De grote (flits)boetes thread

Ik kreeg die uitnodiging al redelijk snel. Overtreding eind juni 2022. Binnen de 2 weken nadat ik het antwoordformulier met de vaststelling had teruggestuurd kreeg ik die uitnodiging van parket. Met advocaat gebeld die dit nog niet eerder gezien had (parket is in feite de tegenpartij en cursus was vroeger een optie als deel van de uitspraak om strafvermindering te krijgen). Advocaat heeft dat de dag nadien nagevraagd en parket bevestigde toen dat dit een nieuwe omzendbrief was van procureur Antwerpen (voor politierechtbank Antwerpen, Mechelen en Turnhout). Advies was om daar wel op in te gaan omdat het anders wel heel slecht overkomt m.b.t. hoeveel het je interesseert en rechter er sowieso rekening mee houdt.
Juli 2022 heb ik me ingeschreven, eerst beschikbare cursus was in januari 2023. Mijn zaak kwam voor in mei 2023 en mijn rijverbod was eind juli/begin augustus.

Procureur vorderde 1 maand, maar rechter heeft dat op 8 dagen gehouden (o.w.v. de cursus en omdat ik verder een voorbeeldig burger ben :unsure:). Ik was zelf aanwezig met advocaat.

4 van mijn mede-cursisten waar ik contact mee heb gehouden en die dus allemaal ++40km/u te snel reden (en nog wel een pak hoger dan uw 41 te snel) hebben allemaal 8 dagen gekregen. Telkens een andere politierechtbank.

Interessant.. Kan je kiezen welke cursus je volgt (instituut) of wordt dit bepaald door de procureur van Antwerpen?

Hoeveel dagen/uren duurt zo'n cursus en hoeveel kost zo'n cursus? Bij welk instituut heb je jouw cursus gevolgd?
 
Interessant.. Kan je kiezen welke cursus je volgt (instituut) of wordt dit bepaald door de procureur van Antwerpen?

Hoeveel dagen/uren duurt zo'n cursus en hoeveel kost zo'n cursus? Bij welk instituut heb je jouw cursus gevolgd?
De uitnodiging was voor een cursus via VSV; een halve dag theorie, dan een hele dag praktijk bij Jesco in Puurs (met ook wel stukjes theorie) en dan terug een halve dag theorie om af te sluiten. De praktijk was een soort rij-examen op openbare weg waarbij ge zelf en de weg gefilmd werd en de begeleider commentaar toevoegt waarna dan fragmenten in groep besproken worden.
En ook een sessie op hun terrein waarbij ge met een aangepaste auto (achteraan slicks en esp uit) op nat wegdek een noodstop moest doen en een obstakel ontwijken. Dat was voor mij vooral een les in nederigheid 🤓
Cursus kostte 400 euro en er zaten alleen maar mannen in onze groep (+- 20).

Het heeft voor mij meer effect gehad dan ik op voorhand verwacht had. Ik dacht dat het vooral ging zijn “ge doet dat niet meer want het mag niet en dit zijn de straffen” maar dat wist ik ook toen ik de overtreding beging en zou dus niet lang blijven hangen. Maar ik ben ondertussen helemaal mee dat ik dat soort snelheden op openbare weg niet meer wil rijden, ook niet in Duitsland “waar het mag”.
 
Nog 2 maand en ik heb al 5 jaar géén snelheidsboete meer in de bus gekregen.
Waar blijft de 'bedankt voor uw rijstijl' briefje van de gemeente? :support:

(Ik let er echt wel altijd op maar in praktijk heb ik 0.001% van de tijd hier en daar wel even te snel gereden wegens het missen van 'slecht geplaatste' snelheidsbordjes, maar gelukkig dus nooit geflitst)

Net nadat die 5 jaar om is steekt er gewoon een briefje in de bus - U reed te snel - gelieve binnen de 2 weken xx € te betalen!
 
Ah serieus?

Mwoah, denk dat ik nu op een uurke of 2 buiten was; dat is me de kost van een advocaat niet waard :)
Toen ik mijn eerste (en tot dusver enige) keer naar de politierechtbank moest ben ik ook zonder advocaat gegaan. Feiten waren vrij straight forward: verboden straat ingereden, dus besloten geen advocaat te nemen aangezien er geen verzachtende omstandigheden waren.

Uitnodiging was om 9u, dus ik mooi op tijd naar daar. Ben pas na de middag aan de beurt gekomen :laugh: Als ik dat had geweten... Serieuze tijdverspilling.
 
Gestuurd? Je bent zelf niet meegegaan? Want dat verhoogt wel het risico op hogere straf.

Neen, ik was 25 en mezelf toen kennende had ik mss iets verkeerd kunnen zeggen.
Had nadat ik dagvaarding heb ontvangen, vrijwilligerswerk gedaan in revalidatiecentrum en samen met (toen) 0 verkeersovertredingen er vanaf gekomen met (weliswaar zware) boete zonder rijverbod.
 
Hebben verkeersbord zone 30 niet gezien

Tijdelijk bordje van 30km/u
En dan gewoon meteen van 70km/u naar 30km/u (net voor bordje/zone 90km/u)
Meeste mensen zijn na 22u geflitst
Bord helemaal niet verlicht
Bord ook nog eens slecht zichtbaar

Right ..

Ik ben meestal streng en mijn moto is: Te snel rijden is betalen - maar dit is echt zo'n typische cashcow situatie. :support:

Ik vind 700 geflitste bestuurder dan best nog wel weinig. Dit zal eerder zo weinig zijn omdat mensen in de file stonden richting dat festival dan dat mensen effectief dat bordje gezien gaan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Hebben verkeersbord zone 30 niet gezien

Tijdelijk bordje van 30km/u
En dan gewoon meteen van 70km/u naar 30km/u (net voor bordje/zone 90km/u)

Ik ken de situatie daar niet, maar het lijkt mij niet wettelijk?

"9.9. Verkeersbord C43.
Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt."
 
Toen ik mijn eerste (en tot dusver enige) keer naar de politierechtbank moest ben ik ook zonder advocaat gegaan. Feiten waren vrij straight forward: verboden straat ingereden, dus besloten geen advocaat te nemen aangezien er geen verzachtende omstandigheden waren.

Uitnodiging was om 9u, dus ik mooi op tijd naar daar. Ben pas na de middag aan de beurt gekomen :laugh: Als ik dat had geweten... Serieuze tijdverspilling.

Ach, je leert per direct wat bij over de werking van die politierechtbank, je leert wat bij over wat voor stoten anderen zoal uithalen, en je leert uiteraard ook per direct hoe groot het snelheidsfetish wel niet is.

Dat was voor mij ook per direct een goede reden om gewoon tijdens mijn twee weken verbod, gewoon normaal verder te blijven werken voor woon-werk. Beetje risky uiteraard, maar de enorme discrepanties in uitspraak stoorden me nogal. Ben wel zo goed geweest om rijbewijs aa, de griffie af te laten geven door de groten baas thuis :D
 
Dat was voor mij ook per direct een goede reden om gewoon tijdens mijn twee weken verbod, gewoon normaal verder te blijven werken voor woon-werk. Beetje risky uiteraard, maar de enorme discrepanties in uitspraak stoorden me nogal.
Toch niet goed nagedacht over de mogelijke gevolgen bij een ongeval precies. Dat is niet een "beetje risky", maar compléét onverantwoord. :rolleyes:

De advocaat, die je overbodig vond, had in de plaats beroep kunnen aantekenen.
 
Toch niet goed nagedacht over de mogelijke gevolgen bij een ongeval precies. Dat is niet een "beetje risky", maar compléét onverantwoord. :rolleyes:

De advocaat, die je overbodig vond, had in de plaats beroep kunnen aantekenen.

Ik zeg toch nergens dat anderen dat ook moeten doen?

En ik zeg ook evenmin dat mijn straf onterecht was, wel dat er heel duidelijk met meerdere maten en gewichten gewerkt wordt, waardoor andere, veel gevaarlijkere overtredingen dan diegene waarvoor ik er zat, amper bestraft worden. Een advocaat in beroep laten gaan, had aan mijn strafuitspraak niets veranderd, het had me enkel geld gekost.

Onverantwoord? Beetje ferm overdreven :). Niet correct van mij? Absoluut! Maar ik zou het zo opnieuw doen.
 
Onverantwoord? Beetje ferm overdreven
Je riskeerde: minimumboete 4000 EUR, rijverbod van minstens 3 maanden tot levenslang, gevangenisstraf van 15 dagen tot twee jaar, verhaal door de BA verzekering voor schade aan de tegenpartij, eigen schade wordt niet vergoed en als toetje een artikeltje op HLN.be met initialen, leeftijd en woonplaats waaruit iedereen in je omgeving kan afleiden dat jij het was. Compleet onverantwoord is m.i. de correcte term.
 
Je riskeerde: minimumboete 4000 EUR, rijverbod van minstens 3 maanden tot levenslang, gevangenisstraf van 15 dagen tot twee jaar, verhaal door de BA verzekering voor schade aan de tegenpartij, eigen schade wordt niet vergoed en als toetje een artikeltje op HLN.be met initialen, leeftijd en woonplaats waaruit iedereen in je omgeving kan afleiden dat jij het was. Compleet onverantwoord is m.i. de correcte term.

Zoals ik al zei: Onverantwoord? Beetje ferm overdreven. Je somt daar immers niets in op dat onverantwoord is, buiten zaken met impact naar mezelf toe (wat dan weer letterlijk "fuck around, find out" is).

En zoals ik ook al zei: Niet correct van mezelf? Absoluut.
 
Lap. ‘T is omdak hier 2 weken geleden kwam stoefen dat het al 3 maand geleden was zeker 🤣

Geflitst aan 145 op snelweg. Door ne vaste paal, terwijl mijn waze het zei en in het niet gezien had. Voelt zo dwaas 😆

Na een uur en half slabakken en traag rijden met veel verkeer was eindelijk de baan vrij en was war dromerig op cruise control aan het rijden dat ik Waze nie gezien had.
 
Lap. ‘T is omdak hier 2 weken geleden kwam stoefen dat het al 3 maand geleden was zeker 🤣

Geflitst aan 145 op snelweg. Door ne vaste paal, terwijl mijn waze het zei en in het niet gezien had. Voelt zo dwaas 😆

Na een uur en half slabakken en traag rijden met veel verkeer was eindelijk de baan vrij en was war dromerig op cruise control aan het rijden dat ik Waze nie gezien had.
Dus da fabel van gepersonaliseerde nr plaat werkt niet??😁
Of is dat niet doorgegaan?

Mss kan ik me hier binnenkort toevoegen als ze zover met een anpr camera gaan dat je zonder inschrijvingsbewijs u auto gaat ophalen na aankoop.(duitse import kunnen ze online niet direct inschrijven maar moet ter plaatse bij de div gebeuren)

Hij blijft sinds vrijdag nu wel in de garage gaan tot in mijn bewijs heb.
 
Vandaag voor het eerst in mijn leven een flitsboete gekregen. 57 km/u gereden, gecorrigeerd naar 51 km/u, in zone 50. Pijnlijk 😁 was 61 euro. Ik was geflitst midden april en kreeg nu pas de boete want ik was geflitst in een vervangwagen van een leasewagen, ik heb de flitser zien afgaan dus ik was er al maanden op aan het wachten. Blij dat hij er eindelijk is :p
 
daarnet op de baan teken gekregen van nen agent da'k moest vertragen.
Volledig terrecht ook wel, op weg naar het werk en dwazen tijd verloren dus snelheid was overdreven.
Ineens anonieme met lichtjes achter me.
Laat ons hopen dat het papierwerk achterwege blijft, geen idee of dat zelfs kan zonder meting.
 
Terug
Bovenaan