Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Je kan anders ook serieus overdrijven. Ik heb mijn master burgerlijk ir ook gewoon gehaald door te studeren in die 2x een maand voor de examens en voor de rest de verplichte projecten. In praktijk is een ingenieursstudie OOK gewoon maar een paar maanden per jaar werk en voor de rest 70% van het jaar vrij. "intensief" :laugh:

En als ik me niet vergis heb jij dan ook nog maar de easy versie ingenieur gedaan ook. Dat was mss meer uren want daar was het meer handje vasthouden denk ik, maar "intensief"? hah.
Gohja, ik denk dat dezelfde persoon nu wel meer moet werken voor ir. dan voor communicatiewetenschappen. De "begaafde" student geraakt uiteindelijk wel door elke studie met relatief gezien de vingers in de neus.

Maar uiteindelijk wordt die "intensiteit" of hoe je het ook wil noemen gewoon gereflecteert in loonsvoorwaarden achteraf. Bij de overheid zal je misschien evenveel verdienen, al lijkt me dat ook kort door de bocht, maar als je kijkt naar hoe snel schoolverlaters werk vinden en wat de loonsvoorwaarden zijn, alsook x jaar na afstuderen, denk ik wel dat er een serieus verschil zit tussen opleidingen. Natuurlijk is dat niet perfect een 1:1 verhouding aangezien je ook gewoon zit met de arbeidsmarkt en verschillende stelsels buiten de klassieke werknemer. Op dit moment is een stielman met verstand goud waard, terwijl wanneer onze ouders opgroeiden (die ons allemaal hebben gezegd dat we moesten studeren) dat anders zat.

Allez, heel dat zelfbeklag waar de ingenieur een moderne loonslaaf zou zijn is voor mij gewoon wereldvreemd. Ga eens wat shiften meedraaien aan de band of in een WZC zeg.
 
Laatst bewerkt:
Je kan anders ook serieus overdrijven. Ik heb mijn master burgerlijk ir ook gewoon gehaald door te studeren in die 2x een maand voor de examens en voor de rest de verplichte projecten. In praktijk is een ingenieursstudie OOK gewoon maar een paar maanden per jaar werk en voor de rest 70% van het jaar vrij. "intensief" :laugh:

En als ik me niet vergis heb jij dan ook nog maar de easy versie ingenieur gedaan ook. Dat was mss meer uren want daar was het meer handje vasthouden denk ik, maar "intensief"? hah.

Oef, zalfjes voor de brandwondes.
 
Gohja, ik denk dat dezelfde persoon nu wel meer moet werken voor ir. dan voor communicatiewetenschappen. De "begaafde" student geraakt uiteindelijk wel door elke studie met relatief gezien de vingers in de neus.
Ja ok, maar ik was zeker niet "begaafd". Ik vind het gewoon hilarisch dat iemand die ondertussen toch al jaren werkt een redelijk basic studie als "intensief" gaat bestempelen. We denken dat waarschijnlijk allemaal als we nog student zijn, maar de realiteit is dat al die studies toch niet echt veel moeite kosten. Beetje meer dan het middelbaar natuurlijk en dat is ook de enige referentie die je hebt op die leeftijd.
 
Is het dat allemaal waard, dat mooie loon dat met wat geluk nog mooier zal worden als HR eindelijk de knoop doorhakt?

Vorige maand heeft hij zijn loon gepost, was 2750 + auto. Als HR wat genereus is dan komt hij misschien aan 3000 netto. Of ze wimpelen hem af met 100 bruto, kan ook ook natuurlijk. Ah, en geen bonus/grote andere voordelen.
Ik wil niet blasé doen maar dat kan je toch geen gouden kooi noemen? Dit is hoogstens een ok salarispakket gezien zijn ervaring. Wat heeft hij te verliezen als hij overstapt naar een ander bedrijf, een paar honderd euro netto, maximum? Waarschijnlijk zelfs helemaal niets in te leveren omdat er nog steeds krapte is op de arbeidsmarkt.

Diegene die ik ken en die blijven voortploeteren in een job die ze haten, die doen dat omdat ze een veelvoud verdienen van Mac-Be.
 
Vorige maand heeft hij zijn loon gepost, was 2750 + auto. Als HR wat genereus is dan komt hij misschien aan 3000 netto. Of ze wimpelen hem af met 100 bruto, kan ook ook natuurlijk. Ah, en geen bonus/grote andere voordelen.
WTF zeg, ik vind geen enkele wedde het waard om uw mentale gezondheid om zeep te helpen maar voor dit soort job + stress zo'n wedde al zeker niet. Geen idee wat zijn ancienniteit is maar ga dan voor die verguisde overheid werken zeg, er zitten daar best wel interessante jobs bij, zeker voor een ingenieur. Ja den auto gaat hij moeten opgeven, het hangt er ook maar van af hoeveel waarde je daaraan hecht.
 
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer hoor: de ingenieur als moderne loonslaaf.

Zoals ik al zei: dat is oogkleppen, het gras is altijd groener aan de overkant, navelstaren, kortzichtig... hoe je het ook wilt noemen. Op zich niet zo raar, maar iedereen geeft je hier aan dat dat niet waar is en veel breder gaat dan dat, waarom er dan toch aan blijven vasthouden? Helpt je dat? Zodra je inziet dat het overal wel wat zo is, merk je dat het vooral aan jezelf is om die grenzen te bewaken.

Je doet een intensieve studie (in tegenstelling tot heel wat andere richtingen) en wordt daarna vaak ingezet als moderne loonslaaf met grote verantwoordelijkheden, grote werkdruk in een competitieve omgeving waar elke fout objectiveerbaar is à xx% billability enzovoort. En maar (profi)teren op het enthousiasme en de no-nonsens mentaliteit om ze uit te persen.

Dan kun je beter een softe keuze maken in het hoger onderwijs waar je op uw sokken een master haalt door 12u les per week te volgen en u vervolgens ergens te nestelen in een anoniem overheidsorgaan (in dezelfde loonschaal als de ingenieur, want: master) om daar wat papers te schrijven rond genderneutraliteit in publieke gebouwen.

Ik zeg het nogmaals: ik ga lezingen beginnen geven aan 6de-jaars over welke studiekeuze ze moeten maken. En ingenieur komt ergens helemaal onderaan het lijstje "bang for the buck". Ik heb mijn korte samenvatting hier al ergens gegeven.
Je weet niet waarover je het hebt.
Kom, om het eens duidelijk te stellen: Ik heb een Master Vertaalkunde. Heel veel meer dan 12u les per week, en absoluut niet op de sokken te behalen. Een slaagpercentage van 1/3 van alle eerstejaars, en een typische richting waar er wel wat verloop uit is. Wat trouwens voor de meeste richtingen zou opgaan als je daadwerkelijk eens zou kijken in plaats van je eigen onzekerheden en klachten wat legitmiteit te geven door te doen alsof anderen het wel makkelijker moéten hebben.

Met mijn Master Vertaalkunde, heb ik al 15+-jaar ervaring, werk in de mediasector. Ik leid één team (in de praktijk tijdelijk een tweede) en naast mijn kerntaak als eindredacteur, met elke dag strakke deadlines en heel wat verantwoordelijkheid, leid ik ook twee projecten in goede baan binnen ons bedrijf die ons groter gaan maken in de toekomst. Daarvoor school ik me bij en gebruik ik mijn ervaring. Ik zit netto aan 2400, geen wagen en geen enkele extra voordelen behalve een paar maaltijdcheques. Overuren worden niet betaald, strak tijdsschema waarin elke minuut van elke dag wordt geteld, problemen met management... Nochtans geen ir.

Nee, geld is niet alles. Maar doe ook niet alsof jij de enige bent die werkt of jij het zo veel moeilijker hebt dan anderen. Dat is gewoon strontellendig om te lezen, en maakt het ook onmogelijk om op één of andere manier nog sympathie voor je te hebben als mensen proberen om goeie raad te geven. Je doet ermee wat je wilt.
 
Laatst bewerkt:
Geen echte ergernis omdat ik het me niet aantrek, wel weer een voorbeeld van hoe de 'alles moet nu'-mentaliteit in combintie met pure chaos in projecten echt belachelijk is.

5 maanden geleden:
Project manager: "Zeg Eland, kan jij dringend requirements schrijven voor de programmeurs van Project A?"
Ik vroeg achter een harde deadline, want dringend is zoals zo vaak voor interpretatie vatbaar. Ik bleek 2 maanden de tijd te krijgen. :crazy:

Gisteren in de mailbox:
"Morgen meeting met de de programmeurs. Ze hebben vragen over de requirements. Meeting 1 tussen 10 en 11" + link naar openstaand ticket met vragen, getiteld 'Questions A'. Later op de dag nog een mail met link naar ticket 'Questions A 2' en iets later de vraag voor een tweede meeting tussen 15 en 16.

Ik had vandaag niets dringend te doen, dus schoof wat in m'n agenda en bereidde vanochtend de antwoorden op vragen van ticket 'Questions A' volledig voor. 'Questions A 2' had ik niet bekeken, daar had ik vanmiddag tijd voor ingepland.

Meeting tussen 10 en 11 begint:
"Laten we beginnen met de 'Questions A 2' en in de volgende meeting 'Questions A' behandelen"
Ik: "Ik heb enkel het ticket 'Questions A' bekeken"
Programmeurs: "Ja, maar we beginnen toch met 'A 2'".
De helft van m'n antwoorden was dus: "ik vermoed x, y en z, maar moet het nog eens nakijken en zal in de volgende meeting definitief antwoorden".

:laugh:

Foempen
 
Ja ok, maar ik was zeker niet "begaafd". Ik vind het gewoon hilarisch dat iemand die ondertussen toch al jaren werkt een redelijk basic studie als "intensief" gaat bestempelen. We denken dat waarschijnlijk allemaal als we nog student zijn, maar de realiteit is dat al die studies toch niet echt veel moeite kosten. Beetje meer dan het middelbaar natuurlijk en dat is ook de enige referentie die je hebt op die leeftijd.
Kom, kom. Dit brengt nu ook niets bij aan de discussie door een master te behalen in het belachelijke te gaan trekken. Ja, dat is makkelijker tegenwoordig dan 40 jaar geleden. Nee, dat is niet met de vingers in de neus dat zelfs de Kimberly aan de kassa van de Delhaize dat kan want het kost toch niet echt veel moeite.
 
Kom, kom. Dit brengt nu ook niets bij aan de discussie door een master te behalen in het belachelijke te gaan trekken. Ja, dat is makkelijker tegenwoordig dan 40 jaar geleden. Nee, dat is niet met de vingers in de neus dat zelfs de Kimberly aan de kassa van de Delhaize dat kan want het kost toch niet echt veel moeite.
Ik trek het niet in het belachelijke, ik stel gewoon dat gelijk wie die pakweg ASO kan afronden ook een master kan halen.
 
Ik trek het niet in het belachelijke, ik stel gewoon dat gelijk wie die pakweg ASO kan afronden ook een master kan halen.
Nee dat is mijn ervaring van 20 jaar geleden een master te halen. Mss is het nu allemaal veel moeilijker geworden, maar toen was het dat zeker niet
Kom kom, je bent hier sterk aan het overdrijven. Genoeg kinderen die op hun tandvlees zitten in het ASO en zeker geen master aankunnen, en de fractie die geen ir. aankan zal nog een pak groter zijn. Je spreekt gewoon vanuit je eigen situatie als iemand die voldoende intelligent is en/of goede studiegewoontes had.
 
Je doet een intensieve studie (in tegenstelling tot heel wat andere richtingen) en wordt daarna vaak ingezet als moderne loonslaaf met grote verantwoordelijkheden, grote werkdruk in een competitieve omgeving waar elke fout objectiveerbaar is à xx% billability enzovoort. En maar (profi)teren op het enthousiasme en de no-nonsens mentaliteit om ze uit te persen.
Als je job in zo'n competitieve omgeving is, waarom is er dan geen competitie om het personeel weg te kopen? Misschien omdat je inschattingsvermogen niet correct is of je de verkeerde sector in gedachten heb. Want eigenlijk is er wel een competitie naar personeel, waarbij andere bedrijven met veel voordelen afkomen. Je hebt dus de keuze. En ja, je kan rapper van job veranderen dan je denkt. Alleen moet je dan bereid zijn om mss enkele specifieke voordelen, al dan niet tijdelijk, af te geven.

Ik trek het niet in het belachelijke, ik stel gewoon dat gelijk wie die pakweg ASO kan afronden ook een master kan halen.
Klopt niet. Het klopt, grosso modo, wel voor richtingen met 6/8 uur wiskunde, maar er zijn zeker genoeg richtingen waarbij het halen van een professionele bachelor een realistisch minimumdoel moet zijn, maar een master enkel voor de besten weggelegd is.

Los daarvan is een ingenieursstudie niet zo extreem moeilijk voor de persoon die gemiddeld 6/8 uur wiskunde had én wat wetenschappelijk onderlegd is, er is meer dan genoeg tijd voor vrije tijd tijdens de studies (ja, er zijn natuurlijk uitzonderingen in beide richtingen). Het zit bij de sterkere richtingen, maar de inspanningen die geleverd moeten worden kan je niet vergelijken met een normale job.
 
Je eigen persoonlijke ervaringen extrapoleren naar het geheel. De kritische houding van een wetenschapper. Ik laat het hier gewoon bij. Het brengt inderdaad geen zoden aan de dijk.

Als wetenschapper zou je toch moeten weten dat empirisch bewijsmateriaal ook zijn waarde heeft. Niet alleen bij mezelf trouwens. De helft van mijn team is in burnout of trapt het af. Wat overblijft zijn enkele juniors. Allemaal de hemel op Aarde beloofd omdat ze ingenieur gingen studeren.

Ook van mijn studiegenoten werkt quasi niemand meer echt als loontrekkende ingenieur. De één is zelfstandig aannemer geworden, de ander werkt in de sales, nog een ander gaat verder als zelfstandige omdat zijn branche daar heel geschikt voor was. Allemaal veranderd door dezelfde frustraties als de frustraties die ik hier neerschrijf.
Ik ken nog één iemand die werkt als ingenieur in loonsverband, maar dat is aan de andere kant van de wereld waar de arbeidsvoorwaarden veel gunstiger zijn (omwille van de gekende redenen bij ons) en waar de vrije markt nog de werkelijke toegevoegde waarde van een ingenieur weet te waarderen. Zijn laatste loonsverhoging betrof omgerekend ongeveer 10 000 euro bruto/jaar. Geen functiewijziging. Gewoon omdat hij een positieve evaluatie had, en na wat aandringen.
 
Laatst bewerkt:
Ik trek het niet in het belachelijke, ik stel gewoon dat gelijk wie die pakweg ASO kan afronden ook een master kan halen.

1) Wat een bullshit. Op wat is die uitspraak gebaseerd?
2) Je hebt masters en masters natuurlijk. En als je het over de moeilijkere masters hebt waar exacte wetenschappen en ingenieurs tussenzitten, dan heb je ook nog eens veel verschil in de afstudeerrichtingen. Een ingenieur biochemie zal veel meer kunnen teren op uit het hoofd leren terwijl je voor een richting elektronica of elektrotechniek toch een bepaalde vorm van abstract redeneervermogen nodig hebt.
 
1) Wat een bullshit. Op wat is die uitspraak gebaseerd?
2) Je hebt masters en masters natuurlijk. En als je het over de moeilijkere masters hebt waar exacte wetenschappen en ingenieurs tussenzitten, dan heb je ook nog eens veel verschil in de afstudeerrichtingen. Een ingenieur biochemie zal veel meer kunnen teren op uit het hoofd leren terwijl je voor een richting elektronica of elektrotechniek toch een bepaalde vorm van abstract redeneervermogen nodig hebt.
Oh prachtig om dit soort van nonsensdiscussies jaren later nog steeds te zien plaatsvinden! Je bent soms echt zo clueless en het is er echt in al die jaren niet beter op geworden. Ik vond dat het hier allemaal wat te veel pile-on op mac-bc was geworden, maar je geniet er gewoon van. Er is geen enkele andere verklaring waarom je anders 15j nog altijd dezelfde trollmeningen verkondigt hier. 😂
 
Terug
Bovenaan