Over- en ondergewicht

Ruim vier kg kwijt ondertussen, halfweg :woohoo:.

(En nu hopen dat er de dagen volgend op 8 mei niet te veel bijkomt :unsure: ).
Uiteindelijk vorig weekend en maandag 1,3 kg erbij gekregen nadat er een zes afwas (terecht hoor met wat er qua eten en drank is ingegaan :unsure: ). Maar tis er wel quasi terug af. Nog een goeie drie en k zou gelukkig zijn :p .
 
Ik heb nu sinds kort ook m'n late night snacks opgegeven. Loopt nu wekenlang(weet niet precies wanneer ik begonnen ben) goed. Ik drink nu groene thee van Lipton gewoon om 's avonds toch iets van smaak in m'n mond te hebben. :sop: Positieve resultaten op de weegschaal wel, maar te traag naar m'n goesting.
 
Gastjes de dating topic is ----> die kant op.

Heeft iemand al serieuze ervaring met fasting?
Dacht van ineens enkele dagen te vasten in de hoop wat kilootjes te verliezen.
 
Een vraag voor de fitness boys hier.

Zijn er gemakkelijke, beginners routines die ik dagelijks kan doen om mijn spiermassa klein beetje op te bouwen?
Liefst ook met een online tutorial (youtube of dergelijke).
Graag rekening mee houden dat ik nog nooit sport of fitness heb gedaan.

Reden is dat ik van het weekend weer geconfronteerd werd met mijn zwak lichaam bij het heisen van een parasol en daarvoor wat platen gewicht (25kg). Verdorie een pees in mijn schouder mee verrekt. Ik dacht dat deze kwaaltjes pas vanaf levensjaar 30 zouden beginnen.

De kinesist wist mij te vertellen dat ik wat extra weerkracht moet opbouwen in mijn bovenlichaam, maar ook tot de onderrug/bekken moet gaan want daar zit er ook regelmatig iets verkeerd. Zij geeft mij een paar stretch oefeningen daarvoor, maar durft geen routine te geven voor kracht opbouw.

Vrienden en familie plagen mij ook altijd met fysieke zwakte, maar geven nooit een specifieke oplossing.

Ik heb jarenlang telkens met Nieuwjaar gedacht "Dit jaar ga ik voor de sixpack en brede schouders" en ik probeerde het altijd met bodyweight oefeningen. Allerhande push-up en squat variaties, dips, etc. Maar na enkele maanden gaf ik het altijd op of verloor ik interesse, wegens weinig zichtbare vooruitgang.

Dit jaar begonnen met gewichten, gewone dumbbells. Begonnen met 5kg elk hand, ondertussen 9kg elk hand. En ge merkt echt snel verbetering en extra spiermassa.
Beetje youtuben voor oefeningen en ge zijt vertrokken.
Dumbbells hebt ge voor 50 euro (incl verzendkosten, toch waar ik woon) en dat zijn er dan waarvan ge het gewicht kunt verstellen, dus geen nieuwe kosten elke maand.

Ik raad dus dumbbells boven bodyweight aan als ge spiermassa wilt opbouwen.
Al wil ik in de toekomst wel terug overschakelen op bodyweight (combinatie). Ik moet en zal ooit ne free handstand pushup doen.
 
Gastjes de dating topic is ----> die kant op.

Heeft iemand al serieuze ervaring met fasting?
Dacht van ineens enkele dagen te vasten in de hoop wat kilootjes te verliezen.

Wat kilootjes verlies je niet op enkele dagen. Het enige dat je op een paar dagen verliest is vocht en mss een paar gram vet. Vasten is geen dieet maar een tijdsregeling. Ipv dat je bijvoorbeeld 2000 kcal eet tussen het opstaan en terug gaan slapen ga je bij vasten die 2000 kcal tussen bv. 12 uur ‘s middags en 8 uur ‘s avonds eten.

Als je wilt afvallen dan moet je minder calorieën eten en dat langer dan een paar dagen doen.
 
Popular-Diets.jpg
 
Ik heb nu sinds kort ook m'n late night snacks opgegeven. Loopt nu wekenlang(weet niet precies wanneer ik begonnen ben) goed. Ik drink nu groene thee van Lipton gewoon om 's avonds toch iets van smaak in m'n mond te hebben. :sop: Positieve resultaten op de weegschaal wel, maar te traag naar m'n goesting.
Wat is dat dan "te traag naar je goesting"? :)
 
Intermittent fasting is mijn ervaring gemakkelijk vol te houden...

Keto veel moeilijker, zelfs op dieet eet ik nog graag af en toe een stukje chocolade, of regelmatiger een appel of banaan. Af en toe zondigen moet ook kunnen, maar één keer per paar weken frietjes of pasta eten en hup: je moet weer 3 à 4 dagen sukkelen om je lichaam in ketose te brengen, wat net het rotste deel van dat dieet is, éénmaal in ketose valt het goed mee, maar moet je véél kunnen laten, ongeacht de porties.

Maar enkele dagen volledig vasten lijkt mij een zéér slecht idee, zowel vanuit een wiskundig als een metabolisch standpunt:
  • Wiskundig: één kilogram vet verbranden is ongeveer 7700 kcal die je moet verbranden, een volwassen man verbruikt zonder grote inspanningen ongeveer 1700 à 2200 kcal per dag afhankelijk van een aantal factoren als grootte, gewicht, spiermassa... dan moet je al bijna 4 dagen vol vasten vooraleer je zelfs maar één kilogram zou verbranden.

  • Metabolisch: als je helemaal niets gaat eten ga je ook spiermassa afbreken, want je lichaam heeft eiwitten nodig, en dat wil je net vermijden want die verloren spiermassa zal nadien geen energie meer verbranden als je toch gaat sporten, dus toekomstige vetverbranding zal minder efficiënt verlopen.
Nog héél even en ik zit eindelijk terug onder de 80 kg, allemaal met gewoon kcal deficit na te streven, ging vrij vlot (12 à 13 kg kwijt intussen sinds eind januari, zou nog graag 3 à 5 verliezen). Soms ging het héél vlot, soms wat moeilijker en bleef ik een paar weken op een plateau, maar grosso modo: veel makkelijker dan ik eerst vreesde, vooral meer sporten heeft me goed geholpen.
 
13 kg op 3 maanden is heel sterk.
Ben er zelf "maar" 4 kg kwijt. Helaas te weinig kunnen sporten wegens het slechte weer hier in Polen in het voorjaar. Tot einde April was het hier amper 5 graden, dus niet echt fietsweer.
Wel 3-5 keer per weer krachttraining gedaan, maar nooit te zwaar in calorie deficit gegaan om veel gewicht te verliezen. Dat fiets ik er wel af wanneer het beter weer is.

Geprobeerd elke dag rond de 1900-2100 calorieen te eindigen om een beetje spiermassa te kweken, met gematigd succes. Ik zie toch wat meer vorm in het bovenlichaam als ik in de spiegel kijk. Dus waarschijnlijk 5 kg ipv 4kg vet kwijt, omdat ik denk een kilooke spieren gekweekt te kunnen hebben.

79,5 kg voor 1m84 ondertussen.
 
M'n zus is naar een diëtiste geweest en als ik zie wat zij mag eten... Ze is wel kilo's kwijt, maar hoeveel ervan spiermassa zal zijn, hoeveel vocht, hoeveel vet... Ik dacht dat diëtisten hierin een soort meerwaarde boden, maar nee. Nog meten adhv BMI, enkel 't wit van eieren aanraden, hell zelfs kruiden lijken niet meer te mogen. En dan verbaasd dat 't jo-jo effect er is...

Betreft 'r vasten eigenlijk. Ik ben een grote eter, ik "moet" eten tot dat ik niet meer kan ademen anders da gaat nie. Ik "probeer" te eten tussen 12u en 8u, maar train om 9u of wat later in m'n homegymke waardoor ik volgens de fitnessmythe een shake moet drinken, anders herstelt m'n lichaam niet. Dan heb ik wel gegeten na m'n toegestane uren.

Hoe doen de sportieven onder ons?
En nu ik hier toch ben, hoe maken jullie groenten smaakvoller buiten melksaus, mayonaise (niet goed, maarja), azijn en suiker? Rauw kan ik niet meer verdragen, dan kan ik net zo goed 't gras gaan plukken. Laatste week 600 gram rauw per dag gegeten en ik ben bijna de Hulk geworden.
 
Laatst bewerkt:
M'n zus is naar een diëtiste geweest en als ik zie wat zij mag eten... Ze is wel kilo's kwijt, maar hoeveel ervan spiermassa zal zijn, hoeveel vocht, hoeveel vet... Ik dacht dat diëtisten hierin een soort meerwaarde boden, maar nee. Nog meten adhv BMI, enkel 't wit van eieren aanraden, hell zelfs kruiden lijken niet meer te mogen. En dan verbaasd dat 't jo-jo effect er is...

Betreft 'r vasten eigenlijk. Ik ben een grote eter, ik "moet" eten tot dat ik niet meer kan ademen anders da gaat nie. Ik "probeer" te eten tussen 12u en 8u, maar train om 9u of wat later in m'n homegymke waardoor ik volgens de fitnessmythe een shake moet drinken, anders herstelt m'n lichaam niet. Dan heb ik wel gegeten na m'n toegestane uren.

Hoe doen de sportieven onder ons?
En nu ik hier toch ben, hoe maken jullie groenten smaakvoller buiten melksaus, mayonaise (niet goed, maarja), azijn en suiker? Rauw kan ik niet meer verdragen, dan kan ik net zo goed 't gras gaan plukken. Laatste week 600 gram rauw gegeten en ik ben bijna de Hulk geworden.
Hoe de sportieven onder ons dat doen? Ik denk dat ik voor de meeste gekende sporters hier (Sylverscythe, puni, kay-gell, etc) spreek als ik zeg dat wij ons gewoon niet met al die bullshit bezig houden. (Behalve mss als Sylver zich prept voor een wedstrijd of kay-gell in een bepaalde gewichtsklasse zou willen kickboxen, etc)

Wij proberen consistent te sporten en gezond te eten zonder het allemaal te ingewikkeld te maken. Het is nu eenmaal vrij moeilijk om u écht dik te eten met volkoren producten, groenten en gevogelte. En als je dat consistent doet kan je je ook al eens iets permiteren. Ik eet gewoon elke zondag een friet, @kay-gell zorgt in de zomer eigenhandig voor 30% van de inkomsten van de Hasseltse ijssalons.

Waarmee ik wil zeggen: ja, wij weten wat we eten en hoeveel we eten. Maar wij houden ons niet bezig met alle details en mythes waar veel (bij gebrek aan betere verwoording) "beginnelingen" in trappen. Op het eind van de dag telt enkel het totaal aantal calorieën die je gegeten hebt. Of die ene shake nu 10 minuten buiten uw window om te eten lag of niet maakt allemaal niet uit. En nee, die shake is niet nodig meteen na uw training. Want eerlijk gezegd denk ik niet dat jij thuis op dergelijke intensiteit traint dat je dat meteen nodig hebt.

En hoe groenten smaakvoller maken? Door groenten te gebruiken die ook van zichzelf wat smaak hebben. Ik ben bv fan van rode ajuin. Maar gebruik gerust een beetje light mayo, light cocktail saus, etc. Ik doe altijd wel een van die 2 op mijn slaatje, maar uiteraard weeg ik dat af. Allé, nu kan ik dat op zicht maar in het begin woog ik dat allemaal af.

Zoals bij alles is ook hier KISS het ultieme standpunt:

KEEP IT SIMPLE STUPID

Probeer regelmatig iets van sport te doen (wandelen, lopen, fitness, voetbal, tennis, fietsen etc) en eet hoofdzakelijk "single ingredient" producten. Dus geen kunstmatige voeding maar losse producten, pasta, rijst, groenten, vlees, vis, gevogelte, etc. Maar zorg dan dat je dat niet op zijn Vlaams klaar maakt met een halve kg boter en halve pot mayo.

Over de diëtiste van uw zus kunnen we moeilijk oordelen zonder meer details, wat uw zus effectief op een week eet, etc. Iedereen verliest sowieso vocht als ze beginnen met afvallen. Het duurt wel een tijdje vooraleer je effectief vet als energie gaat gebruiken. Verlies van spiermassa zal wel meevallen, spieren verdwijnen heus niet als sneeuw voor de zon als je eens 3 dagen niet sport en geen eiwitten eet zoals sommige denken.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen 9kg kwijt, en dit alleen door voeding. Ben mij meer bewust aan het maken van wat ik eet en hoeveel. Volgende maand fitness weer open kan ik er helemaal voor gaan.
 
Wat is dat dan "te traag naar je goesting"? :)
Als in 500 gram/1kg per maand vermoed ik.
Ik had meer verwacht van "niet meer snoepen/eten na 18u".(tot nu toe niet gecheat).
Het is een buikgevoel, maar denk dat dat mijn kcal verbruik tijdens de dag gewoon redelijk laag is waardoor ik niet toekom aan mijn deficit zoals ze dat hier zo mooi zeggen.
 
Terug
Bovenaan