Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Zonet de hoogstnoodzakelijke en hoogstdringende escalatiemail gestuurd naar de klant en morgen is mijn vrije dag. Dat wordt weer een rustig, zorgeloos verlofdagje zie. Héérlijk! :thumb::thumb:
Waarom zou dat niet zorgeloos worden?
Als die klant al meerdere dagen bezig is met die werken, dan kan die ene dag er ook wel nog bij als hij op de hoogte is.
En als dat zo dringend en escalerend is, bel je toch beter ipv mailen.

In uw out of office mail zet je "Ingenieur mac-bc is op 15/05 op verlof, vanaf 16/05 is zijn genialiteit opnieuw ter uwer beschikking."

En hopla, gsm/email uit, en met de speedo aan het strand morgen :cheer:
 
Waarom zou dat niet zorgeloos worden?
Als die klant al meerdere dagen bezig is met die werken, dan kan die ene dag er ook wel nog bij als hij op de hoogte is.
En als dat zo dringend en escalerend is, bel je toch beter ipv mailen.

In uw out of office mail zet je "Ingenieur mac-bc is op 15/05 op verlof, vanaf 16/05 is zijn genialiteit opnieuw ter uwer beschikking."

En hopla, gsm/email uit, en met de speedo aan het strand morgen :cheer:
Out of office 14e 18.00 tot 16e 8.00. Voor dringende zaken: mail van je mgr.

Have fun
 
WTF zeg, ik vind geen enkele wedde het waard om uw mentale gezondheid om zeep te helpen maar voor dit soort job + stress zo'n wedde al zeker niet. Geen idee wat zijn ancienniteit is maar ga dan voor die verguisde overheid werken zeg, er zitten daar best wel interessante jobs bij, zeker voor een ingenieur. Ja den auto gaat hij moeten opgeven, het hangt er ook maar van af hoeveel waarde je daaraan hecht.
Mac en de waarde van een firma wagen?

Daar zijn al pagina's/boeken over geschreven
 
Mac en de waarde van een firma wagen?

Daar zijn al pagina's/boeken over geschreven
Gohja, ikzelf hecht er toch ook wel hoge waarde aan. Maar natuurlijk, als ik even veel 'extra' zou krijgen in m'n zakken dat ik in principe die zelfste wagen particulier kan kopen/afbetalen (netto dus, niet noodzakelijk splinternieuw af fabriek) dan heb ik uiteraard liever die centen.

Niet alleen zou ik dan niet verplicht in een EV terecht komen, de wagen wordt dan ook nog eens effectief van mij ipv dat ik er enkel wat vruchtgebruik van heb.
Elke 4/5 jaar een nieuwe is al leutig en wel, maar dat komt dus ook telkens met een heel gedoe (met als recentste gedoe dus heel dat EV gezever). Maar ik zou geen enkel probleem hebben om pakweg 10j met m'n huidige wagen rond te toeren hoor.

Idealiter zou dat opgelost worden door het huisvestingsluik van mobi-budget. Maar zoals al eerder aangehaald, da's enkel een optie als je nog veel schulden hebt, dus pakt ni voor mij.

Basically, geen wagen op nieuwe job? Show me the money!
Afhankelijk daarvan maak je dan de overweging lijkt mij.

Kantlijn weliswaar -> Indien je voor 't werk constant 1000en kilometers moet trekken zou ik ni zo content zijn met mobi-budget. Ja, je koopt uw eigen wagen, maar je bent em dan in feite op uw eigen kosten aan het 'oprijden' aan de lopenden band voor de WG. Alsook is uwe 'naft' dan voor uzelf, dus dan haal je er nooit voordeel uit lijkt mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Het is weer van dat:

het jaarlijkse verplichte nummertje bij HVW om mijn vrouw haar papieren in orde te hebben voor werkloosheid in de zomer periode (tijd dat ze zonder contract zit).


Dagenlang moeten wachten om een reply te krijgen van hen (want telefonisch uiteraard onbereikbaar),
om dat een hoop tegenstrijdige info te moeten lezen die gewoon niet klopt. (ze zou haar moeten verplicht inschrijven binnen de 8 dagen na haar C4 te krijgen)
(ik heb nu een link terug gezonden van hun EIGEN WEBSITE, waarop staat dat werken in een onderwijs instelling een uitzondering is, en ze hiervoor is vrijgesteld).

Bovendien een hoop taalfouten... Waarop je echt het gevoel hebt van 'als die nog niet correct kan schrijven, wat gaat die dan af weten van de wetgeving' :sop:


Eventjes dacht ik van: fuck it, ik ga haar gewoon inschrijven bij een vakbond voor de minste mizerie,
maar ook daar geraak ik niet binnen telefonisch. Ongehoord toch.

Toch maar op de harde noot bijten, document C1 zo volledig mogelijk invullen, en hopen dat het ditmaal goed komt.

(vorig jaar was het trouwens hetzelfde liedje. Toen hadden ze gezegd dat ze niet genoeg gewerkte dagen al had, maar wel gedeeltelijk ging kunnen stempelen. Uiteindelijk was daar ook niets van waar. Ik vraag me af waar ze die HVW'ers recruiteren. Ik ga gewoon niet meer bellen, denk ik, want hoe meer ik er over na denk, hoe beter ik gewoon alles zelf doe )


Edit: ik ga gewoon dit afprinten en bij de aanvraag steken.

Toch al ver gekomen dat IK hun handje moet vast houden, en hen de regels moet gaan uitleggen.
 
Laatst bewerkt:
geen personen onuitgelokt gaan viseren op deze manier
het jaarlijkse verplichte nummertje bij HVW om mijn vrouw haar papieren in orde te hebben voor werkloosheid in de zomer periode (tijd dat ze zonder contract zit).
Dagenlang moeten wachten om een reply te krijgen van hen (want telefonisch uiteraard onbereikbaar),
om dat een hoop tegenstrijdige info te moeten lezen die gewoon niet klopt.

Bovendien een hoop taalfouten... Waarop je echt het gevoel hebt van 'als die nog niet correct kan schrijven, wat gaat die dan af weten van de wetgeving' :sop:

Ik vraag me af waar ze die HVW'ers recruiteren.

Toch al ver gekomen dat IK hun handje moet vast houden, en hen de regels moet gaan uitleggen.
Je moet misschien eens vragen aan @mac-bc of hij geen oplossing heeft voor het ondermaatse functioneren van ons ambtenarenapparaat?
 
Ik kan wel janken. Serieus spijt van het verlaten van m'n vorige job, feitelijk een incassobureau. Nu aan de slag als debiteurenbeheerder, 3 dagen, en ik weet gewoon niet wat ik bezig ben cru gezegd. Nu moet ik ook factureren, wat ik nooit heb gedaan. Op het sollicitatiegesprek ging men er zo losjes over. Terugkijkend is de vacature niet wat ik had verwacht en mis ik gewoon de nodige kennis (Navision).

Over een week is de persoon weg die ik vervang en ik snap het eigenlijk niet. Tijd om nota's fatsoenlijk te nemen heb ik niet. Dan werkt die persoon tot de middag en erna loop ik verloren. Wat ga ik komende 2 dagen doen?
Nog nooit zo machteloos gevoeld. Laat me een examen leren en dat lukt wel, maar als ik iets moet aanleren sta ik onder stress om lomp over te komen. Ik hoop ergens dat ze me beter ontslaan want door zelf ontslag te nemen kan ik niet doppen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan wel janken. Serieus spijt van het verlaten van m'n vorige job, feitelijk een incassobureau. Nu aan de slag als debiteurenbeheerder, 3 dagen, en ik weet gewoon niet wat ik bezig ben cru gezegd. Nu moet ik ook factureren, wat ik nooit heb gedaan. Op het sollicitatiegesprek ging men er zo losjes over. Terugkijkend is de vacature niet wat ik had verwacht en mis ik gewoon de nodige kennis (Navision).

Over een week is de persoon weg die ik vervang en ik snap het eigenlijk niet. Tijd om nota's fatsoenlijk te nemen heb ik niet. Dan werkt die persoon tot de middag en erna loop ik verloren. Wat ga ik komende 2 dagen doen?
Nog nooit zo machteloos gevoeld. Laat me een examen leren en dat lukt wel, maar als ik iets moet aanleren sta ik onder stress om lomp over te komen. Ik hoop ergens dat ze me beter ontslaan want door zelf ontslag te nemen kan ik niet doppen.
Ik zou vooral niet te snel panikeren. Het kan ook zijn dat de persoon die jou een snelcursus moet geven dit niet goed doet. Het is sowieso al niet optimaal dat die maar halve dagen werkt. Ik zou dit gewoon eerlijk aankaarten bij je leidinggevende dat je wat meer begeleiding/inlooptijd nodig hebt.
 
@TRUMP wat is eigenlijk de reden van de werkloosheid van je vrouw?
Schoonmaaksector in een schoolvakantie?

Nemen ze haar erna terug in dienst?
 
@TRUMP wat is eigenlijk de reden van de werkloosheid van je vrouw?
Schoonmaaksector in een schoolvakantie?

Nemen ze haar erna terug in dienst?
Jep.
Vaste contracten bestaan daar niet.
Telkens contract van 10.5 maanden.

1.5 maand werkloos.

Ook voor mensen die er al 30 jaar werken.

Geen probleem voor ons hoor. Mits die vrijstelling van werkzoekend zijn.

Al kan ik me voorstellen dat anderen daar wel problemen mee hebben. 30 jaar werken bij een werkgever zonder vast contract is idd wat bedroevend.
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer hoor: de ingenieur als moderne loonslaaf.

Je doet een intensieve studie (in tegenstelling tot heel wat andere richtingen) en wordt daarna vaak ingezet als moderne loonslaaf met grote verantwoordelijkheden, grote werkdruk in een competitieve omgeving waar elke fout objectiveerbaar is à xx% billability enzovoort.
Weer datzelfde deuntje van zelfbeklag. Intensieve studie? Ik ging amper naar de les (in het 4de jaar heb ik geen enkele les gevolgd) en studeerde hooguit 3-4 maand.

Ik beschouw me ook geen loonslaaf.
Ik heb eigenlijk altijd het gevoel gehad van veel vrijheid te hebben, iets wat de gemiddelde bediende / arbeider niet heeft, die hebben vaak nul autonomie. Ik werk af en toe 2-3 dagen aan één specifiek ding, en dan lees ik geen mails, antwoord ik amper telefoons. Dat kom je als operationele medewerker niet mee weg.
Jezelf een loonslaaf noemen getuigt van weinig besef van de mogelijkheden die je met jouw diploma hebt.
Ik heb de eerste twee jaar een manager gehad die me redelijk kort opvolgde, ondertussen werk ik al 20 jaar zowat volledig autonoom.

Volgens jou is elke fout objectiveerbaar, ik zie het omgekeerd , ik zie dat al mijn realisaties objectiveerbaar zijn geweest, en dat die me promoties opleverden. Wanneer je dan wat exposure hebt in het management, helpt je dat gewoon vooruit. Dat geldt niet voor 80-90% van de medewerkers in een bedrijf.
Ik zie een perfect vergelijkbare situatie bij mijn vrienden (die ook ir zijn).

En maar (profi)teren op het enthousiasme en de no-nonsens mentaliteit om ze uit te persen.
Indien je jezelf wilt laten uitpersen, maar ik heb de indruk dat jij hetzelfde zou doen in een andere functie hoor. Jij voelt je duidelijk te belangrijk en teveel "carend" om niet alles op te lossen.
Dan kun je beter een softe keuze maken in het hoger onderwijs waar je op uw sokken een master haalt door 12u les per week te volgen en u vervolgens ergens te nestelen in een anoniem overheidsorgaan (in dezelfde loonschaal als de ingenieur, want: master) om daar wat papers te schrijven rond genderneutraliteit in publieke gebouwen.
Tsja dat doen alle ambtenaren, daar papers overschrijven, hoe kan je zo gefrustreerd in het leven staan.
En in dezelfde loonschaal? Neen. In geen jaren.
Ik zeg het nogmaals: ik ga lezingen beginnen geven aan 6de-jaars over welke studiekeuze ze moeten maken. En ingenieur komt ergens helemaal onderaan het lijstje "bang for the buck". Ik heb mijn korte samenvatting hier al ergens gegeven.
Blijf jij met jouw bekrompen en gefrustreerde visie maar ver weg van de jeugd, ga misschien naar een rustoord om daar samen met enkele verzuurde bejaarden te klagen over het weer of zo. 't Is niet omdat jij jouw kansen verprutst dat je die van de jeugd ook moet verklooien.
Ooit al eens bedacht dat de oorzaak gewoon bij jou ligt? Is dit beroep misschien niets voor jou?
 
Laatst bewerkt:
Jep.
Vaste contracten bestaan daar niet.
Telkens contract van 10.5 maanden.

1.5 maand werkloos.

Ook voor mensen die er al 30 jaar werken.

Geen probleem voor ons hoor. Mits die vrijstelling van werkzoekend zijn.

Al kan ik me voorstellen dat anderen daar wel problemen mee hebben. 30 jaar werken bij een werkgever zonder vast contract is idd wat bedroevend.
Dat is dus gewoon een frauduleus systeem om geen mensen te moeten aanwerven met een vast contract.
Je weet toch dat zo'n vast contract haar ook bescherming biedt?
 
Jep.
Vaste contracten bestaan daar niet.
Telkens contract van 10.5 maanden.

1.5 maand werkloos.

Ook voor mensen die er al 30 jaar werken.

Geen probleem voor ons hoor. Mits die vrijstelling van werkzoekend zijn.

Al kan ik me voorstellen dat anderen daar wel problemen mee hebben. 30 jaar werken bij een werkgever zonder vast contract is idd wat bedroevend.
En er is geen mogelijk om op een andere locatie te poetsen die maand?

Nu ze weten waarschijnlijk wel dat als ze mensen een vast contract aanbieden ze ze die maanden niet op (tijdelijke) werkloosheid kunnen zetten wegen economische redenen en ze ofwel ander werk moeten bezorgen ofwel gewoon betaald thuis laten zitten.

Heel proper is het allesinds niet.
 
En er is geen mogelijk om op een andere locatie te poetsen die maand?

Nu ze weten waarschijnlijk wel dat als ze mensen een vast contract aanbieden ze ze die maanden niet op (tijdelijke) werkloosheid kunnen zetten wegen economische redenen en ze ofwel ander werk moeten bezorgen ofwel gewoon betaald thuis laten zitten.

Heel proper is het allesinds niet.
Dit, of een felxijob in de zorg als ze dat zie tzitten. Al is het logistiek. Da's eten rond brengen enz.
 
Weer een amusante week hier. Never waste a good opportunity om onkunde te demonstreren als mgmt...

  • Auto saga: Je kunt je mijn rant hier wsch herinneren. Ze gingen auto's afschaffen want te duur. Iedereen mopperde dat ze dan maar elektrisch moeteng gaan. Was niet aanvaardbaar. Uiteindelijke conclusie was "auto's gone". Gemopper met legal. Goed, ik mag auto houden of 2300 bruto erbij schrijven per maand. Deze week update dat we nu toch elektrisch mogen gaan (met CREG tarief). Kregen we plots ook deze week een Europese tankkaart ipv Belgische. En budgetten voor iedereen naar boven. :laugh: Hadden ze maar geluisterd om niks te veranderen. Maar nee, doorduwen, wsch ergens tegen de lamp lopen en nu 'open de floodgates' om te compenseren. Vreemde besparing. Oh zo onvoorspelbaar. Na 9 mnd iedereen afpissen en het willen afschaffen van auto's is de conclusie...
    • Budgetten voor iedereen 100 euro naar boven
    • Je mag je auto inruilen voor 2200-2300 bruto per maand - als je wil. Als je niet wil, hou je maar je auto met verhoogd budget
    • Enkel naft --> Mogen nu EV doen met laadpaal en CREG tarief
    • BE -> EU tankkaart
  • Deze week 3 man mogen killen in ons team omdat we support moeten doen voor een product van het team dat gekilld is. We hebben 1 mogen hiren in het support team, maar als 'compensatie' moeten er 3 buiten in een ander team (redelijk random - waarom dat team en waarom 3, niemand die het weet). Gaan in dat impacted team van 8 naar 5. Onze timeline schuif 8 weken op. Is hoger mgmt plots verrast dat bijna de helft van een team killen een impact heeft. "we waren ons niet bewust van de impact" :laugh: Ze willen hun kak nu intrekken, maar de notice is al gegeven en binnen 4 weken zijn ze buiten en nu gaan ze andere tijdelijke rehiren en die buiten smijten eind juni. Super efficient :laugh: Ik maak een voorspelling. We gaan tijd verschijten aan die rehiren en ze gaan er 2d zijn en al weer buiten liggen. Onze HR is niet zo efficient (zie de auto saga :laugh:)
  • Het gekillde team had overigens 60 klanten. Van die 60 zijn er nu al 50 verlengd tot begin 2026 (normaal gingen die allemaal eind 2024 buiten liggen) - die moeten we dus allemaal supporteren met die 1 extra resource (waar we 3 andere voor mogen opgeven). Dat vroegere team had 6 full time support en 10+ pre en post-sales field mensen (die zijn er dus allemaal niet meer)... Super realistisch. mgmt: "ja, maar die klanten hadden long-term contracten waarvan we niet op de hoogte waren". Ahja, we hebben dus contracten niet gecentraliseerd, sturen een 'we stoppen dit product' email en dan komen al die klanten af met getekende contracten. HI-LA-RISCH. Eventjes de geniale n+3 op gewezen dat het niet zo verstandig is met resources die op nieuwe producten werken de obsoleted shitstorm op te lossen. Maar goed "those are commitments for which we have a contract". "We also have an employment contract with our employees". Het was even stil aan de andere kant.
  • Ik heb vorige week aan mijn geniale n+3 nog eens moeten uitleggen wat schaaleffecten zijn in een fixed cost business. Ja, de kosten zijn nu X, maar we moeten volume rampen. Boven volume Y is alles profit. "amazing how this works". Zal eens een economy 101 sturen. Dat managet dus een 200M business :laugh: Haar favoriete move is (waar ik dus even wou uitleggen dat we niet kunnen blijven de fixed cost investment doen en halverwege killen zonder ooit eens de vruchten te plukken): Haar favoriete move:
    • Doe fixed cost investment van paar M
    • Ramp volume
    • Na 6 mnd zit je ramped tot halverwege profitability en opex van zo goed als 0 en minuscule incrementele kost (gross margin 90-95%...)
    • Kill volledige product wegens niet profitable en de minuscule incrementele kosten zijn 'niet tolereerbaar'
    • Rinse and repeat...
  • Dunno of ik het hier gepost had. Er was een issue met legal gedoe. Onze competitor had een "cease and desist" letter van FDA gekregen wegens product te verkopen met claims die niet onderbouwd waren. Op onze website stond ook een product met gelijkaardige claims en 0,0 onderbouwing. Legal zat heel de tijd te neuten tegen ons dat we te ver gingen in onze claims in onze manual, terwijl op de website 10x verder ging. Na 5 meetings beu en dus gewoon screenshotje van de website gestuurd naar legal en dezelfde n+3 met de vraag "mogen we niet gewoon dezelfde claim in onze manual zetten, ik ga ervan uit dat wat op de website staat gecleard is door legal" (haha, uiteraard niet, maar van de domme gedragen kan ik goed). 2 weken verstrijken en horen niks. Meeting met legal over iets anders en ik laat zo gewoon eens vallen, 'euhm hoe zit dat met mijn email van vorige week'. 'ahja, moet ik nog eens naar kijken. Die andere hebben een cease and desist letter gekregen' (no shit, legal heeft ook het nieuws eens gecheckt...). Die sjarel van legal kijkt daar ter plekke naartoe en ziet dat de pagina volledig ge-edit is 1 w geleden zonder clearance van legal (de claims zijn er allemaal weg - I wonder why). Die hebben dat dus gewoon weggefoefeld zonder iemand iets te laten weten. Cege snel verdwenen uit de discussie. Heeft mickey mouse n+3 manager ook semi ambras met corporate legal die met een FDA cease and desist letter zit te dreigen. Wederom HI-LA-RISCH.

Anyway. De Q results van onze divisie gaan blijkbaar pokkeslecht zijn. Europa is above quota, USA zuigt. Hopelijk vliegt het US mgmt in het putje of gaan ze eens in US herstructureren ipv altijd de goedkope EU resources te dumpen.
 
Dat is dus gewoon een frauduleus systeem om geen mensen te moeten aanwerven met een vast contract.
Je weet toch dat zo'n vast contract haar ook bescherming biedt?

Uiteraard heeft een vast contract voordelen en zekerheid.

Maar wij hebben niet te kiezen he.
 
Terug
Bovenaan