De beurs

Welkom op het forum en in dit topic! Je start alvast goed, proficiat.

Ben wel al blij dat ik zie dat je in de eerste wiskunde les hebt opgelet!

Ik zou als raad willen geven dat je uzelf niet altijd te serieus moet nemen! En tis hier over het algemeen een leuke plek, gelieve dit niet te proberen verbrodden - bedankt!
Hij formuleert het hard, maar heeft voor het grootste gedeelte imo wel gelijk.

"Hou het leuk" --> voor mij liever niet. Tegenwind muss sein
 
Volledig mee eens maar ik kon het niet laten. En durf ook niet meer te kopen, want snap er nog niks van.

Ik heb wel wat geloof in elektrificatie en afstraffing lijkt mij overdreven obv de cijfertjes die ik zie.

Omvang van voorraad vind ik wel verontrustend. Maar ik kijk toch vooral naar cash metrics.
Het is niet omdat elektrificatie the way forward is dat Alfen er per definitie goed gaat uitkomen op termijn. Ik zou dan véél eerder geneigd zijn van Schneider Electric te bekijken dat hier op de vorige pagina al werd vermeld.

Alfen beslaat maar een beperkt deel van de markt. Schneider beslaat zowat de volledige chain helemaal van HV-cellen over transfo's, UPS oplossingen tot zowat alles wat je maar kan bedenken kwa laagspanningsmateriaal. Daarnaast staan zij (samen met Siemens) met stip aangeduid als A+ merk en zijn zeer veel grote industriële spelers, gestandardiseerd op hun materiaal en die standaard wordt eigenlijk gewoon niet vanaf geweken: omdat ze er vertrouwd me zijn maar ook gewoon omdat je spare parts stock zo gevoelig kan verkleind worden. Bij bv Pfizer zijn afgelopen jaar alleen al voor miljoenen aan Schneider materiaal verkocht, daar wordt gewoon niet over gediscussieerd, zelfs geen project-/klantkortingen. Zij bouwen de hele spanningsverdeling van hun installaties elke keer op exact dezelfde manier op. Zij kunnen met 1 set spare parts dus 10 lijnen servicen... dat voordeel heb je niet als je elke keer iets anders doet. Net dat geeft Schneider de mogelijkheid om aan veel mooiere marges te verkopen, de klant zit in een soort eco-systeem waar ze niet zo gemakkelijk zullen willen uitstappen.

Dat is bij Alfen helemaal niet het geval, zij gaan meer project per project moeten proberen scoren. Het is niet omdat ze ergens een batterijpark scoren dat ze per definitie ook het volgende park voor die klant gaan mogen bouwen.

Overal waar Alfen materiaal geïnstalleerd wordt is de kans dat er upstream Schneider materiaal te vinden is groter dan dat er geen is. Het is natuurlijk niet sexy want Schneider is geen aandeel dat plots gaat exploderen maar kwa long term value lijkt mij dat toch geen verkeerd aandeel.
 
Ik heb dat ook afgeleerd, die kleine posities hebben uiteindelijk nauwelijks impact op je totale portefeuille.
Natuurlijk, als je 10 of meer van die meer riskante aankopen waagt van elk 1%...
Maar als je echt een kleine hoog risico positie zou nemen, zou ik het ineens tegoei doen met opties. Daar begrijp ik kleinere posities omdat je een hefboom gebruikt...
 
Toch een paar bedenkingen:

Ik denk dat BRK posities heeft of gehad heeft < 0,5%, velen hebben hier ETF's of fondsen waar ook dergelijke posities aanwezig zijn, 1% van een portefeuille van 1 miljoen is nog steeds 10.000 € - in absoluut bedrag is dat toch iets.
Het verschil is imo wel dat als je 5-10 posities van 10-20% inneemt je dan mogelijks nog (hopelijk) berekende gokjes aan het wagen bent met een serieus positief effect op uw portefeuille.

Als je aan de andere kant zelf gaat beginnen met nen hoop 1% posities in te nemen, ga je eigenlijk beweren dat je de markt kan outperformen en die kans is gewoon klein. Dan kan je ipv 100 x 1% (kort door de bocht) toch veel beter gewoon een ETF kopen? Die volgt de markt en de kans is zéér groot dat de markt die zelf samengestelde portefeuille outperformed.
 
Stop met deze discussie - wat een zever allemaal - ik zeg dat ik mijn huiswerk niet gemaakt heb, wat zou ik dan een positie nemen van 5 of 10% - we zijn niet allemaal gat achterlijk. Lees mijn post opnieuw. Ik zeg letterlijk dat er geen rationaliteit in mijn beslissing zit, omdat met een belerend vingertje te komen dat noem ik onnodig gezwam.

Ja ik had die positie niet mogen nemen maar ik kon het niet laten na deze afstraffing die mij overdreven lijkt. Dat het morgen naar 0 kan gaan en dat dit -100% is correct, applausje voor jezelf
 
NVIDIA is toch een fraaie duik aan het nemen. Staat terug op het niveau van het moment van de split stock aan 118 USD. Meeste wel aan die prijs gekocht, maar ik ga er wel van uit dat die wel terug gaan doorstijgen. Volgens Bolero was het aandeel op korte termijn bear-ish, nadien bull-ish.
NVDA is zo'n 27.000% gestegen op 10 jaar tijd, als je dan instapt (na de stock split) moet je niet verbaasd zijn als er correcties komen. Niet dat het niet meer verder kan stijgen, maar je bent hier nu niet bepaald aan buy low sell high aan het doen.
 
"Ik heb al aan zoveel value traps mijn gat verbrand dat ik nu probeer met obscure illiquide rommel die ik verder geheim hou om mij ongeacht results toch iets slimmer dan Fernando te kunnen voordoen."

X-Fab staat ondanks de ziekste semiconductor-bull market na 5 jaar nog altijd nergens. Dat is zowat het meest onaantrekkelijke businessmodel van alle semi aandelen, super kapitaalintensief, super cyclisch. Dan nog eens een minispeler genoteerd op een kerkhof nl. de Brusselse beurs. Daar uw loon in blijven dumpen? Ik zou gewoon ineens thuisblijven
LoL
Is wat simplistisch.

X-FAB is een bedrijf dat een turnaround aan het rondmaken is. Het verleden ziet er inderdaad lelijk uit.
Dat een verdebulling van omzet en winst zich niet vertaald in prijs omdat de multiple naar 6-7 wegzakt, dat is gewoon de prijs. De fundamentals doen het wel goed.

Niets kan natuurlijk op tegen al die US mega caps die naar 40-50 p/e reraten. En ik merk dat ook in mijn underperformance.

Voor de rest ben ik inderdaad niet geneigd illiquide dingen hier te plaatsen.

image.png

Is toch niet slecht?
 
Maar als je echt een kleine hoog risico positie zou nemen, zou ik het ineens tegoei doen met opties. Daar begrijp ik kleinere posities omdat je een hefboom gebruikt...
Idd, call opties zijn hier een beter alternatief dan gewoon 1% van je equity erin te steken. Gegeven dat de implied volatility niet torenhoog staat.
 
Ja ze moeten nog interessant geprijsd zijn ook. :)

Stop met deze discussie - wat een zever allemaal - ik zeg dat ik mijn huiswerk niet gemaakt heb, wat zou ik dan een positie nemen van 5 of 10% - we zijn niet allemaal gat achterlijk. Lees mijn post opnieuw. Ik zeg letterlijk dat er geen rationaliteit in mijn beslissing zit, omdat met een belerend vingertje te komen dat noem ik onnodig gezwam.

Ja ik had die positie niet mogen nemen maar ik kon het niet laten na deze afstraffing die mij overdreven lijkt. Dat het morgen naar 0 kan gaan en dat dit -100% is correct, applausje voor jezelf
Het ging al lang niet meer over jouw maar puur over het strategie concept hoor.
 
Idd, call opties zijn hier een beter alternatief dan gewoon 1% van je equity erin te steken. Gegeven dat de implied volatility niet torenhoog staat.
Ik ken die call opties niet in deetail. Ik weet dat die je het recht geven om iets te kopen op een latere datum (of in een bepaalde periode?). Hebben jullie achtergrond, in welk type situaties je dit best inzet, hoe je best te werk gaat?
 
Ik ken die call opties niet in deetail. Ik weet dat die je het recht geven om iets te kopen op een latere datum (of in een bepaalde periode?). Hebben jullie achtergrond, in welk type situaties je dit best inzet, hoe je best te werk gaat?

Ik schrijf gedekte out of the money calls op mijn aandelen die geen dividend betalen. Geeft me 6% untaxed/y en worst case worden ze gecalled en verkopen aan +~ 30%.
 
Als je de implosie van Umicore en Alfen ziet, mag scriptkiddie z’n engelbewaarder wel heel dankbaar zijn.
Luckiest turbo trades ever?



Ik vind het lastig om de laatste weken en maanden nog goede opportuniteiten te vinden. De meeste aandelen op m’n watchlist noteren aan hoge waarderingen en velen leunen dicht aan bij hun ATH. Tech is helemaal absurd, maar ook industrials, consumer staples, enzoverder staan allesbehalve goedkoop.

Hoog tijd voor een mooie correctie! 🙏
 
Ondertussen blijven de small en meeste midcaps gewoon verder schommelen op zelfde niveau. Russel 2000 is triest, herinner me nog dat vele dachten dat deze index eindelijk ook naar boven ging gaan dit jaar...
 
Ik ken die call opties niet in deetail. Ik weet dat die je het recht geven om iets te kopen op een latere datum (of in een bepaalde periode?). Hebben jullie achtergrond, in welk type situaties je dit best inzet, hoe je best te werk gaat?
Zie begin post van deze thread, daar staan verwijzingen naar boeken die puur over opties gaan. Ik zou starten met de boek van Lee Lowell, die is goed om mee van start te gaan.
 
Ik vind het lastig om de laatste weken en maanden nog goede opportuniteiten te vinden. De meeste aandelen op m’n watchlist noteren aan hoge waarderingen en velen leunen dicht aan bij hun ATH. Tech is helemaal absurd, maar ook industrials, consumer staples, enzoverder staan allesbehalve goedkoop.
Ga voor index trackers. Ik voel me op deze prijsniveaus ook beter om SPY of QQQ aan te kopen ipv individuele aandelen.
 
Als je de implosie van Umicore en Alfen ziet, mag scriptkiddie z’n engelbewaarder wel heel dankbaar zijn.
Luckiest turbo trades ever?



Ik vind het lastig om de laatste weken en maanden nog goede opportuniteiten te vinden. De meeste aandelen op m’n watchlist noteren aan hoge waarderingen en velen leunen dicht aan bij hun ATH. Tech is helemaal absurd, maar ook industrials, consumer staples, enzoverder staan allesbehalve goedkoop.

Hoog tijd voor een mooie correctie! 🙏
Gewoon buiten de US kijken.
 
Gewoon buiten de US kijken.
Ja, daar zijn koopjes te doen, maar die stijgen nu eenmaal minder hard dan US aandelen. Vergelijk een random Europese stock index met de s&p 500 en je ziet meteen waar geld het snelst aangegroeid zou zijn. Mij lijken US stock indexen hier interessanter dan gemiddelde Europese aandelen.
 
Ja, daar zijn koopjes te doen, maar die stijgen nu eenmaal minder hard dan US aandelen. Vergelijk een random Europese stock index met de s&p 500 en je ziet meteen waar geld het snelst aangegroeid zou zijn. Mij lijken US stock indexen hier interessanter dan gemiddelde Europese aandelen.
US indexen staan 25-32 p/e.
In Europa hebt ge 30% ROIC bedrijven voor 5-15 p/e.
 
NVDA is zo'n 27.000% gestegen op 10 jaar tijd, als je dan instapt (na de stock split) moet je niet verbaasd zijn als er correcties komen. Niet dat het niet meer verder kan stijgen, maar je bent hier nu niet bepaald aan buy low sell high aan het doen.
Akkoord, ik verwacht en beweer ook niet dat die nog even hard gaan doorstijgen.
 
Terug
Bovenaan