Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik had jullie eerder al verteld over de eindeloze handovers van projecten die als een hete aardappel naar elkaar doorgeschoven worden, teruggeduwd worden, handen van afgetrokken worden, ... door de massale uitstroom van collega's.

Daar komen mijn 14 projecten nu ook nog eens bij, waarvan enkele kleppers. Mijn collega's zien mij graag komen natuurlijk. De laatste dagen staat mijn telefoon roodgloeiend van collega's die excuses zoeken om een project niet te moeten overnemen, mijn baas die zegt "dat het wel zal moeten", sommigen die er toch tussenuit proberen murwen, elleboogwerk, politieke spelletjes, ...

Man man, wat een chaos. :')
Het voelt aan als een brandend gebouw terwijl ik naar buiten aan het rennen ben. Er zijn nog 2 gangen (werkdagen) waar ik doormoet. Mensen trekken aan mijn mouw, ik moet over lijken klauteren, ... Maar ik zie het licht al. En vrijdagavond zal ik, weliswaar licht gehavend, terug frisse lucht kunnen happen.

Maar eerst nog volle bak rapportjes afwerken, collega's briefen, klanten briefen, ...
 
Ik had jullie eerder al verteld over de eindeloze handovers van projecten die als een hete aardappel naar elkaar doorgeschoven worden, teruggeduwd worden, handen van afgetrokken worden, ... door de massale uitstroom van collega's.

Daar komen mijn 14 projecten nu ook nog eens bij, waarvan enkele kleppers. Mijn collega's zien mij graag komen natuurlijk. De laatste dagen staat mijn telefoon roodgloeiend van collega's die excuses zoeken om een project niet te moeten overnemen, mijn baas die zegt "dat het wel zal moeten", sommigen die er toch tussenuit proberen murwen, elleboogwerk, politieke spelletjes, ...

Man man, wat een chaos. :')
Het voelt aan als een brandend gebouw terwijl ik naar buiten aan het rennen ben. Er zijn nog 2 gangen (werkdagen) waar ik doormoet. Mensen trekken aan mijn mouw, ik moet over lijken klauteren, ... Maar ik zie het licht al. En vrijdagavond zal ik, weliswaar licht gehavend, terug frisse lucht kunnen happen.

Maar eerst nog volle bak rapportjes afwerken, collega's briefen, klanten briefen, ...
Ben je dan toch eindelijk vertrokken? Proficiat!
 
Bij ons zeggen ze vaak "we zijn de sporen aan het leggen terwijl de trein is aan het rijden."

Ze willen bij ons nu scope blijven verminderen voor een mvp, wat er heel vaak op neerkomt dat ze hopen chance te hebben dat klanten de eerste 2 maanden na mvp iets dat we nog niet kunnen aanleveren, niet nodig zullen hebben. Wishful thinking.

Ze snappen bij ons niet dat een bestaand product vervangen met nieuwe technologie veel moeilijker is om in een basic uitwerking in de markt verkocht te krijgen dan de launch van een volledig nieuw product. Onze prijzen zijn hoog, klanten gaan het echt niet goed verteren dat we ineens met een "mvp" afkomen die in essentie een grote stap terug is van het product dat ze nu krijgen. Die hebben daar toch geen boodschap aan dat wij met strakke deadlines zitten en de volledige technische infrastructuur moet worden vernieuwd...

Ik vraag me ook meer en meer af hoe strak die deadline effectief is, en in hoeverre hoger management gewoon heeft beslist dat ze de huidige licentie niet een beetje extra willen verlengen ook al is die optie er nog.
 
Volgens mij gaat hij gewoon met verlof. De boemerang komt dus vermoedelijk nog terug...

Ja, maar wel met een uitzonderlijk lang verlof.

De meeste klanten smijten nu nog vlug vanalles in mijn bak. Projecten die tijdelijk op een lager pitje stonden, daar krijg ik nu van alle geledingen plots berichten binnen: "Moet dit niet nog bekeken worden?", "Is dat gecheckt?", "Ben je je bewust van x, y?", ... Man, wat haat ik dit soort dingen. Je zou het ontzien om verlof te nemen. Sommige projecten zijn gewoon niet gemaakt om overgedragen te worden. De historie ervan is te belangrijk en uitgebreid.

Mijn baas die om de 2 dagen een statusmeeting inlegt over de overdrachten. De zenuwachtigheid druipt ervan. Mijn n+2 die zich komt moeien in de overdrachten. Sales-gasten die zich komen moeien in de overdrachten "mijn klant moet goed opgevolgd worden!". Ze zijn plots allemaal wakker geschoten...

... Behalve HR met hun beslissing over mijn loonsverhoging natuurlijk. We zijn de voorlaatste dag. Volledige radiostilte. Trekt echt op niets.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar wel met een uitzonderlijk lang verlof.

De meeste klanten smijten nu nog vlug vanalles in mijn bak. Projecten die tijdelijk op een lager pitje stonden, daar krijg ik nu van alle geledingen plots berichten binnen: "Moet dit niet nog bekeken worden?", "Is dat gecheckt?", "Ben je je bewust van x, y?", ... Man, wat haat ik dit soort dingen. Je zou het ontzien om verlof te nemen. Sommige projecten zijn gewoon niet gemaakt om overgedragen te worden. De historie ervan is te belangrijk en uitgebreid.

Mijn baas die om de 2 dagen een statusmeeting inlegt over de overdrachten. De zenuwachtigheid druipt ervan. Mijn n+2 die zich komt moeien in de overdrachten. Sales-gasten die zich komen moeien in de overdrachten "mijn klant moet goed opgevolgd worden!". Ze zijn plots allemaal wakker geschoten...

... Behalve HR met hun beslissing over mijn loonsverhoging natuurlijk. We zijn de voorlaatste dag. Volledige radiostilte. Trekt echt op niets.
Heel veel 'dringende' problemen lossen zich op als je ze enkele weken laat liggen. Ik zou dan ook absoluut niets van werk doen tijdens je verlof.
Laptop op je werk laten bvb. .
 
Ik weet niet of ik na bovenstaand bericht hier nog iets gepost heb, ik kan het toch niet terug vinden.

Maar we hebben dus toch nog een overnemer gevonden voor de hele ploeg met bijhorende werk. Zelfs onze ploegbaas die al ergens anders werkte gaat mee over. Hij is ondertussen zelfs al bezig bij het nieuwe bedrijf waar we naartoe gaan.
Normaal gezien hadden wij er ook moeten beginnen vanaf 1 juni, maar omdat er zaken in orde gemaakt moeten worden bij de vdab is dat uitgesteld, was 1 juli geworden, maar dat gaat zelfs niet meer lukken want ik heb een afspraak voor een gesprek bieden vdab op 5 juli.
Het tempo waaraan ze bij de vdab werken is blijkbaar dat van een slak aan de valium, want dit noemen ze dan nog wel een "spoedprocedure".
Ale, de eerste 2 man van onze ploeg, waarvan alles al in orde is mogen dan toch al over gaan.
Zij mogen vanaf maandag beginnen bij de andere werkgever.
Maar ik en een andere collega zullen dus nig moeten wachten. Mijn afspraak bij de vdab is dus zoals ik hierboven al zei op 5 juli, mijn collega heeft pas een afspraak op 17 juli.

En dat noemen ze dan een "spoedprocedure"...
Ze moesten zich schamen bij de vdab dat ze zo traag werken!
 
PoKnlln.jpeg
 
Mooi "schoolvoorbeeld"
  • leerlingen maken ruzie met leerkracht op mondeling examen - beginnen haar o.a. uit te schelden, en er zijn getuigen (andere leerlingen die dat bevestigen). Reactie van de school: er wordt een nieuw mondeling examen ingericht voor 2 leerlingen.
  • 5 leerlingen dagen bewust niet op voor het examen - reactie school: er wordt een nieuw examen ingericht voor deze 5.
En verwacht men dan dat leerlingen wat meer normen en waarden gaan appreciëren? Dat leerkrachten/directies wat assertiever gaan worden? Of dat de job wat aanzien zal krijgen, leerlingen wat normaal gedrag bijbrengen?

Imo maar 1 oplossing: alle betrokken leerkrachten, directie en leerlingen buiten zwieren - totaal ongeschikt materiaal. Ik zal eens tegen u been pissen en vragen of het warm is - krijg ik dan een snoepke?
 
Mooi "schoolvoorbeeld"
  • leerlingen maken ruzie met leerkracht op mondeling examen - beginnen haar o.a. uit te schelden, en er zijn getuigen (andere leerlingen die dat bevestigen). Reactie van de school: er wordt een nieuw mondeling examen ingericht voor 2 leerlingen.
  • 5 leerlingen dagen bewust niet op voor het examen - reactie school: er wordt een nieuw examen ingericht voor deze 5.
En verwacht men dan dat leerlingen wat meer normen en waarden gaan appreciëren? Dat leerkrachten/directies wat assertiever gaan worden? Of dat de job wat aanzien zal krijgen, leerlingen wat normaal gedrag bijbrengen?

Imo maar 1 oplossing: alle betrokken leerkrachten, directie en leerlingen buiten zwieren - totaal ongeschikt materiaal. Ik zal eens tegen u been pissen en vragen of het warm is - krijg ik dan een snoepke?
Waarom moeten de betrokken leerkrachten en directie worden buitengegooid als leerlingen ruzie maken op een examen?
 
Waarom moeten de betrokken leerkrachten en directie worden buitengegooid als leerlingen ruzie maken op een examen?
Omdat ze de b*llen niet hebben om gewoon 0 te geven en een C -attest. Ze graven de lat 1 meter diep onder de grond om erover te geraken, je kan er over rollen.

Edit: Jij kent het domein zeer goed en geeft nuttige input, ik reageer ik idd fel op - maar dat is echt pure frustratie die eigenlijk goed bedoeld is. Ik weet niet hoe je zoiets oplost maar gewoon doen alsof er niets gebeurd is en speciaal een extra examen inrichten - dat is het toch ook niet. Bijkomend mag je ook zeker zijn dat dit slechts het topje van de ijsberg is voor de betrokken leerlingen.
 
Ah, je spreekt dus over after the fact. Mja, ik weet niet of die leerkrachten daar achter zitten of gewoon de directie.
Dat is correct- maar mocht ik leerkracht zijn en de directie zou me dit echt opdringen zou ik me weren als een duivel in een wijwatervat. Zeker als er reeds een aanzienlijke voorgeschiedenis is met de betrokken leerlingen.

Wellicht kan je daaraan wel kapot gaan als leerkracht - als je daar te fel in zou opgaan, ik zou geen goede leerkracht zijn
 
Dat is correct- maar mocht ik leerkracht zijn en de directie zou me dit echt opdringen zou ik me weren als een duivel in een wijwatervat. Zeker als er reeds een aanzienlijke voorgeschiedenis is met de betrokken leerlingen.
Ja die discussie is hier al een paar keer gevoerd, kan een leerkracht voet bij stuk houden of is die de speelbal van de directie. Leek ook niet echt iets met een eenvoudig antwoord op.
 
Examens is iets van 't einde van 't jaar. Ik zou zoiets hebben van 'mannekes, ik kom ni af in mijn verlof om dat extra mondeling examen af te nemen hoor'. Iets wat men totaal niet verdiend heeft.
Dunno wat het conflict was & wie in fout was, dus de 'eerste retry' ... maybe, als ik zelf denk dat ik mee in fout was. Maar de 2e retry? Jamais.

Anderzijds, 't is uw werk & ge wilt wss de gemoederen bedaard houden ook. Wss wilt ge ook gewoon van die sjarels vanaf, want als je ze buist zijn ze er 't volgend jaar gewoon weer.
En zo worden die leerlingen dan gewoon 't probleem van een ander, maar ben jij er alleszins toch vanaf & heb jij geen ambrass met uw management.
 
Ja die discussie is hier al een paar keer gevoerd, kan een leerkracht voet bij stuk houden of is die de speelbal van de directie. Leek ook niet echt iets met een eenvoudig antwoord op.

Ik was niet vast benoemd destijds, maar ik had ook geen grote vaste kosten (woonde toen nog thuis), dus ik had ook minder redenen om mij in te houden.
Samengevat: ik gaf les, had nogal een scherpe mening die ik ook regelmatig uitte tegen de directie. En vooraleer ik vast benoemd werd, mocht ik beschikken terwijl ik wel in een context van deeltijds beroeps, concentratieschool mijn klassen onder controle had en bij de examens (die voor alle leerlingen voor algemene vakken hetzelfde waren, ongeacht de leerkracht) ze beter scoorden dan gemiddeld, ondanks ik veel van de zwakkere klassen had.

Ik wist dat dat ging gebeuren. Want het jaar voor mij was net hetzelfde gebeurd met 2 zeer goede, jonge leerkrachten die ook al eens hun mond durfden open doen.

Er waren op dat moment ook enkele ja-knikkers, waarbij het altijd 'feest' was in de klas en die wel vastbenoemd zijn geraakt. Die zijn uiteindelijk zelf vertrokken, zelfs na benoeming, want na enkele jaren proppen tegen uw hoofd gesmeten gekregen te hebben ed. geraakt een mens dat ook beu. Maar dat ja-knikken lonender was dan een mening hebben en uiten, was wel vrij duidelijk.
 
Ik ben niet pedagogisch verantwoord, dat weet ik en dat zou mij geen sikkepit boeien.

Ik zou wel kijken wat de reden voor de ruzie was. Om zeker uit te sluiten dat het niet een gerechtvaardigde discussie was.
Indien niet gerechtvaardigd dan zou die van mij de punten krijgen die men had voordat dit was uitgewaaierd tot een discussie. Een herkansing als ik directielid was, nope, njet, never.

Verplicht de directie mij toch om die een nieuwe kans te geven, dan zal dat ofwel zonder mij zijn om dat examen af te nemen. Dan mag voor mijn part de directie opdraven om dat te organiseren en te quoteren. Ofwel zal dat examen van een niveau zijn waar 10/20 halen een uitdaging is.

Komen ze op die inhaaldag niet opdagen dan mogen ze fluiten naar een 2de dag. En parkeer ik het volledig bij de directie. Wat makkelijker zal zijn als ik vast benoemd ben maar ik niet zeker weet of ik de ballen ervoor zou hebben op het moment dat ik in het begin van mijn carrière zou zitten... Al zou ik wel argumenteren met de directie op een correcte wijze om dit standpunt te ventileren maar doorzetten tot op het naadje heb ik dan serieus mijn twijfels over of ik dat riskeer...

Nu bon, maar goed dat ik geen leerkracht ben. Ik ben nog van de oude stempel. En ik ben niet voor al die new wave shizzle die men ondertussen geïntroduceerd heeft. Als dat wil zeggen dat er dan personen zijn die afvallen... so be it. Maar ik heb natuurlijk makkelijk zeggen... ik sta er niet.
 
Net op een moment dat ik dacht alles meegemaakt te hebben met collega X..

- Er komt een verzoek van een andere dienst - zij plannen iets en vragen versterking, ik ben aanspreekpunt dus ik vraag aan ons team wie kan.
2 mensen bevestigen (waaronder collega X)
Vond ik al vreemd want ik zag dat hij een halve dag verlof had opstaan (maar kunt dat intrekken of 's avonds wat werken) dus ik geef door dat 2 personen bijspringen

- Paar dagen later stuur ik wat praktische dingen door naar hun 2.. plaats, uur, documenten etc
Geen antwoord, (lees)bevestiging

- Dag erop mail "Seg euhm ja last minute verandering, men madam haar shift is gewisseld dus die is nie thuis, geen opvang voor de kinderen. Ik kom niet, geef je even door"

Ik mail hm terug (met de volledige N+.. in Cc) dat dat niet de bedoeling is. Als hij afspraken heeft dat hij zich eraan moet houden en desnoods zijn vrouw maar afzegt aangezien hij eerst was. Er worden planningen gemaakt rekening houdend met het aantal personen. En dat ik zeker niet afzegt in zijn naam, dat mag hij zelf doen

Dat is 1..

Nu krijg ik een foto van een collega dat hij die dus heeft gevraagd om hem te sturen "dat hij moet werken, afgesproken op uur y plaats z" want hij wil zijn vrouw verrassen met een shopdagje + etentje. Maar hij moet een excuus hebben, de opvang is geregeld met de grootouders
Dit dus op de dag die hij bij mij heeft geannuleerd

Zeg gewoon op vraag "Sorry ik kan niet" en geen probleem, doen er nog 7 of 8. Het is ook vrijblijvend dus geen verplichting
Maar dit. Ongezien
 
Terug
Bovenaan