Over- en ondergewicht

Gezien mijn val, nog niet veel. 😉

Mij sprak het gegeven van de combinatie power training en cardio wel aan, wat ik tegenkwam bij bv. Kettlebell swings.

Maar hiervoor zou ik ook graag wel wat tips hebben voor een goede / fijne /efficiënte combinatie te maken.
 
@phate_13 Wat train je juist met die kettlebell? Kheb wat video's opgezocht op youtube en ik zie ze daarmee dat ding vasthouden en squatten.....Is het dan niet logischer om te trainen met dumbells?
De toegevoegde waarde zit vooral in de swings, cleans, snatches die je beter kan uitvoeren omdat het handvat niet het zwaartepunt is. Je kan er ook gewoon squats, deadlifts, presses mee doen natuurlijk. Voor deadlift lijkt een zware kettlebell me ook handiger dan een dumbbell.
 
De toegevoegde waarde zit vooral in de swings, cleans, snatches die je beter kan uitvoeren omdat het handvat niet het zwaartepunt is. Je kan er ook gewoon squats, deadlifts, presses mee doen natuurlijk. Voor deadlift lijkt een zware kettlebell me ook handiger dan een dumbbell.
ok, wat opgezocht, Lijkt niet te moeilijk en het lijkt ook niet saai om thuis te doen https://www.menshealth.com/nl/fitness/a27069931/waarom-kettlebell-swing/
Ik ben wel overtuigd. Tips waar dit te kopen? Start je met een bepaald gewciht en bouw je op?
 
Sinds 24 April dan ook begonnen gewoon met kcal tellen. In feite ook niet met de intentie om 'te dieëten', maar wel met de intentie om beter te gaan bijhouden wat ik eigenlijk eet, wat ik eigenlijk binnen krijg. Het laatste wat ik wil is één of ander crash-dieet volgen om daarna terug dezelfde gewoontes aan te nemen. Ik wil vooral naar een gezonder eetpatroon gaan dat aan te houden valt. En ik merk dat dit precies wel een stuk gemakkelijker loopt nu met het bijhouden van kcal.

Top. Ik herken mij hier heel hard in, en voor mij heeft het zeker en vast gewerkt. 1 jaar en 9 maand geleden zo begonnen, vandaag nog steeds op gewicht met af en toe eens een periode kcal tellen om mijn intern kompas weer even bij te stellen :)
 
ok, wat opgezocht, Lijkt niet te moeilijk en het lijkt ook niet saai om thuis te doen https://www.menshealth.com/nl/fitness/a27069931/waarom-kettlebell-swing/
Ik ben wel overtuigd. Tips waar dit te kopen? Start je met een bepaald gewciht en bouw je op?
Mijn eerste tip zou zijn om weg te blijven van Men's Health :) In het algemeen moet je beseffen dat een slimme Rus naar de VS is verhuisd en dit is beginnen promoten, wat een groot succes bleek te zijn. Het gevolg is dat er bakken marketing bij kwam kijken, en mensen die bijna sektegewijs vinden dat kettlebells>elke andere sport of beweging. Het is een leuk gewicht om mee te oefenen, en de meerwaarde voor het brede publiek ligt volgens mij vooral in die swings, maar laat je kop niet zotmaken door sommige internetgekken die bv. denken dat met gewicht x in een kettlebell squatten beter is dan gewicht x in een barbell.

Het is niet moeilijk maar er komt wel iets van techniek bij kijken, de kracht moet uit je heupen komen. Daarom moet je eerst een (kettle)bell deadlift onder de knie hebben, zodat je de reflex hebt om op de juiste manier op je heupen te scharnieren. Eenmaal dat gaat is het een kwestie van juist beginnen met de goede startpositie.

En uiteraard opbouwen, 5 reeken van 5, dat stelselmatig opvoeren tot je aan 10 reeksen van 10 geraakt bijvoorbeeld. Ik ben destijds begonnen met 22 kg, maar ik heb een basis in krachtsport. Heb eens gelezen dat men mannen zonder basis 16 kg aanraadde als begingewicht. Enige nadeel is dat een goede kettlebell een bol gietijzer is, dus wil je een ander gewicht dan moet je een nieuwe kopen. Ik zelf heb hier een 24 kg liggen, en twee van 64 kg die ik gebruikte om tijdens de eerste lockdown nog te kunnen deadliften (samen) of swings te doen ter vervanging. Dat was toen ik nog geen hele setup had en alles uitverkocht bleek.

En al dit is natuurlijk voor de swing, voor andere oefeningen zullen de gewichten lager zijn, op squats na. Waar kopen? In elke winkel met gewichten hebben ze dat nu wel, blijf gewoon weg van hippe zaken zoals anti-slip rubbers enzo.

Ook @phate_13 : https://exrx.net/Lists/KettlebellExercises heeft inspiratie en relatief deftige instructies, maar sowieso staat youtube vol met uitleg.
 
Laatst bewerkt:
Hiervoor kan ik wel wat tips gebruiken wat goede zaken zijn voor een kleine workout of welke oefeningen aan te raden zijn om eens te doen die goed af te wisselen zijn met wielrennen. :)
Ik doe combi krachttraining bij personal coach, lopen en wielrennen. Vooral de krachttraining met de coach heeft op korte tijd zeer goed resultaat gegeven. Nog geen jaar bezig maar wel nu al strak lijf dat volledig summer Proof is :giggle:
 
Sinds vorige week dus begonnen met 2 keren 20 squats en 2 keren 30 seconden planken, 2 dagen per week.
De andere dagen doe ik vooral stretch oefeningen voor de rug, nek en schouders.
Dat schijnt goed te doen zijn, al is het niet meteen om gewicht te onderhouden maar het helpt precies met wat meer hongergevoel te creëren.
 
Mooie uitleg van @Sylverscythe . Ik ga verder gaan en zeggen dat het mij absoluut niet geholpen heeft. Uithouding heb ik meer gekweekt door lopen/fietsen/bjj dan door kettlebells en er 'gespierd' uitzien kwam pas door nog meer gewicht te verliezen en starting strength te doen.
 
Sinds vorige week dus begonnen met 2 keren 20 squats en 2 keren 30 seconden planken, 2 dagen per week.
De andere dagen doe ik vooral stretch oefeningen voor de rug, nek en schouders.
Dat schijnt goed te doen zijn, al is het niet meteen om gewicht te onderhouden maar het helpt precies met wat meer hongergevoel te creëren.
En wil je bijkomen of afvallen? Want ik snap eigenlijk niet hoe je meer hongergevoel kan krijgen door 2 x per week 40 bodyweight squats te doen en 1 minuut te planken.

Wat wil je precies bereiken? Want je kan die workload gerust wat hoger leggen.
 
En wil je bijkomen of afvallen? Want ik snap eigenlijk niet hoe je meer hongergevoel kan krijgen door 2 x per week 40 bodyweight squats te doen en 1 minuut te planken.

Wat wil je precies bereiken? Want je kan die workload gerust wat hoger leggen.
Ja, ik wil wat vet afvallen en spiermassa bijkomen, maar niet noodzakelijk buff worden of atletisch gebouwd worden. Ik ben wat ik noem een 'skinny fat guy'. Geen spiermassa, wel wat vetmassa.

Hongergevoel heb ik anders nooit, ik at omdat ik anders flauw ging vallen. Met een workout creeer je bijna direct hongergevoel. Waarschijnlijk kan de workload wat hoger, maar ik durf mijzelf niet pushen, schrik voor blessures.
Plan is om telkens meer en meer planks en squats te doen. Te bepalen op weekbasis.

Mijn postuur is ook een reden waarom ik voor squats en planks heb gekozen. die schijnen de onderrug wat te bekrachtigen. Wat meer balans in spierverdeling in de core zou dus ook mogen. Als je hiervoor nog meer tips hebt, graag. Thanks,.
 
Mooie uitleg van @Sylverscythe . Ik ga verder gaan en zeggen dat het mij absoluut niet geholpen heeft. Uithouding heb ik meer gekweekt door lopen/fietsen/bjj dan door kettlebells en er 'gespierd' uitzien kwam pas door nog meer gewicht te verliezen en starting strength te doen.
Ik zou iedereen die krachttraining wil doen starting strength aanraden. Er is niets beter dan die compounds IMO.

Maar voor iemand die niets van infrastructuur heeft en een absolute beginner is, vind ik zo'n kettlebell nog wel wat, kan je ook squat, deadlift, swings mee doen en nog wat presses. Het probleem is progressie natuurlijk, een volwassen man of vrouw gaat al snel wel wat kunnen squatten, dat je met een kettlebell moeilijk gehanteerd krijgt. Ik dacht bv. de eerste lockdown met zo'n 64 kg kettlebell wat goblet squats te doen. Dat was zeer optimistisch want dat op je borst krijgen en houden staat niet in verhouding tot het squatgewicht. Ik heb dan door met twee ervan deadliftvariaties te doen en met een swings wel mijn deadlift zeer goed op niveau gehouden, dus het was dat toch al.

Kettlebells worden in Rusland gebruikt voor competitiesport en dan zie je ook dat het vooral om efficiëntie/techniek draait, minder om krachtontwikkeling. Voorbeeld:

Ja, ik wil wat vet afvallen en spiermassa bijkomen, maar niet noodzakelijk buff worden of atletisch gebouwd worden. Ik ben wat ik noem een 'skinny fat guy'. Geen spiermassa, wel wat vetmassa.

Hongergevoel heb ik anders nooit, ik at omdat ik anders flauw ging vallen. Met een workout creeer je bijna direct hongergevoel. Waarschijnlijk kan de workload wat hoger, maar ik durf mijzelf niet pushen, schrik voor blessures.
Plan is om telkens meer en meer planks en squats te doen. Te bepalen op weekbasis.

Mijn postuur is ook een reden waarom ik voor squats en planks heb gekozen. die schijnen de onderrug wat te bekrachtigen. Wat meer balans in spierverdeling in de core zou dus ook mogen. Als je hiervoor nog meer tips hebt, graag. Thanks,.
Ik vind het zoals @Carrion zegt ook weinig volume. Ik zou dan ook oppassen dat je niet meer eet uit een soort zelfbeloning, terwijl je dat niet verbrandt. Wat er zeker bijkan is een push up en een deadlift indien mogelijk.
 
Ik zou iedereen die krachttraining wil doen starting strength aanraden. Er is niets beter dan die compounds IMO.

Maar voor iemand die niets van infrastructuur heeft en een absolute beginner is, vind ik zo'n kettlebell nog wel wat, kan je ook squat, deadlift, swings mee doen en nog wat presses. Het probleem is progressie natuurlijk, een volwassen man of vrouw gaat al snel wel wat kunnen squatten, dat je met een kettlebell moeilijk gehanteerd krijgt. Ik dacht bv. de eerste lockdown met zo'n 64 kg kettlebell wat goblet squats te doen. Dat was zeer optimistisch want dat op je borst krijgen en houden staat niet in verhouding tot het squatgewicht. Ik heb dan door met twee ervan deadliftvariaties te doen en met een swings wel mijn deadlift zeer goed op niveau gehouden, dus het was dat toch al.

Kettlebells worden in Rusland gebruikt voor competitiesport en dan zie je ook dat het vooral om efficiëntie/techniek draait, minder om krachtontwikkeling. Voorbeeld:


Ik vind het zoals @Carrion zegt ook weinig volume. Ik zou dan ook oppassen dat je niet meer eet uit een soort zelfbeloning, terwijl je dat niet verbrandt. Wat er zeker bijkan is een push up en een deadlift indien mogelijk.
Ook weer waar, het gaat uiteindelijk om je persoonlijke doel. Ik wou gewoon ook wat weerwerk bieden aan de marketing (niet noodzakelijk tegen jou).
 
En oja, om ontopic te blijven. Ik weet niet of iemand ooit mijn progressie onthouden heeft vanop 9lives, maar ik ben nu duidelijk het voorbeeld van het jojo effect. Onlangs zat ik bijna weer op mijn startgewicht. Geen zin om een heel epistel te schrijven maar als je hele sport wegvalt en je eet wat je vroeger at tijdens het sporten + veranderde gezinssituatie (en ja, ik weet het, dat is een flauw excuus, maar toch)... Ik moet er geen tekening bij maken. Ondertussen terug goed bezig maar het heeft mij wel doen beseffen dat eten bij mij heel sterk samenhangt met emotionele welzijn. Ik hoop dat ik dat bij mijn eigen kinderen kan doorprikken. En misschien moet ik er voor mezelf wel eens professionele hulp voor zoeken.
 
Ja, ik wil wat vet afvallen en spiermassa bijkomen, maar niet noodzakelijk buff worden of atletisch gebouwd worden. Ik ben wat ik noem een 'skinny fat guy'. Geen spiermassa, wel wat vetmassa.

Hongergevoel heb ik anders nooit, ik at omdat ik anders flauw ging vallen. Met een workout creeer je bijna direct hongergevoel. Waarschijnlijk kan de workload wat hoger, maar ik durf mijzelf niet pushen, schrik voor blessures.
Plan is om telkens meer en meer planks en squats te doen. Te bepalen op weekbasis.

Mijn postuur is ook een reden waarom ik voor squats en planks heb gekozen. die schijnen de onderrug wat te bekrachtigen. Wat meer balans in spierverdeling in de core zou dus ook mogen. Als je hiervoor nog meer tips hebt, graag. Thanks,.
Eerst en vooral, laat me overduidelijk maken dat elk type en hoeveelheid van beweging beter is dan helemaal niets. Onderstaande reply is dus alles behalve om uw huidige poging af te kraken maar om u te helpen uw resultaten sneller en vlotter te behalen.

Buff zal je echt niet worden zonder dat je er echt voor traint en eet hoor, daar moet je je al geen zorgen over maken.

Hoe zit uw eetschema momenteel in elkaar? Wat eet je, hoeveel eetje en eet je een beetje consistent? Want nogmaals, de workout die je nu doet zou vrij weinig tot geen eetlus mogen opwekken.

Heb je een voorgeschiedenis van zware blessures? Want met oefeningen die je enkel met lichaamsgewicht doet is de kans op blessure vrij laag. Ik zou sowieso proberen op toch 1 kettlebell van 12-16 kg aan te schaffen. Dat is op zich nog niet zo'n hoog gewicht maar dat gaat uw poging een pak vlotter laten gaan.

Als je het toch vrij basic wilt houden zou ik op zijn minst ook beginnen met pompen. Want nu doe je eigenlijk benen en buikspieren maar heel uw bovenlichaam blijft onaangeroerd. Als je traint moet je er altijd voor zorgen om te proberen uw volledig lichaam te trainen. Anders ga je naar verloop van tijd een onevenwicht creëren. Zeker als je aan uw postuur wilt werken.

Squats met lichaamsgewicht doen eigenlijk helemaal niets aan de onderrug. Zelfs standaard barbell squats doen vrij weinig voor uw onderrug. Daar zijn het vooral uw buikspieren en core die je gaat gebruiken om het gewicht te kunnen controleren. Compound oefeningen (oefeningen die meerdere spiergroepen tegelijk trainen) die uw onderrug trainen zijn eerder zaken zoals rows, deadlifts en romanian deadlifts. Maar bij squats zijn het bijna volledig uw benen die het werk moeten doen.

Daarmee, zelfs 1 kettlebell gaat u al een hoop verder helpen. Met bodyweight squats, planken, etc ga je niet zo enorm veel bereiken vrees ik. En dan zou het ook zonde zijn dat je er uiteindelijk mee stopt omdat de progressie achter blijft of te traag komt.
 
Ook weer waar, het gaat uiteindelijk om je persoonlijke doel. Ik wou gewoon ook wat weerwerk bieden aan de marketing (niet noodzakelijk tegen jou).
Compleet akkoord hoor, heel die fitness/health wereld is ook gewoon rot. Elke week een nieuwe wereldschokkende revelatie die wèl gaat werken.

Ik lees soms eens T-nation uit interesse, wat zich richt op de klassieke gymrat en dat lijkt vaak echt gewoon of het warm water elke week wordt heruitgevonden ("dit supplement is de oplossing" of "we moeten allemaal Zercher squats doen").

Ook de kettlebell-aanhangers hebben daar wat van weg, een kettlebell kan nog net geen kanker genezen :D
 
Compleet akkoord hoor, heel die fitness/health wereld is ook gewoon rot. Elke week een nieuwe wereldschokkende revelatie die wèl gaat werken.

Ik lees soms eens T-nation uit interesse, wat zich richt op de klassieke gymrat en dat lijkt vaak echt gewoon of het warm water elke week wordt heruitgevonden ("dit supplement is de oplossing" of "we moeten allemaal Zercher squats doen").

Ook de kettlebell-aanhangers hebben daar wat van weg, een kettlebell kan nog net geen kanker genezen :D
Ik ben stiekem eigenlijk wel fan van de bosuball :unsure: Ik heb daar een hele tijd bijvoorbeeld goblin squats en lunges op gedaan, en dat heeft mij echt wel geholpen bij mijn mobiliteit en balans. Soms vind ik het dan jammer dan materiaal dat heus wel nuttig kan zijn in een slecht daglicht komt te staan omdat een of andere influencer daar met 1 been op staat te balanceren terwijl hij OHP's doet met een ongelijk verdeelde barbell.
 
Compleet akkoord hoor, heel die fitness/health wereld is ook gewoon rot. Elke week een nieuwe wereldschokkende revelatie die wèl gaat werken.

Ik lees soms eens T-nation uit interesse, wat zich richt op de klassieke gymrat en dat lijkt vaak echt gewoon of het warm water elke week wordt heruitgevonden ("dit supplement is de oplossing" of "we moeten allemaal Zercher squats doen").

Ook de kettlebell-aanhangers hebben daar wat van weg, een kettlebell kan nog net geen kanker genezen :D
Zot hé. Maar ik snap wel dat het werkt. Mijn coach vroeger: eet gezond en hoeveel ge nodig hebt en doe uw basisoefeningen. Ik als beginneling: "sure sure, 5dagen googlen om toch maar iets anders te vinden"

Als ik dan progressie maakte kon je niet veel anders dan antwoorden :"eet gezond en doe uw basisoefeningen".
 
Zot hé. Maar ik snap wel dat het werkt. Mijn coach vroeger: eet gezond en hoeveel ge nodig hebt en doe uw basisoefeningen. Ik als beginneling: "sure sure, 5dagen googlen om toch maar iets anders te vinden"

Als ik dan progressie maakte kon je niet veel anders dan antwoorden :"eet gezond en doe uw basisoefeningen".
Uw spieren en gewrichten zijn gemaakt met maar 1-2 functies (het schoudergewricht is een uitzondering). Uw bicep heeft als enige taak om uw onderarm naar boven te brengen. Uw tricep heeft als enige taak om uw arm te strekken. Uw borst heeft als enige taak om uw armen naar binnen te brengen. En ga zo maar voort.

Vandaar dat veel mensen hameren op die basisoefeningen. Omdat uw lichaam nu eenmaal maar gemaakt is om x aantal bewegingen goed uit te voeren.
 
Ik ben stiekem eigenlijk wel fan van de bosuball :unsure: Ik heb daar een hele tijd bijvoorbeeld goblin squats en lunges op gedaan, en dat heeft mij echt wel geholpen bij mijn mobiliteit en balans. Soms vind ik het dan jammer dan materiaal dat heus wel nuttig kan zijn in een slecht daglicht komt te staan omdat een of andere influencer daar met 1 been op staat te balanceren terwijl hij OHP's doet met een ongelijk verdeelde barbell.
Het helpt ook niet dat elke persoon die eens een gewicht vastneemt en instagram heeft zichzelf dan personal trainer begint te noemen :)

Dit is ook gelinkt aan het rot zijn van die wereld, deze thread gaat over overgewicht en daar zie je hetzelfde als bij die fitnesswereld uiteindelijk: ongelooflijk veel ruis en valse informatie waardoor mensen het niet meer weten.
 
Intussen van 83,6kg naar 79,2kg afgevallen met behulp van Saxenda. Ik eet kleinere porties en drink tussendoor zwarte thee. Geen snoepgoed of chocolade meer. Ik zit nu in week 3 (begonnen 8 mei) met injectie van 1,8mg per dag. Volgende week 2,4mg en de week erop zal ik aan de volledige dosis van 3,0mg zitten. Tot nu toe nog geen last gehad van misselijkheid. Wel last van constipatie gehad maar neem sinds gisteren een soeplepel lactulose per dag.
 
Terug
Bovenaan