The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Maar heeft bilbo die ring niet heel lang bij zich gehad zonder invloed op shire dan? hebben hobbits sterkere weerstand tegen de effecten van the ring ?
Wel, enerzijds was Sauron zelf nog niet terug zo krachtig als ten tijde van de War of The Ring voor een groot deel van de tijd dat Bilbo de ring had. De Ring werd bij wijze van spreken pas echt "wakker" rond de tijd dat Bilbo hem gebruikte voor zijn verjaardags verdwijntruc. Hobbits zijn over het algemeen ook beter bestand tegen de invloed van de ring, mede doordat Sauron niet op de hoogte was van hun bestaan of hen als inconsequentieel zag.
En nog een kleine vraag,
Wat gebeurt er juist met Eowyn? Die leek verliefd op aragorn voor dan op einde naast faramir te staan?, en hoe kon die zo easy the witch king verslaan? wtf
Dit wordt in de boeken beter uitgelegd. Faramir en Eowyn ontmoeten elkaar terwijl ze beide herstellend zijn na de Battle of Pellenor Fields. Ze trouwen later ook. Om het kort te houden realiseert Eowyn zich dat Aragorn al een grote liefde heeft, en leert ze Faramir kennen en wordt verliefd op hem.
Ze kon de Witch King niet easy verslaan. Er was een prophecy rond de Witch King die zei "He will not fall by the hand of man" en prophecies zoals deze zijn belangrijk in Tolkiens werk. Eowyn strijd tegen de Witch King en is eigenlijk aan het verliezen (gebroken arm oa) tot dat Merry hem in de rug steekt (ook geen "man" maar een hobbit en zijn zwaard was van speciale makelij) waarna Eowyn het afmaakt en zo de prophecy tot waarheid doet komen.
 
Wel, enerzijds was Sauron zelf nog niet terug zo krachtig als ten tijde van de War of The Ring voor een groot deel van de tijd dat Bilbo de ring had. De Ring werd bij wijze van spreken pas echt "wakker" rond de tijd dat Bilbo hem gebruikte voor zijn verjaardags verdwijntruc. Hobbits zijn over het algemeen ook beter bestand tegen de invloed van de ring, mede doordat Sauron niet op de hoogte was van hun bestaan of hen als inconsequentieel zag.

Dit wordt in de boeken beter uitgelegd. Faramir en Eowyn ontmoeten elkaar terwijl ze beide herstellend zijn na de Battle of Pellenor Fields. Ze trouwen later ook. Om het kort te houden realiseert Eowyn zich dat Aragorn al een grote liefde heeft, en leert ze Faramir kennen en wordt verliefd op hem.
Ze kon de Witch King niet easy verslaan. Er was een prophecy rond de Witch King die zei "He will not fall by the hand of man" en prophecies zoals deze zijn belangrijk in Tolkiens werk. Eowyn strijd tegen de Witch King en is eigenlijk aan het verliezen (gebroken arm oa) tot dat Merry hem in de rug steekt (ook geen "man" maar een hobbit en zijn zwaard was van speciale makelij) waarna Eowyn het afmaakt en zo de prophecy tot waarheid doet komen.
Ok ja. omdat ze zeiden dat de nazgul niet konden sterven en dan toch zo makkelijk dood ging vroeg ik mij af wat de uitleg er achter was. Is het omdat ze een vrouw is en geen "man" dat ze kon winnen? kvond haar best wel bad ass.

Edit: Filthy little hobbitses
 
Laatst bewerkt:
Het is officieel, Howard Shore en vooral Bear McCreary zijn betrokken bij de soundtrack:

Op Amazon Music zijn 2 tracks gereleased, ik zet de voorlopige youtube links:
Ik weet niet hoe Sauron in het eerste seizoen zit, mss flashback of zelfs flash forward.
 
Je ziet dat ze er duidelijk tientallen miljoenen in hebben gestoken (schattingen gaan van 200 tot 400 miljoen dollar).

De Elven zien er in de trailer meer uit zoals in de Peter Jackson versie (voor de critici lijkt dat de heilige graal). En deze keer ligt meer de focus op de donkere tijden die gaan komen, dat zal sommigen ook bevredigen richting de lijn van Tolkien.

Hoe die Adar daar in de lore past weet ik nu niet, zou de vijand van het eerste seizoen zijn volgens de geruchten. Maar het kwaad heeft vele handlangers, dus hij kan mss in die zin fungeren als figuur.
 
De trailer vooral bekijken tot de laatste seconde, anders mis je een Balrog (Durin's Bane?). Ik hoop niet dat ze van deze Balrog een slaaf maken van Sauron om Sauron zo nog dreigender te maken. Want Balrogs moeten totaal niet onderdoen voor Sauron en de leider van de Balrogs, Gothmog, was even hoog in rang als Sauron. Verschil is wel dat Gothmog sterker is, Sauron heeft andere krachten (manipulatie, shapeshifting). Je kunt de twee best vergelijken met Thor en Loki qua krachtsverhoudingen.

Tenzij het een flashback is uit de Eerste Era, is het overigens opvallend om een Balrog te zien, gezien het feit dat na de oorlog de meeste gesneuveld waren. De overlevenden verbergden zich, wachtend op de terugkeer van Morgoth.

Voor wie het niet weet (zo ja negeer dit), de Balrog in Moria is naast Gothmog de enige Balrog die genaamd is. Zijn naam heeft hij gekregen omdat de dwergen hem ongewild hadden gewekt. Wat volgende was een slachtpartij van dwergen, waaronder koning Durin. De reden dat de goblins er wel konden leven was simpelweg omdat men een gezamenlijke leider had. De aanwezigheid van een andere Maiar, Gandalf, zorgde ervoor dat Durin's Bane nog eens tevoorschijn kwam. Alleen de sterksten kunnen Balrogs aan. Velen lachen ermee omdat er zijn gedood door elfen maar die elfen in de Eerste Era waren quasi Goddelijk.

Morgoth werd eens aangevallen door Ungoliant, een spinachtig wezen van buitenaardse aard. Morgoth riep om hulp en het waren de Balrogs die Ungoliant konden verjagen. Zo sterk zijn Balrogs.

 
Hoe gaan we hier voort eens de serie van start gaat? Zouden we zaken die uit de boeken komen en misschien in de serie verfilmd gaan worden niet beter in spoiler zetten?
De val van Numenor bijvoorbeeld gaan ze sowieso al in beeld brengen en ik vermoed dat mensen die enkel de films gezien hebben niet perse al haarfijn willen weten hoe, wat en waarom dat juist gaat lopen.

Ik zou zelf gokjes gebaseerd op boekkennis in spoiler zetten.


Also; Het is net bevestigd dat er dwergenvrouwen met baarden in de serie zitten. Disa enkel een bakkenbaard omdat dat regal fashion is.
 
Hoe gaan we hier voort eens de serie van start gaat? Zouden we zaken die uit de boeken komen en misschien in de serie verfilmd gaan worden niet beter in spoiler zetten?
De val van Numenor bijvoorbeeld gaan ze sowieso al in beeld brengen en ik vermoed dat mensen die enkel de films gezien hebben niet perse al haarfijn willen weten hoe, wat en waarom dat juist gaat lopen.

Ik zou zelf gokjes gebaseerd op boekkennis in spoiler zetten.


Also; Het is net bevestigd dat er dwergenvrouwen met baarden in de serie zitten. Disa enkel een bakkenbaard omdat dat regal fashion is.
De ongeschreven regel van 9lives lijkt me nog altijd het beste:

Is de aflevering gereleased voor het grote publiek en is het in die aflevering gebeurd -> geen spoiler tags

Speculaties, theorieën, zaken uit de boeken die nog niet in de serie te zien geweest zijn -> spoiler tags gebruiken

Zo voorkom je enerzijds spoilers, maar anderzijds dat een topic gewoon vol posts met enkel spoiler tags staat.
 
Laatst bewerkt:

Bear McCreary gaat zo te horen weer een meesterwerk afleveren. Hopelijk krijgen we één van de dagen het main theme van Howard Shore te horen.

Another day another weird hate wave making the rounds. Het nieuwe ding om te haten is Slim Shady Sauron omdat mensen vinden dat Sauron er belachelijk uitziet in de trailer. Slechts één probleem, Sauron zit niet in de trailer.

ru9grcg757d91.jpg

Dit is een lid van de cult of Melkor en trouwens een vrouw, Bridie Sisson. Echt bizar hoe mensen en bots elke strohalm vastgrijpen om te kunnen haten. Deze show gaat zo hard gereview bombed worden nog voor de eerste aflevering uit is. :/

Ik hou mijn hart al vast voor wanneer we "Sauron" echt te zien gaan krijgen. Ik denk niet dat "de fans" beseffen dat Sauron in het begin van de 2e age zich presenteert als een uitzonderlijk mooie elf onder de naam Annatar.


Ook grappig dat de storm rond dwergenvrouwen met baarden nu wat is gaan liggen nu de show bevestigd heeft dat ze wel degelijk in de serie zitten. Terwijl anderzijds geen haan kraait naar het feit dat de bloedlijn van Pharazon, Elendil, Isildur allemaal baarden hebben terwijl in de boeken benadrukt wordt dat dat geslacht baardloos is door het elfenbloed dat door hun lineage loopt. Aragorn en Faramir hadden ook geen baarden. PJ heeft ze, samen met Elendil en Isildur echter baarden gegeven dus vandaar dat ze daar nu mee voortgaan vermoed ik. Ik vind het zelf niet erg maar vind het wel grappig hoe selectief die haat is.


Also; eerste poster van onze mysterieuze "Meteor Man".
zf4ngb8k46d91.jpg
 
Geen idee of het hier thuishoort, maar wanneer ik de trailer afspeel op Prime Video krijg ik hem in het Nederlands gedubt, dat verpest wel die hele trailer (youtube to the rescue). Bizar, want de rest van Prime lukt perfect met Engelstalig en NL ondertitels. Geen mogelijkheid om hem in het Engels te zetten.
't Is te hopen dat die serie wel in het Engels af te spelen is hier.
(op Chromecast met Google TV)
 
Geen idee of het hier thuishoort, maar wanneer ik de trailer afspeel op Prime Video krijg ik hem in het Nederlands gedubt, dat verpest wel die hele trailer.
Normaal kan je de taal instellen door op het icoon met het tekstballonnetje te klikken (geen idee of de Chromecast versie dat ondersteunt). Anders moet je in je account de geprefereerde taal wijzigen. Maar hij is bij ons ook in de originele Engelse taal te bekijken.

Ik moet ook toegeven dat die dub barslecht is, het toontje lijkt eerder voor kinderseries (de dubbings die ze bij in NL en VL doen zijn meestal in die sector, mss dat het daarom hardnekkig is). Er zijn niet veel Amazon producties die dubben in het Nederlands, ze denken wss dat een jonger publiek het ook zal willen zien als ze daar geld aan spenderen.
 
Dat is dus het vreemde, dat icoontje is er maar als je daar dan op klikt krijg je enkel Nederlands te zien half verborgen achter de tijdsbalk. Swat, zal er niet van wakker liggen, zolang de serie zelf Engelstalig te bekijken is.
 
Ik zwier het even in dit topic.
Ik heb The Silmarillion meer herlezen dan The Lord of the Rings, vooral omdat ik Children of Hurin een top boek vond en meer over de 1st Era wou weten. Het leest inderdaad meer als een naslagwerk van mythes dan een samenhangend boek, maar als je het herleest en combineert met lezen in het Legendarium, Nagelaten Vertellingen etc vormt het zich wel als een mooi geheel in je gedachten. Voor mij is de Silmarillion in mijn brein nu wel een samenhangend boek en weet ik goed wat wanneer en door wie gebeurt. Maar dat komt enkel door het zo vaak te lezen en er over te lezen.
Een aanrader is ook de Prancing Pony Podcast, waar 2 uber Tolkien nerds oa The Silmarillion Chapter per Chapter lezen en het er over hebben.
Het is bij momenten wel nagelbijtend spannend, zeker de stukken over Beren en Lùthien en de Ruin of Doriath lezen heel vlot. Indrukwekkend! Maar grote stukken voelen aan als één grote nevenschikking aan namen en gebieden en dat is toch moeilijker te verteren. Het taalgebruik in de dialogen is ook héél archaïsch en stroef Engels en dat staat toch in schril contrast met LOTR waar die dialogen veel beter te volgen zijn.

Die Prancing Pony podcast ziet er zeker interessant uit, de vraag is wanneer ik de tijd ga vinden om dat allemaal te beluisteren. Ik denk dat het er vooral van zal afhangen hoe sterk de Amazon-serie is. Want over de Second Age is er wel wat minder geschreven. In The Silmarillion gaan slechts een 50-tal pagina's over dat tijdperk en hier en daar zijn er nog wel stukken te vinden. En dan gaan ze er 5 seizoenen mee vullen? Flashbacks naar het First Age zijn zeker mogelijk, want daar valt ook héél wat te vertellen.
 
Ik zwier het even in dit topic.

Het is bij momenten wel nagelbijtend spannend, zeker de stukken over Beren en Lùthien en de Ruin of Doriath lezen heel vlot. Indrukwekkend! Maar grote stukken voelen aan als één grote nevenschikking aan namen en gebieden en dat is toch moeilijker te verteren. Het taalgebruik in de dialogen is ook héél archaïsch en stroef Engels en dat staat toch in schril contrast met LOTR waar die dialogen veel beter te volgen zijn.

Die Prancing Pony podcast ziet er zeker interessant uit, de vraag is wanneer ik de tijd ga vinden om dat allemaal te beluisteren. Ik denk dat het er vooral van zal afhangen hoe sterk de Amazon-serie is. Want over de Second Age is er wel wat minder geschreven. In The Silmarillion gaan slechts een 50-tal pagina's over dat tijdperk en hier en daar zijn er nog wel stukken te vinden. En dan gaan ze er 5 seizoenen mee vullen? Flashbacks naar het First Age zijn zeker mogelijk, want daar valt ook héél wat te vertellen.
Ik geef je volledig gelijk, LOTR is echt een lang samenhangend verhaal. Silmarillion is bijna een archaische dichtbundel.

Ik denk dat het zowel een voor als een nadeel kan zijn dat er zo weinig concreet over de Second Age is geschreven.
Silmarillion beschrijft verschillende verhalen in de First Age, veel personages en hun avonturen die vrij goed en duidelijk zijn beschreven en ook vaak samenhangen -> ( Hurin, Huor, Turin, Tuor - > verbonden aan: Gondolin, Doriath, Nargothrond (en al de karakters in deze steden) -> acties monden uit in Earendil, Gil Galad, laatste oorlog). In de Second Age heb je dat een stuk minder. De val van Numenor is uiteindelijk het enige dat vrij duidelijk wordt beschreven, maar zelfs dat nog vrij kort.

Voor de makers betekent dat dat ze een stuk meer ruimte hebben om zelf dingen te bedenken zonder letterlijk verhalen van Tolkien te moeten verfilmen. Langs de andere kant, als je als fan een ander beeld had van deze "ongeschreven verhalen" in de Second Age dan kan dat botsen.
Bijvoorbeeld, er wordt bijna niets beschreven over Galadriel in de Second Age, dus mijn beeld was van een stately woman, trots, die eventueel Gil Galad en Elrond helpt en verder op Lorien gefocust is. Toen de trailers van de serie uitkwamen en ze Xena Warrior Princess is was mijn eerste reactie ook "Awoert!". Ondertussen ben ik wel bijgedraaid en kijk ik uit naar de serie.
 
Ik geef je volledig gelijk, LOTR is echt een lang samenhangend verhaal. Silmarillion is bijna een archaische dichtbundel.

Ik denk dat het zowel een voor als een nadeel kan zijn dat er zo weinig concreet over de Second Age is geschreven.
Silmarillion beschrijft verschillende verhalen in de First Age, veel personages en hun avonturen die vrij goed en duidelijk zijn beschreven en ook vaak samenhangen -> ( Hurin, Huor, Turin, Tuor - > verbonden aan: Gondolin, Doriath, Nargothrond (en al de karakters in deze steden) -> acties monden uit in Earendil, Gil Galad, laatste oorlog). In de Second Age heb je dat een stuk minder. De val van Numenor is uiteindelijk het enige dat vrij duidelijk wordt beschreven, maar zelfs dat nog vrij kort.

Voor de makers betekent dat dat ze een stuk meer ruimte hebben om zelf dingen te bedenken zonder letterlijk verhalen van Tolkien te moeten verfilmen. Langs de andere kant, als je als fan een ander beeld had van deze "ongeschreven verhalen" in de Second Age dan kan dat botsen.
Bijvoorbeeld, er wordt bijna niets beschreven over Galadriel in de Second Age, dus mijn beeld was van een stately woman, trots, die eventueel Gil Galad en Elrond helpt en verder op Lorien gefocust is. Toen de trailers van de serie uitkwamen en ze Xena Warrior Princess is was mijn eerste reactie ook "Awoert!". Ondertussen ben ik wel bijgedraaid en kijk ik uit naar de serie.
Ik zou toch nooit awoert! zeggen tegen Xena hoor. Nog zo'n rolmodel!

LOTR beschrijft in feite ook maar een klein deel van de Third Age. Dan heb je nog The Hobbit dat ook maar een klein deel beschrijft. Voor de rest zijn er hier en daar wat verhalen te sprokkelen, net zoals voor de Second Age. In feite is de First Age een veel sterker narratief geheel.

En dan heb je nog de voorspelling dat Morgoth/Melkor (= Lucifer) terugkeert uit de Void en zijn definitieve einde tegemoet gaat in de Dagor Dagorath. Je hebt daar wel wat fan fiction van, maar ik weet niet of de Tolkien Estate zou toezeggen om dat ooit verfilmd te krijgen.
 
Ik zou toch nooit awoert! zeggen tegen Xena hoor. Nog zo'n rolmodel!

LOTR beschrijft in feite ook maar een klein deel van de Third Age. Dan heb je nog The Hobbit dat ook maar een klein deel beschrijft. Voor de rest zijn er hier en daar wat verhalen te sprokkelen, net zoals voor de Second Age. In feite is de First Age een veel sterker narratief geheel.

En dan heb je nog de voorspelling dat Morgoth/Melkor (= Lucifer) terugkeert uit de Void en zijn definitieve einde tegemoet gaat in de Dagor Dagorath. Je hebt daar wel wat fan fiction van, maar ik weet niet of de Tolkien Estate zou toezeggen om dat ooit verfilmd te krijgen.
Hahaha, klopt allemaal!
 
Terug
Bovenaan