoals 4 is dat het risico.
 
Laatst bewerkt:
Nondeju eh! Tis nog is zover. Denk zeker 3-4j geleden dat k er nog is eentje had.

Mobiele flitser in een zone 50. Reed gecorrigeerd 54 dus de obligatoire 63€ standaardboete 😅
 
Te snel rijden is boete betalen. Als hij het daar niet mee eens is, kan hij verhaal halen bij de rechter 🤷
Tghoh das ook altijd dubbel hé. Te snel is inderdaad betalen. Maar tegenwoordig maken ze er toch een sport van. Snelheidslimieten zijn er om de verkeersveiligheid te garanderen. Niet om op onredelijke manier de kas te spijzen op kosten van de auto rijder.

Maarja begint er maar eens aan hé, met uw verhaal bij de rechter. 4 baansvakken met ijzeren berm 70km/u, geen enkel voetpad of gevaarlijke situaties. Vroeger 120 legaal.

Geen enkel probleem met correcte limieten en met flitser derbij. Maar sommig lokaal pamper bestuur durft tegenwoordig wel heel ver te gaan in hun kruistocht tegen alle plaatsen waar meer dan 50km/u gereden kan worden.
 
Tghoh das ook altijd dubbel hé. Te snel is inderdaad betalen. Maar tegenwoordig maken ze er toch een sport van. Snelheidslimieten zijn er om de verkeersveiligheid te garanderen. Niet om op onredelijke manier de kas te spijzen op kosten van de auto rijder.

Maarja begint er maar eens aan hé, met uw verhaal bij de rechter. 4 baansvakken met ijzeren berm 70km/u, geen enkel voetpad of gevaarlijke situaties. Vroeger 120 legaal.

Geen enkel probleem met correcte limieten en met flitser derbij. Maar sommig lokaal pamper bestuur durft tegenwoordig wel heel ver te gaan in hun kruistocht tegen alle plaatsen waar meer dan 50km/u gereden kan worden.
Dat was enkele jaren geleden nog ergens in de krant (iemand een linkje hiervan want ik vind het niet meteen terug - als je mij dus niet gelooft even goeie vrienden maar jij en ik weten gewoon dat men gewoon echt soms ver gaat in het innen van boetes :tongue:).

Er waren ergens werken op de autosnelweg en je mocht daar tijdelijk over een stukje xx km/u.
Die werken waren ten einde maar men was gewoon vergeten die borden weg te halen aan de kant van de weg.
Had men daar natuurlijk niets beter op gevonden van iedereen die daar te snel reed doodleuk te 'flitsen'. :unsure:

Natuurlijk waren er toen zeker 1000+ chauffeurs die snel genoeg reden om naar de rechtbank gestuurd te worden. (120km/u was al voldoende)
Uit miserie heeft men toen coulance toegepast anders 'verzoop' men in dossiers die naar de rechter moesten. Zo goed als 100 % van alle bestuurders reed toen te snel.

Hoe dit is afgelopen weet ik niet want dit is nadien een stille dood gestorven in de media. Ik weet ook dat een rechter niet snel onder de indruk is en in 99% van alle gevallen als de mensen die te snel reden afkomen met een excuus hij of zij denkt: *Geeuw stop eens met zagen*. Maar als je zo'n idiote boetes moet behandelen dan denk ik dat zelfs de rechter wel eens WTF zal zeggen niet?

Bovenstaande was ook iets extreem, maar men gaat soms erg ver daarin, en héél af en toe gaat men dan net dat tikkeltje TE ver.

---

En ergens in de buurt van Bonheiden (Dacht ik? Of vergis ik mij? Het kan ook elders geweest zijn) was er toch ook zo iets? Dat men overwoog oa bestaande vluchtheuvels weg te halen om mensen aan te sporen te snel te rijden om zo het aantal boetes te kunnen opdrijven? Maar dat is toen nadien ook een stille dood gestorven in de media.
 
Laatst bewerkt:
Dat was enkele jaren geleden nog ergens in de krant (iemand een linkje hiervan want ik vind het niet meteen terug - als je mij dus niet gelooft even goeie vrienden maar jij en ik weten gewoon dat men gewoon echt soms ver gaat in het innen van boetes :tongue:).

Er waren ergens werken op de autosnelweg en je mocht daar tijdelijk over een stukje xx km/u.
Die werken waren ten einde maar men was gewoon vergeten die borden weg te halen aan de kant van de weg.
Had men daar natuurlijk niets beter op gevonden van iedereen die daar te snel reed doodleuk te 'flitsen'. :unsure:

Natuurlijk waren er toen zeker 1000+ chauffeurs die snel genoeg reden om naar de rechtbank gestuurd te worden. (120km/u was al voldoende)
Uit miserie heeft men toen coulance toegepast anders 'verzoop' men in dossiers die naar de rechter moesten. Zo goed als 100 % van alle bestuurders reed toen te snel.

Hoe dit is afgelopen weet ik niet want dit is nadien een stille dood gestorven in de media. Ik weet ook dat een rechter niet snel onder de indruk is en in 99% van alle gevallen als de mensen die te snel reden afkomen met een excuus hij of zij denkt: *Geeuw stop eens met zagen*. Maar als je zo'n idiote boetes moet behandelen dan denk ik dat zelfs de rechter wel eens WTF zal zeggen niet?

Bovenstaande was ook iets extreem, maar men gaat soms erg ver daarin, en héél af en toe gaat men dan net dat tikkeltje TE ver.

---

En ergens in de buurt van Bonheiden (Dacht ik? Of vergis ik mij? Het kan ook elders geweest zijn) was er toch ook zo iets? Dat men overwoog oa bestaande vluchtheuvels weg te halen om mensen aan te sporen te snel te rijden om zo het aantal boetes te kunnen opdrijven? Maar dat is toen nadien ook een stille dood gestorven in de media.
Bonheiden klopt. De privé firma die de trajectcontrole plaats had geëist dat die vluchtheuvels verwijderd werden omdat anders de meeting niet klopte.
 
Laatst bewerkt:
Bonheiden klopt. De privé firma die de trajectcontrole plaats had geëist dat die vluchtheuvels verwijderd werden omdat anders de meeting niet klopte.
Da’s toch ook logisch? Anders kunnen ze hun ladder niet goed zetten om die camera’s te hangen en te onderhouden. Gijlie met ullie complot theorieën altijd…


:unsure:
 
Bonheiden klopt. De privé firma die de trajectcontrole plaats had geëist dat die vluchtheuvels verwijderd werden omdat anders de meeting niet klopte.
Ik dacht dat dat ergens vast lag in de wetgeving, dat er in een trajectcontrole geen snelheids aanpassende obstakels mogen zijn.
Ergens volg ik die logica wel, want als ge die verkeersdrempel aan 25 à 30 pakt, met het vertragen ervoor en versnellen erna, gaat ge op het andere stuk misschien al 70 in een zone 50 mogen aanhouden zonder een boete te krijgen (met technische marge etc), dan schiet die controle ook haar doel voorbij.

Daar kwam dat natuurlijk al snel over als "geldklopperij", vooral omdat het een privé firma betrof.
 
Ik dacht dat dat ergens vast lag in de wetgeving, dat er in een trajectcontrole geen snelheids aanpassende obstakels mogen zijn.

Denk het niet, want in Rotselaar zijn nog niet zo heel lang geleden verkeersremmers aangelegd in de Hellichtstraat en later is daar ook trajectcontrole bijgekomen.

Wat Bonheiden betreft, dat zou niet doorgegaan zijn.
 
Hoewel ik er ook van overtuigd ben dat trajectcontroles en andere snelheidscontroles puur voor geldgewin zijn, moet ik de zaken hier toch nuanceren.

Er moet gewoon eenzelfde snelheidslimiet gelden binnen een trajectcontrole, anders is die niet wettig. Als er een verkeersdrempel aanwezig is op een baan waar de snelheidslimiet verschilt van 30km/u, dan geldt er een andere snelheidslimiet op de drempel (30 km/u) en is er dus niet over het hele traject eenzelfde snelheidslimiet. Dan mag er dus ook geen snelheidsboete uitgeschreven worden.

Als er een drempel ligt in een zone 30, is er uiteraard geen probleem om te beboeten met een trajectcontrole. Ook als het geen officiële verkeersdrempel is, dus niet aangegeven met bord f87, is er geen probleem omdat er dan geen andere snelheidslimiet geldt op de drempel.
 
Mijn Coyote app (waar ik voor betaal) heeft nu in een maand tijd nog nooit van niets een melding gegeven, geen vaste palen, geen trajectcontroles, niets... En toch staan waarschuwingen aan, versta er nieks van.

Flitsmeister geeft regelmatig trajectcontroles aan, maar nooit echt actieve gebruikers in de buurt.
 
Mijn Coyote app (waar ik voor betaal) heeft nu in een maand tijd nog nooit van niets een melding gegeven, geen vaste palen, geen trajectcontroles, niets... En toch staan waarschuwingen aan, versta er nieks van.

Flitsmeister geeft regelmatig trajectcontroles aan, maar nooit echt actieve gebruikers in de buurt.
De kaart al eens gecheckt? Daar zouden de zaken (vaste flitspalen, mobiele controles en/of trajectcontroles) waar je de waarschuwing voor geactiveerd hebt moeten verschijnen in de buurt van je locatie. Gebeurt dat niet, staan de waarschuwingen niet aan of is je abonnement verlopen.

Heb zelf ook Coyote (gratis bij bepaalde abonnementen van Orange), maar gebruik het eigenlijk enkel voor mobiele controles op de snelweg als dat extra beetje zekerheid. Waze is zeker zo goed, toch wanneer je de modded versie hebt die je altijd waarschuwt voor flitspalen en niet enkel wanneer je sneller rijdt dan de toegelaten snelheid. Geeft in Frankrijk ook de exacte locatie weer van flitspalen in plaats van zo'n risicozone (ik weet dat de flitspaal altijd op 3/4 staat van zo'n risicozone bij Coyote, maar het is makkelijker als je pas gewaarschuwd wordt wanneer het echt nodig is).
 
De kaart al eens gecheckt? Daar zouden de zaken (vaste flitspalen, mobiele controles en/of trajectcontroles) waar je de waarschuwing voor geactiveerd hebt moeten verschijnen in de buurt van je locatie. Gebeurt dat niet, staan de waarschuwingen niet aan of is je abonnement verlopen.

Heb zelf ook Coyote (gratis bij bepaalde abonnementen van Orange), maar gebruik het eigenlijk enkel voor mobiele controles op de snelweg als dat extra beetje zekerheid. Waze is zeker zo goed, toch wanneer je de modded versie hebt die je altijd waarschuwt voor flitspalen en niet enkel wanneer je sneller rijdt dan de toegelaten snelheid. Geeft in Frankrijk ook de exacte locatie weer van flitspalen in plaats van zo'n risicozone (ik weet dat de flitspaal altijd op 3/4 staat van zo'n risicozone bij Coyote, maar het is makkelijker als je pas gewaarschuwd wordt wanneer het echt nodig is).
Wist niet af van het bestaan van Waze modded versie. Is dat die van chuppito? Werkt dat ook op Android auto goed?
 
Wist niet af van het bestaan van Waze modded versie. Is dat die van chuppito? Werkt dat ook op Android auto goed?
Klopt, die van chuppito. Heb zelf geen Android auto, dus daar heb ik geen idee van. Als je de cloned versie downloadt, kan je die naast de originele Waze installeren dus kan je het uitproberen zonder je huidige Waze te deïnstalleren.
 
Voor bedrijfswagens (de meerderheid hier op BG ;) ) geldt dat niet, neem ik aan?
Ze zoeken u gewoon op zenne: "Geïdentificeerd via database x". Voor zover ik weet krijgt het werk zelfs geeneens een melding. Ze zouden het kunnen nakijken maar alle post flikkert zo meteen mijn brievenbus in.
 
Terug
Bovenaan