De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ronde punten met 2 rijvakken doet sommige mensen toch echt geen goed, hier vlakbij mijn huis en dus op mijn dagelijkse route. Wat ik daar allemaal zie gebeuren... Ik passeer er gelukkig meestal met de fiets dus dan kan je er mee lachen, maar bijna dagelijks zie ik daar staart-kop aanrijdingen omdat mensen niet deftig met een wagen kunnen rijden. De grootste fouten zijn dan:

- Op de binnenste band blijven als ze rechts moeten uitvoegen. Pinkertje staat wel op, maar zijn dan volledig tot stilstand gekomen omdat niemand hen tussen kan/wil laten en blokkeren dus maar het hele ronde punt. Doe dan gewoon een extra rondje...
- Pinker opzetten nog voor de vorige afrit, waardoor mensen anticiperen, ze ene wagen dus niet af slaagt en er dan bijna accidenten gebeuren.
- Mensen die driekwart van het rond punt overmoeten en op het rechtse rijvak opdraaien vs. mensen die een kwart van het rond punt overmoeten en op het linkse rijvak opdraaien. Problemen gegarandeerd.
- Random rond punt oprijden terwijl er al doorgaand verkeer is
- Vanop de linkerstrook nog vlug de auto op de rechterstrook inhalen terwijl die gaat afslaan
...

Zet daar een camera op en je hebt excellent beeldmateriaal.
 
Ronde punten vind ik hier in België oprecht van de gevaarlijkste verkeerspunten die er zijn, zowel met de auto als de fiets.

Vlotter doorgaand verkeer allemaal goed en wel, maar voor de meesten zou het toch niet slecht zijn om er een kruispunt met lichten van te maken.
 
Ronde punten vind ik hier in België oprecht van de gevaarlijkste verkeerspunten die er zijn, zowel met de auto als de fiets.

Vlotter doorgaand verkeer allemaal goed en wel, maar voor de meesten zou het toch niet slecht zijn om er een kruispunt met lichten van te maken.
Hier zijn nuances nodig:
* Rotondes met slechts één rijstrook werken prima in België
* Turbo-rotondes (dus rotondes met twee rijstroken die echter intelligent zijn ingericht) werken prima in België

Gewone rotondes met twee (of meer) rijstroken zijn inderdaad een probleem, maar ik heb de indruk dat die toch niet meer (of minder) worden aangelegd.
 
Hier zijn nuances nodig:
* Rotondes met slechts één rijstrook werken prima in België
* Turbo-rotondes (dus rotondes met twee rijstroken die echter intelligent zijn ingericht) werken prima in België

Gewone rotondes met twee (of meer) rijstroken zijn inderdaad een probleem, maar ik heb de indruk dat die toch niet meer (of minder) worden aangelegd.
klopt wel inderdaad, had het meer op de 'klassieke' rotonde, waar er in de buurt van Aalst wel een paar rampzalige liggen.
De recentelijk aangelegde turborotondo werkt mijn inziens inderdaad wel veel beter.
 
Hier zijn nuances nodig:
* Rotondes met slechts één rijstrook werken prima in België
* Turbo-rotondes (dus rotondes met twee rijstroken die echter intelligent zijn ingericht) werken prima in België

Gewone rotondes met twee (of meer) rijstroken zijn inderdaad een probleem, maar ik heb de indruk dat die toch niet meer (of minder) worden aangelegd.

Te kleine rotondes (pakweg 10 m diameter) werken ook niet fantastisch.
En het ergste zijn die mini rotondes rond Brussel van 10-15m diameter met dubbele rijvakken. 99% van de chauffeurs rijdt daar quasi rechtdoor over de 2 rijvakken tegelijk.
 
Ring van Mechelen richting Brussel. Linkse oprit.

Een vrachtwagen rijdt voor mij tijdens het oprijden van de autosnelweg en rijdt dus het meest linkse rijvak op. Ik volg net daar achter.

Op het ogenblik dat wij beiden reeds op het 3de rijvak rijden maakt een wagen die zich op het 2de rijvak bevindt een wild manoeuvre om die vrachtwagen asap voorbij te steken (want die mens denkt: Trage slak. Je moet daar niet rijden, ik steek u voorbij!) maar hij of zij had duidelijk NIET opgemerkt dat ik daar dus al rijd. :shutup:

Ik moest vol in de remmen, even uitwijken over de witte lijnen en dan nog snel terug mijn stuur naar rechts om ergens te landen tussen het 2de en 3de rijvak (er reed ook iemand op het 2de rijvak dus zo simpel was het niet) waardoor ik heel 'nipt' er in slaag hem (of haar) niet te raken. :confused: Alle het is moeilijk uit te leggen, maar ik had al mijn rijskills nodig om gewoon een ongeval te vermijden.

Gelukkig zagen de wagens achter mij het gebeuren en ze lieten een beetje ruimte want anders zat er iemand gegarandeerd in mijn kofferbak.
 
Mijn remmen piepen nu al 2 jaar enorm hard wanneer het droog en warm weer is wanneer ik lichtjes rem. Als ik door de dorpskern moet aanschuiven ben ik precies een trein die tot stilstand kom. 't Is er echt over.

Waarschijnlijke oorzaak: de remschijven zijn wat ingeslepen waardoor er aan de binnen en buitenkant een randje van 1 mm blijft staan, de rand van de remblok schuurt daar tegen bij zacht remmen en dat zou het lawaai veroorzaken. Geen idee of het van de voor of achterkant komt.

Opties volgens garagist:
  • zachtere remblokken (geen zekerheid dat het zal helpen, 4x 60-80 euro)
  • nieuwe remschijven (4x 240 euro, of 2x afhankelijk of lawaai vooraan of achteraan komt)
  • randjes affrezen en deeltje remschijf meepakken zodat alles vlak komt (kost ook geld en ik zit dan aan de minimale dikte die de schijven moeten hebben)

Zijn er volgens jullie nog zaken die ik kan proberen? Iemand zei me hier ooit om eens een maand heel bruusk te remmen overal. Ik heb dat gedaan maar het probleem blijft bestaan. Garagist heeft ook al een schuin kantje aan de remblokken gezet maar na een week was het probleem daar terug.
De geleiders van de remblokken eens er af halen en de remklauwen op die plekken eens de roest afvijlen en lithiumvet op die plek doen.
 
Deze spant toch echt de kroon. Zeer gevaarlijk, zo klein en dan met de volle 2 uitritten :unsure:

Lijkt me te zijn aangelegd als keerpunt voor vrachtwagens als ik die sporen op dat middeneiland zie?
In Ieper heb je ook zoiets, gewoon midden van een weg zonder zijstraten plots een rond punt (geen rotonde, groot verschil) zodat grote voertuigen kunnen keren.
 
The fok is daar het nut van? Dat kon toch gewoon een bocht zijn?

Edit: waarschijnlijk om makkelijk te draaien om parking te zoeken?

Lijkt me te zijn aangelegd als keerpunt voor vrachtwagens als ik die sporen op dat middeneiland zie?
In Ieper heb je ook zoiets, gewoon midden van een weg zonder zijstraten plots een rond punt (geen rotonde, groot verschil) zodat grote voertuigen kunnen keren.
Toen dat werd aangelegd, was er nog een afrit van de ring daar. Maar al na enkele maanden hebben ze die toe gedaan.

Ik zou niet weten welk zwaar verkeer daar zou moeten passeren. De ene kant is eigenlijk gewoon een parking, weliswaar met ook een ingang aan de andere kant. Maar de parking op zich wordt misschien 1 dag in de week gebruikt bij de markt (die wat verder wordt gehouden) en 1 per jaar als onderhoudszone voor de rally
 
Toen dat werd aangelegd, was er nog een afrit van de ring daar. Maar al na enkele maanden hebben ze die toe gedaan.

Ik zou niet weten welk zwaar verkeer daar zou moeten passeren. De ene kant is eigenlijk gewoon een parking, weliswaar met ook een ingang aan de andere kant. Maar de parking op zich wordt misschien 1 dag in de week gebruikt bij de markt (die wat verder wordt gehouden) en 1 per jaar als onderhoudszone voor de rally
Als je op de satelietweergave van google maps kijkt zie je dat daar verschillende vrachtwagens geparkeerd staan.
 
Weer een aanvaring met ne speedpedelec.
Antwerpen centrum, kruispunt met conflictvrije verkeerslichten. Rood voor mij, groen voor de fietsers. Pedelec op het fietspad maar het springt op oranje -> rood. Meneer wil ni wachten en knalt de baan op terwijl ik groen krijg en aanzet. Gelukkig had ik het door en hield ik effe in.
Had ik hem ni gezien en gewoon vertrokken dan zat em gegarandeerd onder m'n wielen.
 
Mensen die vlotjes hun deur van de wagen openen. Daar zat ik dan bijna met de fiets in. En dan maar gebaren van krommen haas.
 
Die mannen hebben toch een nummerplaat, schrijf die eens op en geef het door.
Toch gemiddeld 2 keer per maand dat ik footage van mijn dashcam doorstuur naar de sectie verkeer van de lokale hier. Niet voor prullen maar voor stoten die echt niet kunnen.
Geen idee of er iets mee gebeurt maar ik blijf dat doen.
Hoe doe je dat dan, want die bestanden zijn toch te grooit om via e-mail te versturen? En welk adres is dat dan? Eens zien of ze dat hier in het dorp ook hebben?
 
Terug
Bovenaan