Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Oh prachtig om dit soort van nonsensdiscussies jaren later nog steeds te zien plaatsvinden! Je bent soms echt zo clueless en het is er echt in al die jaren niet beter op geworden. Ik vond dat het hier allemaal wat te veel pile-on op mac-bc was geworden, maar je geniet er gewoon van. Er is geen enkele andere verklaring waarom je anders 15j nog altijd dezelfde trollmeningen verkondigt hier. 😂

Dus jij komt hier plots vanuit het niets vanonder een steen gekropen en begint hier op mij te bashen en blaten over "nonsens" en "clueless" en 15 jaar geleden terwijl je inhoudelijk gewoon de oneindige leegte voorstelt. Wat is uw punt nu eigenlijk?
Je komt zelfs nog niet aan een stellingname, laat staan aan argumentatie.

Wie is hier dan eigenlijk de troll? :wtf:
 
Bij mij vroegen ze (toen ik ging solliciteren bij mn kutwerkgever..waar ik nu al enkele weken weg ben) om een portfolio te tonen van gemaakte realisaties.
Ik had toen nog het geluk dat ik aan eerder gemaakte files kon, maar kan me inbeelden dat het niet zo is.
Dit lijkt mij weliswaar toch niet OK?

Whatever resources je gemaakt/gebouwd/... hebt tijdens uw loopbaan bij die patron is eigendom van 't bedrijf.
Jij mag niet zomaar met de source code gaan lopen (of andere soort resources). Uiteraard niet om te verspreiden/verkopen, maar in principe ook niet voor persoonlijk gebruik.

Ik kan mij wel voorstellen dat het gebeurd.
Maar ik kan mij dan ook goed voorstellen waarom je soms hoort van bedrijven waar het ontslag medegedeeld wordt pretty much terwijl men uwe user blokkeert, laptop e.d. doet afgeven & u pretty much gewoon buiten flikkert (al dan niet met de security erbij voor die ginormous bedrijven).
 
Kunnen we het ajb opnieuw hebben over ergernissen op het werk, en de ontspoorde discussie over de waarde van diploma's en dergelijke meer (hier althans) achterwege laten?
Dank!
 
Dit lijkt mij weliswaar toch niet OK?

Whatever resources je gemaakt/gebouwd/... hebt tijdens uw loopbaan bij die patron is eigendom van 't bedrijf.
Jij mag niet zomaar met de source code gaan lopen (of andere soort resources). Uiteraard niet om te verspreiden/verkopen, maar in principe ook niet voor persoonlijk gebruik.
eigenlijk is het meestal net het omgekeerde


(wetgeving is complex met vermogensrechten en intellectuele eigendomsrechten, maar auteurs van grafische zaken zijn heel vaak eigenaar van hun werk, ook al is dat tijdens een arbeidsovereenkomst gemaakt)
 
  • Wow
Waarderingen: Lint
Als wetenschapper zou je toch moeten weten dat empirisch bewijsmateriaal ook zijn waarde heeft. Niet alleen bij mezelf trouwens. De helft van mijn team is in burnout of trapt het af. Wat overblijft zijn enkele juniors. Allemaal de hemel op Aarde beloofd omdat ze ingenieur gingen studeren.

Ook van mijn studiegenoten werkt quasi niemand meer echt als loontrekkende ingenieur. De één is zelfstandig aannemer geworden, de ander werkt in de sales, nog een ander gaat verder als zelfstandige omdat zijn branche daar heel geschikt voor was. Allemaal veranderd door dezelfde frustraties als de frustraties die ik hier neerschrijf.
Ik ken nog één iemand die werkt als ingenieur in loonsverband, maar dat is aan de andere kant van de wereld waar de arbeidsvoorwaarden veel gunstiger zijn (omwille van de gekende redenen bij ons) en waar de vrije markt nog de werkelijke toegevoegde waarde van een ingenieur weet te waarderen. Zijn laatste loonsverhoging betrof omgerekend ongeveer 10 000 euro bruto/jaar. Geen functiewijziging. Gewoon omdat hij een positieve evaluatie had, en na wat aandringen.

Om je hopelijk wat hoop te geven: de meeste ingenieurs die ik ken die in een technische functie gestart zijn, werken na 15-20 jaar nog altijd als loontrekkende ingenieur* en zijn tevreden in hun job (sommige na wat meer wissels van werkgever dan andere). Dus er zijn wel degelijk ingenieursjobs waar je niet constant de muren moet oplopen of het gevoel bent dat je als een citroen uitgeperst wordt.

* De enige zelfstandigen werken in consulting of in IT. En er zijn er zelfs een paar uit consulting teruggekeerd naar ingenieursjobs.
 
Dit lijkt mij weliswaar toch niet OK?

Whatever resources je gemaakt/gebouwd/... hebt tijdens uw loopbaan bij die patron is eigendom van 't bedrijf.
Jij mag niet zomaar met de source code gaan lopen (of andere soort resources). Uiteraard niet om te verspreiden/verkopen, maar in principe ook niet voor persoonlijk gebruik.

Ik kan mij wel voorstellen dat het gebeurd.
Maar ik kan mij dan ook goed voorstellen waarom je soms hoort van bedrijven waar het ontslag medegedeeld wordt pretty much terwijl men uwe user blokkeert, laptop e.d. doet afgeven & u pretty much gewoon buiten flikkert (al dan niet met de security erbij voor die ginormous bedrijven).
Zonder er ook maar iets vanaf te kennen, maar hangt het ook niet zwaar af van wat een portfolio nu net moet voorstellen? Ik kan me inbeelden dat er vaak toch opties zijn om te tonen wat je gedaan hebt zonder IP prijs te geven? Advertenties die al openbaar zijn bv.
 
En ja, ik (en wellicht veel ingenieurs met mij) ben een problem solver. Ik wil dingen aanpakken. Getting shit done. Projecten doen slagen. Maar in de ogen van managers klinkt dat wellicht als: "easy target", "makkelijk te manipuleren" en "goed uitpersbaar".

En dat is (volgens mij) exact wat @Oldskooler hier ook telkens aanklaagt. Technische mensen zijn het slachtoffer van hun eigen (goede) eigenschappen. De vraag is of we dat willen accepteren als maatschappij.

Niet dat je er iets mee gaat doen maar: jij en diegenen waar je naar refereert, zijn in deze slachtoffer van hun eigen tekortkomingen/slechte eigenschappen, niet omgekeerd.

IR/ING/HIR/BIR of wat dan ook: als je geen prio's kan stellen, bewaken of zelfs kan bijstellen, omdat je verzuipt door het continue "we willen oplossen dus kunnen geen nee zeggen", dan zit je domweg niet op je plaats en dan sta je in de weg van getting shit done ipv het effectief op te lossen.

Maar bon, enter de "jij weet het beter, de rest weet het niet'-rant of, nog beter, enter de "ja jij bent zo'n typisch uitzuigende manager zeker zonder technische bagage"...
 
Zonder er ook maar iets vanaf te kennen, maar hangt het ook niet zwaar af van wat een portfolio nu net moet voorstellen? Ik kan me inbeelden dat er vaak toch opties zijn om te tonen wat je gedaan hebt zonder IP prijs te geven? Advertenties die al openbaar zijn bv.
In mijn branche (IT) kan je bv. doorverwijzen naar een (publieke) website die je gemaakt hebt (al is dat ook lastig, want dat zal regelmatig in team gemaakt zijn).
Echter dingen die 'privé' staan zijn al geen optie natuurlijk (intranet stuff of local applicaties/dingen achter een login/etc.).

Maar het lijkt mij niet dat ik met de source code van alle applicaties die ik ooit aan heb gewerkt voor het bedrijf mag gaan lopen & ermee gaan solliciteren.
Idem eigendom. Daar hadden we die IP vergoeding ooit voor remember :censored:, maar die is dus afgeschaft.
Over 't algemeen ga je als gemiddelde designer, programmeur, etc. volgens mij, zeker niet in de IT branche, enige eigendom kunnen halen in de resources die men maakt.

Voor een marketeer lijkt het mij dat je kan verwijzen naar een campagne die je gevoerd hebt waarvan mss nog iets online staat? Maar da's ook een heel ander verhaal lijkt mij.
Dus idd, te zien wat je verstaat onder portfolio & in welke branche.
 
HR heeft me vanmiddag opgebeld met de vraag voor een meeting met HR en de managing director (n+3) omtrent mijn toekomstige ambities en vraag naar loonsopslag. Shit is getting serious now.

Waarom zo serieus over doen? Het is maar een loonsopslag hoor. :unsure:
 
HR heeft me vanmiddag opgebeld met de vraag voor een meeting met HR en de managing director (n+3) omtrent mijn toekomstige ambities en vraag naar loonsopslag. Shit is getting serious now.

Waarom zo serieus over doen? Het is maar een loonsopslag hoor. :unsure:

Je bent ook expert in spoken zien. Wat had je gedacht ? mac-bc zit te neuten en vraagt opslag en we gaan dat gewoon geven ?

Misschien willen ze je wel een niveau naar boven duwen omdat ze de shit ook zien en een volgend slachtoffer gevonden hebben. Tip van het huis: N-E-E zeggen.


Idem met je collega 'die probeert om werk bij je te dumpen'. Bij mij proberen ze nooit werk te dumpen hoor. Best case krijg je een nee. 95% kans dat je mail rechtstreeks in de vuilbak vliegt. Ik doe wat de hierarchie mij vraagt, niet wat jan en pietje mij vragen. Moest iedereen eens gewoon doen wat van bovenaf gevraagd was. Het zou waarschijnlijk wat meer gefocused verlopen ipv iedereen die gewoon zelf kiest wat hij prioritair vindt.
 
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer hoor: de ingenieur als moderne loonslaaf.
Jij maakt van de ingenieur de moderne Leonardo Da Vinci die moet aanbeden worden. Get real.

Je wil ook veel geld verdienen maar je principes hoog houden.

Je wil ook nog eens dat je werk leuk en vernieuwend en weet ik veel wat is.

Can't have it all.

Je doet een intensieve studie (in tegenstelling tot heel wat andere richtingen) en wordt daarna vaak ingezet als moderne loonslaaf met grote verantwoordelijkheden, grote werkdruk in een competitieve omgeving waar elke fout objectiveerbaar is à xx% billability enzovoort. En maar (profi)teren op het enthousiasme en de no-nonsens mentaliteit om ze uit te persen.

Ik ben niet verlegen om te zeggen dat ik bio-ir diploma heb, de laatste 2y bijna nooit naar de les geweest ben en veel pinten gezopen heb. De eerste 2-3y heb ik veel gestudeerd en naar alle lessen gegaan. Daarna minder en minder. "intensief" was dan vooral de katers, de avonturen met de lady of the house en de reizen in de zomer. 2 x 1mnd per jaar opsluiten en 0 herexamens.

(en ja, bio-ir is geen echte ir. Weet je wat, I don't care en nobody cares. Ja, op cafe kun je eens lachen met de industriele ingenieurs etc. Maar zijn we daar niet een beetje te oud voor geworden ? )

Mijn huidige job is ook 0 technisch. "wat mensen in de juiste richting duwen", "wat JIRA ticketjes sorteren", "wat documentjes invullen", "wat meetings doen". Ga je me nu scheef bekijken?

Zelfs mijn madam weet niet wat ik doe. Mijn ouders niet. Mijn schoonouders niet. Ohnee, cege heeft zo lang gestudeerd en doet geen ingenieurswerk meer. Weet je hoeveel ik er van wakker lig ? 0.0. Appreciatie komt de 24e.


Dan kun je beter een softe keuze maken in het hoger onderwijs waar je op uw sokken een master haalt door 12u les per week te volgen en u vervolgens ergens te nestelen in een anoniem overheidsorgaan (in dezelfde loonschaal als de ingenieur, want: master) om daar wat papers te schrijven rond genderneutraliteit in publieke gebouwen.

Niks stopt je om dat te doen.

Ik zeg het nogmaals: ik ga lezingen beginnen geven aan 6de-jaars over welke studiekeuze ze moeten maken. En ingenieur komt ergens helemaal onderaan het lijstje "bang for the buck". Ik heb mijn korte samenvatting hier al ergens gegeven.

Ik zou het bovenaan zetten. Werk 40h per week. Gebruik je brain aan 50% van capaciteit en je verdient 2x zoveel als een ander met minder brain capaciteit. Werk 20-25y, investeer een beetje en easy life.
 
Elke keer ik deze thread binnen wandel:
8q0uy0.gif



Ik wil lezen over andere mensen hun problemen
 
(en ja, bio-ir is geen echte ir. Weet je wat, I don't care en nobody cares. Ja, op cafe kun je eens lachen met de industriele ingenieurs etc. Maar zijn we daar niet een beetje te oud voor geworden ? )

Nooit te oud om te lachen met boeren, ing's of godbetert, hir's, zolang die ook maar lachen met ir's en niemand zichzelf te au serieux neemt!
A ja, en met archie's, uiteraard, maar dat zijn dan ook de hippies van den hoop :biglaugh:
 
Je bent ook expert in spoken zien. Wat had je gedacht ? mac-bc zit te neuten en vraagt opslag en we gaan dat gewoon geven ?

In het bedrijf waar mijn vrouw werkt krijg je standaard elk jaar wat loonsopslag na een positieve evaluatie, zonder er expliciet naar te vragen. Bij de overheid krijg je zelfs loonsopslag zonder een positieve evaluatie, gewoon niet ontslagen worden.

En nu ben ik plots de onredelijke omdat ik "zomaar" opslag zou krijgen na er expliciet om te vragen en nadat mijn projecten vertwintigvoudigd zijn in omvang? Ok, dan ben ik onredelijk.

Misschien willen ze je wel een niveau naar boven duwen omdat ze de shit ook zien en een volgend slachtoffer gevonden hebben. Tip van het huis: N-E-E zeggen.

Bespaar me daarvan.

Idem met je collega 'die probeert om werk bij je te dumpen'. Bij mij proberen ze nooit werk te dumpen hoor. Best case krijg je een nee. 95% kans dat je mail rechtstreeks in de vuilbak vliegt. Ik doe wat de hierarchie mij vraagt, niet wat jan en pietje mij vragen. Moest iedereen eens gewoon doen wat van bovenaf gevraagd was. Het zou waarschijnlijk wat meer gefocused verlopen ipv iedereen die gewoon zelf kiest wat hij prioritair vindt.

Inderdaad.
Rechtstreeks geforward naar mijn teamlead, die dit vervolgens op zijn beurt terug geforward heeft naar mijn collega met een: "Dit was niet de afspraak. Jij ging dit project verder doen."

Awkward (voor hem). Wanhopig op zoek om zijn werkdruk te verlagen maar vanaf nu is het ieder voor zich. Leuke sfeer!
 
Laatst bewerkt:
Voel ik daar een beetje onzekerheid uit de pamper sijpelen? :)

Grappig geformuleerd. Maar eigenlijk niet neen, ik zou niet weten over wat ik onzeker zou moeten zijn?
Meer curiositeit en ook een beetje hoongelach: "OMG! Iemand vraagt opslag! Escaleren naar de Managing Director! :eek2: :eek2: :eek2: "
 
Weet je nog, dat project waarover "absolutely nothing to worry about is" volgens mijn voorganger die zijn ontslag heeft ingediend?

Wel, bleek nu dat die aannemer op het ogenblik vóór de overdracht op een haar na een hoge druk gaspijpleiding heeft "gemist" (ik verdenk hen er zelfs van ze geraakt te hebben) omdat hij zijn plannen met ondergrondse infrastructuur niet gecheckt heeft. En niemand vond het nodig om dit te escaleren. Ze zijn momenteel vrolijk aan het verder bouwen bovenop die pijpleiding. Maar hey, mac-bc, geen zorgen jongen, we hebben op papier van de openbare nutsmaatschappij dat ze er volledig ok mee zijn! 🤡

Mac-bc: "Stuur je dat eens door?"
Aannemer: "Jah, zal ik dadelijk doen! Enfin, het is eigenlijk een Whatsappje."
Mac-bc: :wtf:

*Zucht*
Je kunt ook gewoon nooit genoeg betaald worden om aannemers te moeten controleren.

Zonet de hoogstnoodzakelijke en hoogstdringende escalatiemail gestuurd naar de klant en morgen is mijn vrije dag. Dat wordt weer een rustig, zorgeloos verlofdagje zie. Héérlijk! :thumb::thumb:
In before: "Er bestaan bijna geen jobs waar je niet 4/5 kunt werken! Het is allemaal een kwestie van goed in te regelen!"
 
Weet je nog, dat project waarover "absolutely nothing to worry about is" volgens mijn voorganger die zijn ontslag heeft ingediend?

Wel, bleek nu dat die aannemer op het ogenblik vóór de overdracht op een haar na een hoge druk gaspijpleiding heeft "gemist" (ik verdenk hen er zelfs van ze geraakt te hebben) omdat hij zijn plannen met ondergrondse infrastructuur niet gecheckt heeft. En niemand vond het nodig om dit te escaleren. Ze zijn momenteel vrolijk aan het verder bouwen bovenop die pijpleiding. Maar hey, mac-bc, geen zorgen jongen, we hebben op papier van de openbare nutsmaatschappij dat ze er volledig ok mee zijn! 🤡

Mac-bc: "Stuur je dat eens door?"
Aannemer: "Jah, zal ik dadelijk doen! Enfin, het is eigenlijk een Whatsappje."
Mac-bc: :wtf:

*Zucht*
Je kunt ook gewoon nooit genoeg betaald worden om aannemers te moeten controleren.

Zonet de hoogstnoodzakelijke en hoogstdringende escalatiemail gestuurd naar de klant en morgen is mijn vrije dag. Dat wordt weer een rustig, zorgeloos verlofdagje zie. Héérlijk! :thumb::thumb:
In before: "Er bestaan bijna geen jobs waar je niet 4/5 kunt werken! Het is allemaal een kwestie van goed in te regelen!"

gsm uitzetten of op het werk laten.

graag gedaan.
 
Terug
Bovenaan